Bár a BÁV felmérésében megkérdezetteknek csak tizenhét százaléka vár anyagi javulást az elkövetkező időszakban, nyolcvan százalékuk szerint jó választás a műtárgybefektetés, mert az inflációval arányos vagy akár azt meghaladó hozamot is realizálhat.

A BÁV immár ötödik éve készíti el országos lefedettségű, reprezentatív kutatását, melyben a műtárgybefektetési hajlandóság mellett megvizsgálja a műtárgypiac aktuális megítélését is. Az indexet huszonkét különböző dimenzióba és hét alindexbe sorolt elemek egyesített értéke alapján állapítják meg. Az idei eredmény alátámasztja, hogy a műtárgypiac felívelő fázisban van. A mutató ugyanis egy év alatt nyolc százalékkal 40,6 pontra emelkedett, felülmúlva az eddigi rekordnak számító 2021-es értéket is.

A műkincspiac iránti érdeklődés növekedett, annak ellenére is, hogy a megkérdezettek többsége vélhetően a drámaian megugró infláció és a romló reálkeresetek, valamint a magas globális kockázati tényezők miatt borúsan látja aktuális anyagi helyzetét. A válaszadók negyvenkét százaléka határozottan romló tendenciára számít és csak mindössze  tizenhét százaluk gondolja úgy, hogy a közeljövőben javulás várható ezen a területen.

A BÁV legutóbbi zálogkutatásával összhangban a műtárgy-befektetési index eredményei alapján is megállapítható, hogy a jelenlegi, bizonytalanabb gazdasági helyzetben, aki tud, az spórol.

Ennek köszönhetően pedig nőtt a megtakarítással rendelkezők száma. Mivel a magas inflációs környezetben a reálhozam elérése megnehezedett, így az sem meglepő, hogy a kockázatvállalási hajlandóság is jelentős erősödést mutat: a megkérdezettek harminckét százaléka szívesen próbál ki új befektetési formákat.

Az elmúlt három év eredményei alapján kirajzolódik az is, hogy nagyobb növekedést csak a deviza, valamint az arany, ékszer és műtárgy kategóriák mutatnak, mindkét befektetési szegmens öt százalékponttal nőtt. Nagy visszaesések is voltak:

hat százalékponttal kevesebb a készpénzben és tizenkét százalékponttal a folyószámlán, lekötés nélkül tartott vagyonok aránya.

Ehhez képest különösen figyelemfelhívó a műtárgybefektetések várható hozamának pozitív megítélése: a megkérdezettek nyolcvan százaléka szerint ugyanis az inflációval arányos vagy annál magasabb profitot képes realizálni.

A műtárgyvásárlás iránt nyitottak körében változatlanul a festmények (62%) örvendenek a legnagyobb népszerűségnek, viszont szorosan mögöttük ott sorakoznak az ékszerbefektetések is, amelyek iránt az érdeklődés az elmúlt öt évben 35-ről 53 százalékra nőtt, így 2020 óta a második helyük gyakorlatilag változatlan.

A műtárgytípusok preferencia-sorrendjében a két vezető kategóriát a kerámia-, üveg- és ezüsttárgyak, bútorok szegmense (29%), valamint az órák (24%) követik. Érdemes viszont figyelni a műszaki régiségekre (16%) is, amelyek két év alatt az ötödik helyre ugrottak előre a ranglétrán, lehagyva a bélyegeket, amelyek csupán a megkérdezettek öt százalékának keltették fel az érdeklődését.

Az elmúlt egy év alatt javult a műtárgypiacba vetett bizalom és a galériák vonzereje.

A résztvevők közel 60 százaléka egyetért abban, hogy a műtárgyak presztízs értéke elvitathatatlan, éppen úgy, mint a Z generáció műtárgybefektetések iránti nyitottságának (46%) jelentősége a jövő műértő közönségének építésében.

Főleg, hogy a Becsüs Akadémia képzései iránt is leginkább azok érdeklődnek, akik a közeljövőben műtárgyvásárlást terveznek. Általánosságban azonban elmondható, hogy az aukciókon való licitálás, vásárlás – történjen akár személyesen, akár online – elsősorban a 26 és 41 év közötti korosztály tagjait vonzza. Érdemi növekedést viszont az X generáció műtárgyvásárlási kedve mutat, amely 45 százalékos emelkedést ért el egy év alatt.

A kutatás idén külön kitért az online árverések iránti nyitottságra is. A megkérdezettek 68 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem zárkózik el a műfajtól, ami mellett komoly érvként szolgál, hogy anonimitásban, másokkal való érintkezés nélkül tudnak licitálni az érdeklődők. A Z generáció (18–25 évesek) tagjai 83 százalékban kacérkodnak a lehetőséggel, míg az Y (26–41 évesek) és X (42–55 évesek) generációsok nagyobb érdeklődést mutatnak az online vásárlás iránt. Így talán nem is olyan meglepő, ha néhány év múlva az online aukciók még nagyobb szerepet kapnak majd a szegmensben. Bár a többség számára a személyes aukció egy különleges hangulatú esemény, ugyanakkor a műtárgy eredetiségével kapcsolatban éppúgy biztonságban érzik magukat elektronikus vásárlás esetén is. Ettől függetlenül szinte mindenki számára fontos értékkel bír az árverést megelőző kiállítás, ahol személyesen is megnézhetik a műtárgyakat.

Nyitókép: A BÁV 80. művészeti aukció óra- és ékszernapja 2022. december 6-án. Fotó: MTI/Balogh Zoltán