Budapesten az operavezetők krémje

Zene

Az Opera Europa élén 2002 óta Nicholas Payne áll - aki korábban az English National Opera igazgatója volt -, s ez idő alatt taglétszáma az Európai UNió bővülésével párhuzamosan, 38-ról 107-re nőtt, s ami egykor Kelet-Európának számított, az ma már a kontinens közepét jelenti. A brüsszeli székhelyű szervezetben 106 európai operaház mellett a tokiói Új Nemzeti Színház képviselői évente két alkalommal, plenáris és szekcióülésekből álló közgyűlésen cserélik ki tapasztalataikat az aktuális kérdésekről. A jövő őszi tanácskozásnak Cardiff, Drezda, Prága, Varsó, Bregenz és Oslo után - ahol egyhangúan határoztak a döntésről - Budapest ad otthont.

Nicholas Payne elmondta, hogy az operaházak számára is komoly kérdést jelent a gazdasági válság, különösen annak a fényében, hogy a műfaj többéves előre tervezést igényel. A siránkozás helyett azonban a szervezetben inkább arra igyekeznek választ találni, milyen lehetőségeket kínál a jelenlegi helyzet.

A kétéves előkészítő munkálatok sikereként értékelte Vass Lajos, a Magyar Állami Operaház vezetője azt, hogy az Opera Europa közgyűlését jövő ősszel Budapest rendezheti. Bár a tanácskozás témáit januárban véglegesítik, és a javaslatokat még megvitatja a visegrádi országok operaházainak vezetőivel is, de izgalmas felvetéseket kínál a jelenlegi tervezet: a stagione rendszer előnyei és hátrányai; mit jelent Európában operát játszani; milyen megújulási lehetőségei vannak a műfajnak; fundraising és marketing; együttműködési lehetőségek, koprodukciók létrehozása, előadások cseréje a tagok között; fiatal művészek tapasztalatcseréje, tanulmányútja; a közönségnevelés új útjai.