Generációs életérzések és morbid humor
A május 29-től június 4-ig tartó országos fesztivál magyar versenyprogramjában 34 új hazai rövidfilm mutatkozott be, köztük több olyan alkotás, amely nemzetközi fesztiválokon is már sikereket aratott. Idén először két magyar rövidfilm – a legjobb élő szereplős és animációs nyertes – automatikus nevezési jogot szerez az Oscar-díjra.
A paletta kifejezetten színes volt, ismert arcokkal és új tehetségekkel: például megnézhettük nagyvásznon Kenyeres Bálint Cannes-ba egyedüli magyar produkcióként meghívott alkotását - először Magyarországon, közvetlenül a cannes-i premier után: a No. 3 (The Spectacle) egy fiatal roma fiúról szól, aki egyedülálló képessége miatt egy tévéműsor révén hirtelen a reflektorfénybe kerül. De a programban szerepelt a Berlinale rövidfilmes versenyének idei egyetlen magyar filmje, az Élő kövek, valamint az idén újra megrendezett Filmszemlén a legjobb kisjátékfilm díját elnyerő Világvége is.
A Magyarázat mindenre főszereplője, Hatházi Rebeka rendezőként mutatkozhatott be (Április huszonhét), Tóth Kristóf Zsolt pedig két filmmel is érkezett (Túlpart, Denisa). A visszatérők között megtalálhattuk Tóth Barnabást és Simonyi Balázst, akik 2003 és 2011 után ismét forgatási helyszínt kerestek esve-kelve, kocsmában észt osztva a (terep)SZEMLE 3.-ban, Eszenyi Enikő pedig Budavári Balázs bemutatkozó kisfilmjében, a Boldog emberek című sci-fi boldogságdoktoraként tért vissza. Pelsőczy Réka a Világvége aggódó anyafigurájaként és az Ugar modern rabszolgaság témáját feszegető rövidfilmben is feltűnt, Schilling Árpád az Élő kövek terapeutájaként, Kizlinger Lilla pedig az ő pácienseként volt látható.
Akarva-akaratlanul is sokszor eszembe jutott a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan... a Friss Hús idei versenyfilmjeit nézve, ugyanis a fiatal alkotók több ízben is nemzedéki életérzésfilmeket neveztek a fesztiválra. Ezekben generációs konfliktusokat (a Világvégében bemutatott fürdőszobai veszekedés anya és lánya között olyan fantasztikusra sikeredett, mintha egy valódi kiabálást látnánk), valamint Pest és vidék klasszikus szembeállítását láthatjuk, amikor a fiatal főszereplő elszakad otthonától, majd visszatér és szembenéz gyökereivel. Vagy csupán elvágyódik a nagyvárosba vagy külföldre, és gyökeresen más életet remél – amely aztán korántsem biztos, hogy összejön. Incze Kata Jobb levegő című kisfilmjében például, amikor a falujába hazalátogató lány végighallgatja telefonon, ahogy épp rá akarják venni egy filmes ingyenmunkára, mondván, hogy ez milyen szuper lehetőség lesz neki, a közönség egyszerre horkan fel, olyannyira ismerős a szituáció.
Párkapcsolati témákat is láthatunk:
A Lilláéknál című filmben a gyereket váró pár békés estéjébe hoz fordulatot a volt feleség váratlan megjelenése; a helyzetkomikumban bővelkedő Két felnőttben pedig egy kínos randi abszurd pillanatait követhetjük. A versenyfilmek között egyik személyes kedvencem a Mobil Kisállat Hamvasztás című rövid volt, megkapó morbid humorával és teljesen groteszk alapfelütésével, miszerint ha elpusztult a kedvenced, egy órán belül ott termünk és az autónkban működő kis kazánban elhamvasztjuk. Egy pók másfél perc, de ha alacsony fokozatra kapcsoljuk a masinát, lehet kettő is – hogy több idő maradjon gyászolni.
