Grandiózus valóságshow készül a Lear királyból a Nemzeti Színházban

Program

Kirill Fokin kortárs orosz drámaíró King Lear Show című ősbemutatója egy népszerű televíziós csatorna stúdiójában játszódó, grandiózus valóságshow, amelyben élő közvetítések, háborús krónikák és reklámok váltogatják egymást, és időnként a nézőket is bevonják a játékba.

King Lear Show Nemzeti Színház sajtótájékoztató
Schnell Ádám, Tóth Auguszta, Söptei Andrea és Szarvas József a sajtótájékoztatón

A King Lear Show című darabot Shakespeare Lear király című drámája inspirálta, az előadást Valerij Fokin orosz rendező, a szentpétervári Alekszandrinszkij Színház igazgatója állítja színpadra, aki olyan produkciókat rendezett már a Nemzeti Színházban, mint A krokodilus vagy a Rex.

A darabban zajló cselekmény egyik központi motívuma a Lear Corporation, a világ legnagyobb médiaholdingja, melynek a jövője forog kockán. Lear, a Lear Corporation elnöke próbára akarja tenni a három lányát, hogy eldönthesse, kire hagyja médiabirodalmának vezetését, végül azonban a saját próbatételét kell kiállnia, mindezt egy élő show-műsorban. Lear talán az egyetlen olyan szereplő, aki elhiszi, hogy mindaz, ami a színpadon a történet szerint zajlik, az maga a valóság, és az előadás végén a saját csapdájába esik. Az előadás egy tragikomikus színpadi látomás, amelyben felbukkannak Shakespeare-idézetek, és a főszereplő őrült lázálmán keresztül Lear szelleme szólítja meg a közönséget. A nézők pedig az előadás végén rádöbbenhetnek, hogy ők is ugyanolyan részesei voltak a „műsornak”, mint maguk a szereplők.

Az igazi hatalom a médiában van – fogalmazott Kirill Fokin a sajtótájékoztatón, a hatalom természete, a hatalom logikája nagy változáson esett át. Szerinte míg a hagyományos médiában felvették a show-műsorokat, és azokat közvetítették a nézőknek, addig a közösségi médiában ma mindenki a saját reality műsorát veszi fel, amelyet az egész világon bárki láthat, ezért ez az előadás egy kicsit erről is szeretne beszélni.

„Amikor felmerült az az ötlet, hogy készítsük el a Lear király modern változatát, elgondolkodtam azon, hogy vajon ma mi lehet olyan szent, mint annak idején a király hatalma. Learből elnököt vagy diktátort csinálni – nem lett volna pontos analógia. Kit lepne meg ma, hogy egy leköszönő elnök elveszíti a hatalmát? Vagy egy diktátor helyzete, aki bukása után nevetség tárgyává válik? Az igazi új hatalom ma az információs térben található. A »régi« média már nem tudja felvenni a versenyt az »új« közösségi médiával” – mondta a darab szerzője, Kirill Fokin, aki a Moszkvai Állami Egyetem történelem szakán végzett, és politikatudományból doktorált. Tézis című első novelláskötete 2012-ben jelent meg, amelyet egy sor további könyv követett. Rex című darabját tavaly mutatta be a budapesti Nemzeti Színház.

King_Lear 02 Eöri.jpg
Valerij Fokin rendező (jobbra)

„Ahogyan az előző nemzeti színházi rendezésem, a Rex főszereplője, úgy a King Lear Show Learje sem klasszikus hőstípus, hiszen a hatalom megszerzéséért mindketten számos embertársukon léptek át korábban. A sorsuk abban is hasonlóságot mutat, hogy most éppen az történik velük, amit ők mások kárára addigi életük során elkövettek. Lear a mi előadásunkban – vagyis Kirill Fokin író felfogásában – egy médiamágnás, aki cinikus korunk szabályai szerint építette ki médiabirodalmát, de az előadás idejében, az utódlás pillanatában a saját csapdájába sétál: utódjelöltjei, vagyis három lánya egy rendkívül cinikus »játékot« játszik vele. Egy valóságshow főszereplőjévé teszik apjukat, a King Lear Corporation nevű médiabirodalom vezetőjét. Ez a helyzet felkészületlenül éri Leart, aki fokozatosan csúszik a cinizmusból az őrületbe. Ezt a folyamatot erős színpadi gesztusokkal érzékeltetjük, hiszen a mi előadásunk szereplői kortárs környezetben és mai nyelven szólalnak meg, amikor viszont Learen eluralkodik az őrület, Shakespeare költői nyelvezetén fejezi ki magát, és a színészi játék is megváltozik: egy régies, patetikus, teátrális magatartást vesznek fel a szereplők. A cinizmus számomra azt jelenti, hogy az önérvényesülés érdekében egyszerűen kikapcsoljuk a lelkiismeretünket. Ha ezt megtesszük, az erkölcsi gátak átszakadnak, és minden lehetségessé válik. De ennek ára van: a cinikus korszellem megszemélyesítője, Lear beleőrül. De hiába tudjuk, hogy bűnös, Lear őrült magányának pillanatában a néző rájön, hogy ő is csak egy ember. Ennyiben számíthat együttérzésünkre. A cinizmus és a hatalomvágy mindannyiunkban ott van” – fogalmazott Valerij Fokin rendező.

Gyakorlatilag egy televíziós műsor felvételére érkezik meg majd a néző – mesélte Alekszej Tregubov díszlet- és jelmeztervező. „Az előadás során fokozatosan változások történnek a térben, különböző színházi nyelvek, formanyelvek találkoznak, egy sajátos vizuális kollázs jön létre a színpadon” – folytatta Alekszej Tregubov. „Soha nem tudhatod, hogy hol a valóság és hol az illúzió. Remélem, hogy egy olyan látványvilágot sikerült kitalálni, amely hűen követi az előadás fordulatait. Talán elárulhatjuk azt a titkot, hogy a nézők maguk is a színpadon helyezkednek el, így a színpadot is díszletelemként kezeljük.”

A King Lear Show főszerepét Schnell Ádám játssza, a három lányának szerepét pedig Söptei Andrea, Tóth Auguszta és Polyák Anita egyetemi hallgató alakítja. A Shakespeare-drámából ismert szereplők új kontextusban jelennek meg, így nyer az alkotók reményei szerint a mai világunkat egy alternatív univerzumban ábrázoló előadás révén Shakespeare műve egészen más, újfajta értelmezést.

Fotók: Eöri Szabó Zsolt / Nemzeti Színház