Kilencvenkilenc év elszelelt - GYÖRGYIKE DRÁGA GYERMEK

Egyéb

Györgyike, mindenki drága gyermekének felnőtté válása maga az illúzióvesztés, a kiábrándulás az erkölcsök vagy más magasztos eszmék által irányított világból, egyúttal az új, anyagias, képmutató és felszínes világrend elfogadása: hiszen a kamasz lányt más iránt érzett szerelme ellenére, bevallottan az anyagi haszonszerzés biztos reményében adják hozzá egy bécsi gyártulajdonoshoz. A fiatalasszony küzdelmének vége a felismerés: a lovagiasság gyávaság, az ellenállás önkínzás, a behódolás viszont szinte korlátlan lehetőségeket hordoz magában. Ez a sors, ez a folyamat talán Szomory Dezső kilencvenkilenc éves drámájának egyetlen megmaradt kapcsolata a jelenkorral ? a remekül megírt, ám itt-ott már idejét múltnak tetsző társadalmi szatíra megköveteli, hogy rendezője a saját értelmezésével bizonyítsa az újbóli színre állítás időszerűségét.
 
 

Ács János a Győri Nemzeti Színházban tökéletesen korhű előadást rendezett, amelyben nem csak a grandiózus díszletek, estélyi ruhák és díszmagyarok utalnak félreérthetetlenül az első világháború előtti kor Pestjére és Bécsére, de még a darab ? ma néha már komolytalannak tűnő ? archaizmusai is mind a szövegkönyvben maradtak. Nem csak a dramaturg, a díszlet- és jelmeztervezők munkája, a színészek szerepfelfogása, de a rendezés semmilyen más eleme sem segít közelebb jutni Ács koncepciójához, vagy egyáltalán felfedezni annak létezését ? választ adni arra a kérdésre, hogy a rendezőt vagy bárki mást miért pont ez a darab érdekelte, pont most és pont itt. Ez az előadás különösebb változtatás nélkül színre kerülhetett volna kilencvenkilenc éve is, mert nem vesz tudomást az azóta eltelt időről.

 
Töreky Zsuzsa, Bátyai Éva és Rupnik Károly

A Györgyike drága gyermek miliőjében a manír a felszín, az álarc a napi viselet, így az emberi érzések ? a kétségbeesés, a harag és a kendőzetlen őszinteség más formáinak ? elő-előbukkanásai jelentik a drámai helyzeteket, ezek vihetnek mélységet egy-egy előadásba, s leginkább ettől válhat egy bemutató emlékezetesebbé azzal együtt is, ha ? mint most ? komolyabb tétje, súlya nincs is. Ám a színészek szinte végig egy regiszterben játszanak; Töreky Zsuzsa Györgyike anyjaként például ugyanazzal a hangszínnel, ugyanolyan modorral számol be arról, hogy lánya afférja miatt épp romba készül dőlni minden terve, mint amivel a következő mondatban sopánkodik azon, hogy cipője szorítja a lábát ? noha épp ekkor kéne először felbukkanni a magát a gazdagok világában megjátszó újgazdag nő mögül a szegénységéből minden áron menekülni próbáló anyának. Hasonlóképp Menczel Andrea Györgyikéje és az újdonsült férjet játszó Csankó Zoltán egy egész életről döntő, halálosan komoly veszekedéséből is hiányzik a tűz, mintha a mondatok nem belül kavargó érzések kifejeződései, hanem csak szavakra reakcióként adott újabb szavak lennének ? s ez mondható el a dráma minden előadott soráról. Sárközi József ?csábító? fiatal szerelmese is inkább színészként, mintsem hősszerelmesként vallja meg érzéseit Györgyikének. Az ő, Tersánszky László karaktere az előadásban egyébként is problémás, ugyanis a tizenéves Györgyike hasonló korú szerelmeként megírt fiút a színpadon őszülő hajú, a lánynál láthatóan jóval idősebb férfi játssza. Érdekes rendezői döntés volna, ha a nincstelen, sonkásszendvicset ebédelő, Bécsbe mindössze tíz koronával érkező szerelmes meglett férfi volna, hiszen ezzel a szerelmi kudarc után az újrakezdés is sokkal kétségesebbnek tűnne, az eltékozolt élet pedig még tragikusabbnak. Azonban ehhez legalább egy-két mondatot ki kellene húzni a szövegből (?együtt nőttünk fel, Györgyike?, ?szegény színinövendék [vagyok]?) ? ha ez nem történik meg, indoklás nélkül marad a különös szereplőválasztás, s ez legalább annyira rontja a kulcsfontosságú jelenetek hitelét, mint a teátrális szövegmondás, a mindenkire jellemző túlzott, színpadias gesztikuláció vagy a roppant díszlet megannyi haszontalan terében megtett, csak a ritmus megakasztására jó öles léptek.

 
Menczel Andrea

De Györgyike végül elveszíti az illúziót, és megalkuszik azokkal, akiket megvetett. A színészek revelatív alakításai vagy a rendező erre irányuló útmutatása nélkül úgy tűnik, a drámai végkifejlet miértjéről utoljára talán csak Szomory Dezsőnek volt véleménye.