Bartók operája, Ravel Bolerója 3D-ben az Operaházban

Zene

(MTI) Az első ízelítő óta változott a koreográfus, nem Eldar Alijev Bolero-koreográgja látható Popova Aleszja és Bajári Levente szereplésével, hanem a spanyol Ballet Espanol Ensemble négy táncosnője és egy férfi táncosa lép színre Lola Greco koreográfiájával 3D-s környezetben.

 
Lola Greco elmondta, hogy apja, a híres táncos, José Greco készített 1956-ban egy Bolero koreográfiát, ez azonban nem hatott rá, ő most egészen modern táncszínházi felfogásban, és flamenco alapon jeleníti meg az európai legendakörben jól ismert Kékszakállú-történet egy változatát. Nem változnak viszont a Bartók-opera szólistái, Juditot a projekt ötletadója, Komlósi Ildikó énekli, a Kékszakállút pedig Kovács István személyesíti meg. Az előadás karmestere Győriványi Ráth György, a Magyar Állami Operaház megbízott főzeneigazgatója.
 
Csaknem egy éve dolgozik a 3D-s színházi projekten Andrew Quinn és nemzetközi csapata, például milánói tanítványai. Az esemény producere, Francesco Stochino Weiss civilben Komlósi Ildikó férje. Kiemelte, a sorozatos operaházi vezetőváltások miatt nem tudtak másként szerződni, mint úgy, hogy ő vállalta a produkciós költségeket, és a jegybevételből kap részesedést.
 
Győriványi Ráth György megemlítette, hogy a kiváló akusztikájú Erkel Színház, amely most egyebek között korszerűtlen színpadtechnikája miatt csak próbateremként működik, alkalmas lenne ilyen technikán alapuló előadások létrehozására, hiszen itt a nézőtér minden pontjáról jól látni. Érintette, hogy ugyanez nem minden operaházi helyről mondható el. Az MTI kérdésére, hogy az e helyekre szóló 5000 és 12.500 forintos jegyárak nem túl magasak-e, Francesco Stochino Weiss azt válaszolta: egy technikai világpremierre szerinte indokoltak a drágább belépők. Hangsúlyozta, hogy a világon 6-7 csapat dolgozik hasonló projekteken, és reméli, hogy sikerül őket megelőzni a szeptember 7-i előadással.
 
A bemutatott szoftver, amelyet az előadás során használni fognak, a Touch Designer nevet kapta, és Greg Hermanovic, a sidefx szoftver Oscar-díjas feltalálója alkotta meg. Ezt a programot olyan filmekben használták már, mint a Mátrix, a Dark City, az Eredet és a Harry Potter filmek.
 
Ez a piacon fellelhető legkorszerűbb úgynevezett real time 3d/interaktív/hangfelismerő szoftver. Az alkotók ígérete szerint a látvány hatalmas mélység érzetét kelti majd a nézőkben. A virtuális, vetített tárgyak "kilépnek" majd a színpad mélységéből és szinte megérintik a közönséget. A szereplőket hagyományos lámpákkal világítják meg, így a szemüvegek polarizált lencséivel tökéletesen látható lesz a színpadon bárki a 3D-s szemüvegen keresztül is.