Vizuálisan és mindenhogyan is nagyszerű volt még Az utolsó dobás című rendhagyó animációs sportfilm, amelyben egy tornászlány készül a csapatversenyre, ám tapintható a feszültség az edzője irányába – nem derül ki, mi, de sejthető, hogy valami nincs rendben. A bántalmazás témakörét járta körül még a félkész, azaz sok jelenetben még nem kiszínezett, csak épp felskiccelt Kutyafül című animáció is, amely ennek dacára igazán megindítóra sikeredett: egy otthon egyedül hagyott kisfiú és kutyája délutánját meséli el, szomorú csavarral a végén.
A magyar versenyprogram díjai
A magyar versenyprogram hivatalos zsűrijének díjairól Buda Flóra Anna animációsfilm-rendező, Laurent Crouzeix, a Clermont-Ferrand Short Film Festival & Market társigazgatója és Anne Gaschütz, a Filmfest Dresden igazgatója, a Locarnói Filmfesztivál Pardi di domani válogatóbizottságának tagja döntött. A legjobb színészi alakítások díját az idei Friss Csillagok, Bukovszky Orsolya és Pigler Emília adták át. A legjobb női színész Tóth Zsófia lett Hajmási Péter Világvége című filmjében nyújtott alakításáért, a legjobb férfi színész pedig Lengyel Benjámin (a Két felnőtt című filmben, Szántó Fanni rendezésében).
A Magyar Telekom a legígéretesebb 30 év alatti rendezőnek járó díját (300 ezer forint pénzdíjjal) Tóth Kristóf Zsolt kapta a Túlpart, Denisa című filmért, „mert megmutatta, hogy képes hatékonyan dolgozni különböző műfajokban, beleértve a vígjáték finom művészetét is”. Elismerő oklevelet kapott Tőkés Anna The last drop című filmje „magával ragadó hangzásvilágáért, a torna versenyszerű világába való lenyűgöző bepillantásért és a kreatív történetmesélésért”, valamint Vácz Péter Kutyafül című alkotása: „Ez a film meghatott minket érett rendezésével és őszinte megközelítésével. Nem mehettünk el mellette külön említés nélkül.”
A Legjobb Magyar Animációs Film 300 ezer forintos pénzdíjjal járó díját Sárdi Katalin Üvegház című alkotása kapta. „Azért választottuk ezt a filmet, mert merész megközelítést mutatott a történetmesélés és az univerzum felépítése terén. Magával ragadó, meglepő és bizarr, trippes narratívával és lenyűgöző animációs stílussal” – mondta a zsűri.
A Legjobb magyar élőszereplős rövidfilm 300 ezer forintos pénzdíjjal járó díját a Dögsúly című film, Komáromy Bese alkotása kapta. „Ez a film egy nőnek a sötétben leselkedő szörnyetegtől való megszabadulását mutatja be, árnyalt horrorelemeket vegyít a sötét humor villanásaival, és lenyűgöző hatást kelt. Magabiztos és meggyőző alkotás: olyan fiatal rendező mutatkozik be általa, akinek tetten érhető a világos művészi látásmódja, és jól ért a hangnemhez, a hangulathoz és a történetmeséléshez” – hangzott az indoklás.
A magyar versenyprogram diákzsűrijének (Dudás Mihály, a Budapest School tanulója, a filmes technikák megszállottja és karrierje elején álló operatőr, Dzvonyár Lili, a Kisképző grafika szakos tanulója és Ócsai Tibor, a Budapest School tanulója, pályakezdő filmrendező) díját Vácz Péter animációja, a Kutyafül nyerte.
Azért választottuk ezt a filmet, mert egyedi, szívmelengetően gyerekrajzos animációs stílusa mellett a film mondanivalója nagyon fontos, és minden korosztály tud kapcsolódni hozzá. A film előcsalt pár könnycseppet a szemünkből a finom árnyalásaival, és megállta a helyét a többi élő szereplős film mellett.”
A Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének díjáról a magyar versenyprogramban Csoma Sándor, Fekete Ibolya és Kocsis Ágnes rendezők döntöttek. Elismerésüket Hatházi Rebeka Április huszonhét című filmje kapta „friss humoráért, szokatlan dramaturgiai megoldásaiért, könnyed lírájáért, illetve eredeti és életigenlő látásmódjáért”. A Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének díját a legjobb kisfilmnek „egy olyan film kapja, amely rendkívül egyszerű alaphelyzetét erőteljes rendezői megoldásokkal dolgozza fel. Az anya és lánya történetét szellemes, életszerű párbeszédekkel és eredeti képi megoldásokkal, valamint kivételesen hiteles színészi játékkal meséli el, a feszült drámai pillanatokat humorral ellenpontozza.” Az egymillió forintos utómunka díját, melyet a Berger Studios ajánlott fel, Hajmási Péter Világvége című filmje kapja.
Fresh Meet Work in Progress díj
Amellett, hogy a Friss Hús az Oscar-kvalifikáló státuszt elnyerte, a szakmai programok terén is új szintre lépett: első ízben rendezték meg saját filmes vásárukat és filmipari eseményüket, a Fresh Meet Marketet. A Fresh Meet Work in Progress díjat annak az ígéretes rövidfilmnek ítélték, amely még gyártás vagy utómunka alatt áll. Célja, hogy a még befejezetlen filmek is reflektorfénybe kerüljenek, ami a film fejlesztésének irányára is kedvező hatással lehet.
A zsűri (Makk Lili vágó és Ternyik Máté colorist) a Valami vad (r. Konrád Zsuzsanna, Knopp Eszter) című projektet díjazta. Elmondásuk szerint „a Valami vad egy szűk pesti fürdőszobába zárt család mindennapjaiban és konfliktusaiban munkáló népi hiedelmeket, babonákat és a mindannyiunk érzelmeit, gondolatait meghatározó archaikus képzeletet mutatja meg, miközben a film sajátos, közép-kelet-európai humorral írja újra Kafka Átváltozását. A társadalmi mobilitás generációkon belüli feszültségeit egy eminens diák nézőpontján keresztül érzékenyen, ugyanakkor szatirikusan viszi színre. A készülő filmterv iránt a Fresh Meet Marketre meghívott sales ügynökök, forgalmazók és fesztiválválogatók is élénk érdeklődést mutatnak, komoly potenciált látnak benne.”
Balázs Béla Rövidfilmíró Pályázat és Workshop
A Pitchfórum mellett idén harmadszor a kisfilmes forgatókönyvek fejlesztése is hangsúlyos szerepet kapott: a Friss Hús szervezői hagyományteremtő szándékkal új forgatókönyvíró-tehetségek felkutatását és projektjeik fejlesztését tűzték ki a Balázs Béla Rövidfilmíró Pályázat és Workshop céljául. A több mint nyolcvan beérkezett pályamű közül tíz került be a Balázs Béla workshopra, amely a Friss Hús ideje alatt zajlott Kerékgyártó Yvonne író-rendező szakmai vezetésével, Benkő Orsolya dramaturg és Bernáth Szilárd filmrendező mentorálásával. A tíz döntős közül ketten pénzdíjat nyertek, a legígéretesebb filmtervért 200 ezer forint, a zsűri különdíjáért pedig 100 ezer forint jár. A zsűri tagjai Deák Dániel, a Friss Hús alapítója, fesztiváligazgató, Dreissiger László producer, Osváth Gábor producer, Korom Anna rendező, a tavalyi Friss Hús legjobb filmjének rendezője és Mártonffy Zoltán producer voltak.
