Ha eltemetik az igazságot, előbb-utóbb ki kell ásnia valakinek

Film

És van, amikor ez szó szerint értendő. Van, amikor talajradarra van szükség ahhoz, hogy az igazság a felszínre kerüljön. És kamerára is. A Sugarcane – Az eltemetett igazság című Oscar-díjra jelölt dokumentumfilm egy többgenerációs trauma szétszálazására tett kísérlet, amely feltárja a katolikus egyház által működtetett bentlakásos kanadai iskola bűneit.

Sugarcane – Az eltemetett igazság című dokumentumfilm. Katolikus templom a Sugarcane indián rezervátumban. Fotó: Sugarcane Film LLC
Katolikus templom a Sugarcane indián rezervátumban. Fotó: Sugarcane Film LLC

A film nem szenzációt akar, hanem az igazságot. Elmondani, leírni és filmre vinni is képtelenség azt, amire Emily Kassie és Julian Brave NoiseCat alkotása vállalkozott. Katolikus papok erőszakoskodtak a rájuk bízott indián kamasz lányokkal, és ha egy lány terhes lett, és megszülte gyermekét, elvették a babát, majd a szemétégetőbe dobták. Ehhez nincs nyelv, nincs kameraállás. Aztán mégis bele kell nézni a tűzbe, mégis találni kell hozzá nyelvet. Nem véletlen, hogy az áldozatokat aztán Ferenc pápa is fogadta. Bele kell nézni a felgyújtott templomok tüzébe is, amely épületek azután kaptak lángra, hogy újabb és újabb jelöletlen gyereksírokat találtak Kanadában, a Williams Lake-i Cukornádrezervátum közelében.

Itt működött a Szent József Misszió bentlakásos iskolája. Ed Archie NoiseCat, az egyik rendező édesapja azért maradt életben, mert valaki meghallotta a sírását, és kimentette a szemétégető melletti hulladékhalomból. Az iskolában a kisfiúnak csak száma volt, ahogy az összes többi indián gyereknek, akiket elszakítottak hatéves korukban a szüleitől, mert az állam nem bízott abban, hogy az apjuk és az anyjuk megfelelően nevelik a gyerekeiket. 

Akárhogy is, de ez tőrőlmetszett állami rasszizmus volt, a film ilyen szempontból tükör, amelybe ugyanúgy bele kell néznie a kanadai társadalomnak, ahogy a szemétégető tüzébe is.


Voltak tehát csecsemők is, akik a St. Joseph's falai között születtek. Ez pedig úgy történhetett, hogy a kamasz lányokat rendszeresen, évtizedeken át erőszakolták meg a papok. Az archív, propagandisztikus filmfelvételeken látható, hogy legalább 30-40 gyerek alszik egyetlen nagy helyiségben. A vallomások alapján tudjuk, hogy sokszor villanyoltás után mentek be a papok a gyerekekhez. A felügyelő testvérek látták, hogy mi történik, de lesütötték a szemüket, azaz asszisztáltak a lányok megrontásához. Ha a gyerekek az apácákhoz fordultak segítségért, azok mindig hárítottak, és másokhoz terelték őket, a lányok pedig előbb-utóbb rájöttek: senkire sem számíthatnak. A legtöbb, amit később elértek az áldozatok szülei, hogy áthelyezték az erőszakoskodó papot egy másik intézménybe, ahol ugyanazt folytatta, amit a korábbi iskolában is. A film bemutatja azt is, hogy az intézményvezetők tisztában voltak azzal, hogy a papok molesztálják és verik a gyerekeket, de az áldozatok valójában nem voltak fontosak egy olyan országnak, amelyik rezervátumba zárta az őshonos népeket, mert alacsonyabb rendűnek gondolta a fehéreknél.

