Az operát Gemza Péter, a Csokonai Színház igazgatója állította színpadra. A darabválasztással kapcsolatban elmondta, hogy az idén 70 éves jubileumát ünneplő debreceni operajátszás előmozdítására egy Verdi-repertoárt szeretnének létrehozni. Ács János karmesterrel úgy gondolták, hogy csodálatos zenéjével és a benne megszólaló érzelmekkel első alkalommal kiváló választás A trubadúr.
„Ezt az operát sokszor bélyegzik követhetetlennek, érthetetlennek, holott nem az. Kíméletlenül nyers Verdi, ahogy szembesít minket ezekkel az érzelmekkel. Olyan szituációkat teremt és olyan érzelmeket, ahol muszáj szembenézni azzal az óriási belső küzdelemmel, amit a szeretet, a szerelem, a féltékenység vagy a bosszúvágy indít el bennünk” – mondta az igazgató.
Ács János szerint sikerül szimbiózist alkotniuk a zene és a kép között. Saját feladatának azt tartja, hogy méltóságot és tiszteletet adjon Verdi partitúrájának. „Az operakarmester védelmezője a remekműnek, és külön öröm, hogy remek társulatot találtunk a négy főszereplő személyében.” Említést tett Verdi egyik leveléről is, amelyben a zeneszerző azt írja, hogy a technikának, a hangi szépségnek és a személyiségnek kell együttműködni, hogy visszaadhassák a valódi karaktereket. „Ebben most szerencsések vagyunk Debrecenben, és hamarosan egy igaz A trubadúrt láthat a közönség.”
A címszerepet alakító Riccardo Massi 2017-ben már járt Budapesten egy beugrás keretében. Debrecent nem ismerte, de fantasztikus lehetőségnek tekintette, hogy Ács János karmesterrel dolgozhat együtt. „A karmesterek általában a zenekarra koncentrálnak, a zenére, a tempóra, és nem igazán arra, hogy mi történik a színpadon. Ács János a tapasztalatával, zenei inspirációival lehetőséget teremt arra, hogy varázslat történjen” – nyilatkozta.
Gál Erika először énekli Azucena szerepét, ráadásul Debrecenben, ahol zenei tanulmányait végezte. „Nagyon boldog vagyok, ha itthon énekelhetek. Minden nehezítő körülmény ellenére egy nagyon professzionális társaság állt össze, amelynek tagjai minden tőlük telhetőt megtesznek, hogy ez a darab magas színvonalon megszólalhasson.”
Ádám Zsuzsannának régi vágya volt, hogy A trubadúrban énekeljen. „Sokszor irigyeltem a Verdi-mezzoszopránok karakterét az emberközpontúságuk miatt, de rájöttem, hogy Verdi a szopránokhoz köti Istent, és ettől végtelen katartikus ezeket a szerepeket énekelni. Nagyon nehéz Leonora szerepét énekelni, de ahogy ezen most dolgoztunk, zeneileg és karakterben, nagyon sokat ad a mostani pályámhoz és a jövőmhöz is.”
Kálmándy Mihály, az igazi Verdi-hősbariton kapcsán arra a kérdésre, hogy negatív szereplőnek érzi-e a karakterét, azt válaszolta, hogy Luna grófban a szerelmes férfit látja, pozitív figurát, aki a bosszúállás során egyre keményebb, energikusabb lesz. Hozzátette azt is, hogy A trubadúrt csak úgy lehet színpadra állítani, ha megvan a négy hang. Az operaénekes szerint szerencsés csillagzat alatt születik a debreceni előadás, hisz a főszereplők tökéletesen kiegészítik egymást.
Fotók: Csokonai Színház/Máthé András