A Balázs Béla Rövidfilmíró Pályázat és Workshop különdíjának nyertese: Szentek (Hajdu Ágnes), amely a zsűri indoklása szerint „egy nem mindennapi, bátor film lehetőségét villantotta fel”. A Balázs Béla Rövidfilmíró Pályázat és Workshop Legígéretesebb Filmterv díja egy olyan filmtervé lett, amelynek „szerzője empátiával és alapos kutatómunkával nyúl a témához, miközben egyéni hangvétele, humora és a gyermeki nézőpont őszintesége átélhetővé, szívszorítóvá, de mégis reménytelivé teszik a történetet”. A díjazott Horváth Kolos Xavér Mennyország című alkotása lett.
A XI. Friss Pitch díjai
A Friss Hús Pitchfórum zsűrije Trokán Nóra színésznő, Szíjártó Anna producer és Bárány Dániel animációs rendező voltak. A Friss Pitch idén először nemzetközi kontextusba került a Baltic Pitching Forum jóvoltából. A BPF évente megrendezett nemzetközi pitchfórum és networking esemény Vilniusban – remek lehetőség arra, hogy fiatal filmesek nemzetközi porondra lépjenek. Idén Magyarország lesz a fórum vendégországa, a Friss Hússal közös szervezésben – ennek keretében pedig
A Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete zsűrijének díját, a Kraft Rental által felajánlott, eszközbérlésre fordítható egymillió forintos keretösszeget „egy olyan projekt nyerte, amely személyes élményekre alapozott, sallangmentes, egyénközpontú megfogalmazása egy komplex, égető társadalmi problémának”: Kozma Katica Praxis című alkotása. Elismerő oklevelet kapott az Egy szerencsesütiben olvastam (Siklódi Lehel és Pozsgai Donát filmterve).
A Friss Pitch animációs különdíjat Trokán Nóra adta át Szakály Réka Annának a Boszorkányszombat című projektjéért „eredeti képi és zenei világa miatt, és mert elegáns iróniával és szellemességgel dolgoz fel olyan nehéz témákat, mint a gyász és a diszfunkcionális anya-lánya kapcsolatok”. A Baltic Pitching Forum Díj a Legígéretesebb Filmtervnek Szegedi Adél Nap Retrográdban című tervéé lett, amely „egy generáció romantikus frusztrációit fogalmazza meg nemzetközi porondra illő, biztos esztétikai érzékkel, a filmnyelvvel magabiztosan kísérletezve”. A projekt automatikus meghívást kap a Baltic Pitching Forum és Networking Eventre Vilniusba.
A Friss Hús Pitch Lovas Nándor-díját, azaz a fődíjat Váry Levente és Erményi Tamás Drop című pitche nyerte. „Ez a díj bátorítás a legújabb filmes generáció tagjainak, hogy folytassák munkájukat jelenlegi társadalmi állapotunk pontos megfogalmazásán, szem előtt tartva filmes elődeiket” – fogalmazott a zsűri.
Nemzetközi versenyprogram
A nemzetközi versenyprogram zsűrije (Jing Haase kurátor és rövidfilmszakértő, a Nordisk Panorama és a Svéd Filmintézet korábbi fesztiváligazgatója, Sadhbh Murphy, a Network Ireland Television [NITV] értékesítési és beszerzési igazgatója, Turai Balázs animációsfilm-rendező és Vincze Zsuzsanna jogász, filmrendező, producer, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Filmközpontjának igazgatója, az egyetem szenátusának tagja) Nina Gantz Wander to Wonder és Rúnar Rúnarsson O című filmjének ítélte a szekció két különdíját. A legjobb nemzetközi rövidfilm ezer euróval járó díja pedig a Wassupkaylee (r. Pepi Ginsberg) című filmé lett.
A különböző szekciókban kiosztott közönségdíjak a következők:
Midnight szekció: Be Right Back (Lucas Paulino és Gabe Ibáñez, Spanyolország)
Weirdcore szekció: Las memorias perdidas de los árboles (Antonio La Camera, Olaszország)
Nemzetközi dokumentumfilmek: két film kapott azonos számú szavazatot: Until He is back (Jacqueline Baylon, USA) Inside, The Valley Sings (Nathan Fagan, Írország)