Julian Brave NoiseCat (a film egyik rendezője) és apja Ed Archie NoiseCat a Sugarcane – Az eltemetett igazság című dokumentumfilmben. Fotó: Emily Kassie / Sugarcane Film LLC
Julian Brave NoiseCat (a film egyik rendezője) és apja, Ed Archie NoiseCat a Sugarcane – Az eltemetett igazság című dokumentumfilmben. Fotó: Emily Kassie / Sugarcane Film LLC

A rezervátumba zárt, a társadalomból kiszorított őslakosok ezen belül is kaptak egy másik rezervátumot, a Szent József Misszió bentlakásos iskoláját. Csak a film végén derül ki, hogy Kanadában 139 (!), az Egyesült Államokban 408 (!) ilyen típusú iskola működött. Az utolsó intézmény Kanadában 1997-ben (!) zárt be. A vallomásokból megismerjük a fegyelmezésnek nevezett kegyetlenkedéseket, amikor is egy hatalmas pajtába terelték a gyerekeket, ahol kikötözték, majd megkorbácsolták őket. Sokan próbáltak megszökni, közülük többen halálra fagytak, sok gyerek pedig öngyilkos lett, vagy más módon tűnt el. A Sugarcane nem dramatizál, nem akar távolságot sem tartani a nézőtől, azt ajánlja, hogy ismerjük meg az indiánokat, fogadjuk el a meghívásukat az otthonukba, kísérjük el őket egy hosszú utazásra, amely családtagokhoz, volt iskolatársakhoz és Ferenc pápához is elvezetett. A pápa fogadta az indián küldöttséget, és bocsánatot kért tőlük az egyház nevében, de az indiánoknak maguknak kell sorsukkal megbékélniük, a sebek vagy begyógyulnak ettől, vagy nem. 

A legdrámaibb valójában az, hogy látjuk: hiába öntik ki a szívüket Rómában több egyházi vezetőnek, hiába kér bocsánatot a pápa is, valójában nem történik semmi. Nincs feloldás. A szemünk előtt bomlik ki egy transzgenerációs trauma, amely 1894 óta terheli az indiánokat, azóta, hogy a kanadai kormány az őslakos gyerekeket elkülönített bennlakásos intézményekbe kényszerítette.

A több szálon futó történet meghívja a nézőt, arra biztatja, hogy a szereplők mellett éljen, és hagyja, hogy az ő érzelmeik irányítsák a filmet. A film a dühöt, a megrázkódtatást, a kihordhatatlan traumákat jórészt tájképekkel illusztrálja, nem a könnycseppekre és a ráncokra nagyít rá a kamera, hanem inkább atmoszférákkal, lírai vágóképekkel mutatja meg, milyen az, amikor nemcsak a saját traumatizált gyerekkorral kell szembenézni, hanem több száz jelöletlen sírral is. 

Willie Sellars, a Williams Lake First Nation vezetője (balról a második), miközb Justin Trudeau kanadai miniszterelnök (jobbról a második) bocsánatot kér Kanada szerepéért az indián bentlakásos iskolarendszerben. Fotó: Jarred Alterman / Sugarcane Film LLC
Willie Sellars, a Williams Lake First Nation vezetője (balról a második), miközben Justin Trudeau kanadai miniszterelnök (jobbról a második) bocsánatot kér Kanada szerepéért az indián bentlakásos iskolarendszerben történt visszaélésekért. Fotó: Jarred Alterman / Sugarcane Film LLC

Fontos szerepe van az indián rituálék bemutatásának és Mali Obomsawin „beszélő” zenéjének is, amely egyszerre képes érzékeltetni az indiánok gyászát és a természet iránti elkötelezettségüket. Julian Brave NoiseCat és Emily Kassie filmjében megszólal két nyomozó, Charlene Belleau és Whitney Spearing, az ő elszántságuknak köszönhető, hogy napfényre kerülnek bizonyítékok. Szintén fontos megszólaló Rick Gilbert, a Williams Lake First Nation egykori főnöke, aki a St. Joseph's-ben tanult, és a forgatáskor elvégzett DNS-teszt vizsgálatakor szembesül azzal, amit mindig is sejtett: az apja az egyik pap. Ő az, akit Ferenc pápa audienciára hív a Vatikánba. 

A filmben kevés a vigasztalás, viszont elhangzik egy mondat, amivel talán tudunk valamit kezdeni: Ezeket a tetteket emberek követték el, Jézus nem felelős ezért. Akkor sem, ha a missziós iskolában mindenki rá hivatkozott.
 

A Sugarcane világpremierje 2024. január 20-án volt a Sundance Filmfesztiválon, ahol elnyerte a rendezésért járó zsűri nagydíját. A 97. Oscar-díj-átadón a legjobb dokumentumfilmnek járó díjra jelölték.
Sugarcane – Az eltemetett igazság, dokumentumfilm. Rendezte: Julian Brave NoiseCat és Emily Kassie. Disney+