A kínai művészet múltja és jövője

Egyéb

A Magyar Művészeti Akadémia kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy a magyar közönséggel megismertesse a távol-keleti hagyományos művészeti elemekre épülő kortárs kínai művészetet, kultúrát is. Ezért a köztestület meghívására Budapestre érkezik kínai testvérintézményének, a Kínai Nemzeti Művészeti Akadémia Keletről? című festmény- és kalligráfiakiállítása, melyet az érdeklődők április 12. és május 31. között tekinthetnek meg a Pesti Vigadóban.

A kiállítással a Kínai Nemzeti Művészeti Akadémia (MMA) művészei a messzi Távol-Kelet kalligráfiai alkotásaiban rejlő formavilágot és szellemiséget hozzák Budapestre, Magyarországra. Kucsera Tamás Gergely, a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára a tárlat sajtóbejárásán elmondta: a kínai művészetben nem különülnek el élesen a különféle művészeti ágak, egyfajta egymást átható, organikus együttállás tapasztalható. A cél az, hogy átadják a kínai művészet egyedülálló esztétikai értékeit és gondolatvilágát a hazai közönségnek, valamint bemutassák a kínai kultúra és művészet jövőképeit.

tanpingelnokmathezoltan_600x407.png
Tan Ping és Kucsera Tamás GergelyFotó: MTI/Máthé Zoltán

A május 31-ig látogatható tárlat kétéves előkészítő munka eredménye, az MMA először 2014-ben küldött delegációt a Kínai Nemzeti Művészeti Akadémiához, amelyet tavaly követett a szervezet képviselőinek budapesti látogatása. Ekkor döntöttek a Keletről? című képzőművészeti kiállítás megszervezéséről is.

A kiállításon kilenc művész (Guan Jun, Jiang Hongwei, Liu Wanming, Luo Pengpeng, Tian Liming, Xu Jun, Yang Tao, Yin Hailong, Zhao Jiancheng) alkotásai láthatók: vízfestmények, kalligráfiák és pecsétek.

A kínai festészet a kelet hangulatát, a keleti világ csodálatos szépségét és látványosságát tükrözi. Ezek a távol-keleti festmények irodalmi jelentőséggel is bírnak. A vers és a képalkotás egysége, együvé tartozása következtében a ?képi világ? a ?költészet világává? lényegül át.

A kínai tájképek nyelvezete a meghatározhatatlan jelentések vándorlásának és művészi koncepciójának kifejezőeszköze, a báj megjelenítése, ezernyi és milliónyi ecsetvonás összessége és ábrázolásmódja, amely mögött a kínai hagyományos esztétika és filozófia mélysége rejtőzik.

A kalligráfia a hagyományos kínai kultúra igen egyedi művészeti formája. Piktografikus és elvont írásjegyeiben, zenei ritmusú és életerőtől duzzadó vonalvezetésében, a fekete és fehér kombinációjában összesűríti a kínaiak egyedülálló esztétikai esszenciáját és spirituális igényeit. A kínai kalligráfia világszerte híres arról, hogy képes az érzelmi hullámzások kifejezésére. A puha és rugalmas szálú ecset által áramolhat a világ, az emberi lélek szépségeinek energiája.

A pecsétvésés művészete ? amelyben a kő mint hordozóanyag, a kínai írásjegy mint tárgy és a kifejezés eszköze vesz részt ? az ókori kínai pecsétvésés alapjaiból kifejlődött hagyományos művészeti ág. A pecsétvésés különböző hagyományos kulturális elemeket ötvöz és egy nagyon kis felületen tükrözi vissza a kínai költészetet, kalligráfia és festészet kompozícióját, képes arra, hogy pontosan közvetítse az azokban rejlő gondolati, érzelmi és stílusbeli eltéréseket, ezért úgy is mondhatjuk, hogy ?kis négyzetnyi felületen a határtalan világok megtestesítője?. A kiállítás egyik kiemelt darabja az a 18 méteres úgynevezett hosszútekercs, amelyen Tian Liming és másik 16 művész közös alkotása ? verssorokkal, idézetekkel ? látható.

mathezoltan_300x409.png
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A sajtóbejáráson felszólalt a kínai szervezet alelnöke is. Tan Ping hangsúlyozta: a mostani kiállítás elsősorban a hagyományos művészeti ágakra koncentrál, azonban a jövőben szeretnék a modern kínai képzőművészetet is megismertetni a magyar közönséggel, valamint gondolkoznak a kínai zene- és táncművészet bemutatásának lehetőségein is.
A két akadémia közti együttműködés részeként a magyar művészek közös kiállításon várhatóan 2018 elején tárhatják műveiket a kínai közönség elé ? tette hozzá.

A Magyarországon először látható tárlat kurátora, Niu Kecheng a kiállításról így fogalmazott: ?A művészeink egyaránt alkotnak a hagyományos és a modern irányzatban, de olyanok is akadnak, akik ötvözik a két stílust. Ez a kiállítás az ő műveiket mutatja be. Ahhoz, hogy a hagyományos kínai művészetet is közelebb vigyük a magyar látogatókhoz, két kisfilmet is készítettünk, amelyeket a kiállítóteremben tekinthetnek meg az érdeklődők. A tárlat egyszerre mutatja meg a kínai művészet múltját és jövőjét.?

Kultúra.hu