Egy kis fogalommagyarázat

Zene

Az előadó-művészeti törvény a kamarazenekar fogalmát a következő-képpen írja körül: olyan zeneműveket játszó szervezet, melynek az előadásonkénti átlagos létszáma 12, legfeljebb 23 fő, ide értve a népi zenekart és a big band-et is. Ennek kapcsán emelt kifogást például a gondola.hu honlapon megjelent cikk, miszerint a méltán neves, értelemszerűen négy tagból álló vonósnégyesek többé nem sorolhatóak a kamarazenekar kategóriájába, s emiatt esnének el a nekik szánt forrásoktól. Mint Popa Péter hegedűművésztől megtudtuk, az összefüggés nem állja meg a helyét. Hiszen azoknál a műveknél, amelyekben minden muzsikusnak külön szólama van, az előadó csoportot együttesnek (ensemble) nevezi a szakirodalom. Az együttes három és huszonhárom fő között változatos összetételben fordulhat elő, s zenekarról (orchestra) - ha nem a pongyola köznapi szóhasználatot, hanem a szakmai nyelvet tekintjük - csak akkor beszélünk, amikor egy szólamot több hangszeres egyidejűleg szólaltat meg. Példaként Richard Strauss-t hozza fel: az éppen huszonhárom szólóvonósra írt Metamorphosen című művénél sem alkalmazza a "vonószenekar" megjelölést, hiszen az előadók mindegyike önálló szólamot játszik. Mindebből következik, hogy a vonósnégyes formációk - legyenek bármily színvonalasak is - sosem voltak, illetve lesznek a szó műfajelméleti értelmében vett zenekarok, hiszen tagjaik egyenként különböző szólamokat játszanak hangszerükön. Ennek pedig nem az előadó-művészeti törvény megfogalmazása vet gátat, hanem a zenetörténet tiszteletet parancsoló hagyományai. 

A különbség érzékeltetésére Popa Péter a következő magyarázatot adja: a vonószenekarokban használatos hangszerek - méretükből eredő akusztikai sajátosságaik miatt - különböző hangerővel szólalnak meg. Ezért tradicionálisan több hangszeres játssza a hegedűszólamokat, mint a nagyobb testű hangszerek mélyebb szólamait. Az ideális és klasszikusnak mondható hangzásarány (a minimálisnak tekinthető, fúvós hangszerek nélküli vonós kamarazenekarban) egy nagybőgő esetén két gordonka, két mélyhegedű, három második hegedű és három első hegedű alkalmazásával teremtődik meg. Mivel ez a felállás a barokk és koraklasszikus kor műveinek megszólaltatására elegendő, ahol kötelezően társul még az úgynevezett basso continuo szólam akkordjátékosa (ami általában cembalo), a tizenkét fő az elvárható minimális létszám, mint például az I Musici di Roma kamarazenekar esetében, amely épp 12 tagú.