Emberi és professzionális

Zene

Felejthetetlen pillanat: Új-Zélandon, egy szabadtéri koncerten, a Pillangókisasszony áriájának felvezető zenekari taktusai alatt elrepült az első hegedűs kottája, s a közönség első soraiban landolt. Kiri Te Kanawa nagy hazatérése volt a koncert, s a szoprán néhány pillanattal azelőtt, hogy énekelnie kellett volna, lelépett a dobogóról, előre sietett, s kedves mosollyal maga kérte vissza a papírlapot a közönségtől. Éppen időben nyújtotta át a karmesternek ahhoz, hogy visszaléphessen a helyére, s tökéletesen, a legnagyobb átéléssel elkezdje az áriát. Emberi és professzionális. E két jelző áthatja a nagy operaénekesnő egész munkásságát.

 
Az új-zélandi Kiri Te Kanawa részben maori, részben ír származású, ám csecsemőkorától nevelőszülők gyermeke volt. Tinédzserkorában popsztárnak készült, s rendszeres fellépője volt az új-zélandi kluboknak. 1965-ben benevezett a rangos Mobil Song Contest versenyzői közé - pop, jazz és klasszikus műfajban is meghallgatták a jelentkezőket. Kiri a Toscából énekelt, győzött, s jutalma az volt, hogy egy évig Londonban tanulhat. Első tanára szerint minimális technikával rendelkezett, ám már ekkor látható volt, micsoda erővel képes magával ragadni hallgatóságát.
 
Eredetileg mezzoszopránnak indult, s fokozatosan vált a szopránszerepek avatott előadójává. A varázsfuvola második hölgye volt színpadi bemutatkozása, s már két évvel később állandó szerződést kapott a londoni Covent Garden operában. A Borisz Godunov, a Parsifal és a Don Carlos mellékszerepei után nagy áttörése a Figaro házassága grófnője volt - meghallgatása után Colin Davis karmester azt nyilatkozta: "Nem hittem a fülemnek. Több ezer meghallgatást vezettem már, de ilyen gyönyörű hangot még nem hallottam". Santa Fében és San Franciscóban ugyanebben a szerepben mutatkozott be, a New York-i Metropolitan közönsége már Verdi Othellójának Desdemonájaként láthatta első ízben. A hetvenes évek elejétől az operatársadalom élvonalához tartozott, fellépett minden jelentős házban: Chicagóban, Párizsban, Sydneyben, Bécsben, Milánóban, Kölnben és Münchenben. Elsősorban Mozart-szerepeiről volt híres, a Don Giovanni Donna Elvirája, A varázsfuvola Paminája és a Cosi Fan Tutte Fiordiligije mellett azonban Puccini Bohéméletének Mimije is a nevéhez kötődött. A Figaróban és a Don Giovanniban filmen is bemutatkozott, színpadon pedig következtek sorra a Richard Strauss-szerepek: az Arabella, A rózsalovag és a Capriccio nőalakjai. Egy másik Strauss, Johann Casanovájának felvételével neki köszönhető az első új-zélandi aranylemez. 1981-ben pedig mintegy hatszázmillióan hallgatták, amikor Händel-áriát adott elő Károly walesi herceg és Diana esküvőjén.
Számtalan operaszerep és lemezfelvétel mellett továbbra is megmaradt érdeklődése a könnyebb műfaj iránt. Lemezein Gershwint, Cole Portert és Michel Legrand-t énekelt, részt vett a West Side Story Bernstein-dirigálta felvételén és egy My Fair Lady-lemezen is énekel, Jeremy Irons Higginse mellett. Repertoárjának fontos részét képezik a maori népdalok, de Webber-szám ősbemutatóját is énekelte már: a dal eredetileg Az operaház fantomjának soha meg nem valósult folytatásához készült. Ami a magyar vonatkozást illeti, a legutóbbi budapesti fellépésen kívül ő volt Glenn Close énekhangja Szabó István Találkozás Vénusszal című filmjében. A Farinelli című alkotásban pedig csupán úgy tudták létrehozni a ma már sehol sem hallható castrato-hangot, hogy Te Kanawa és egy kontratenor hangját vegyítették össze, számítógép segítségével.
 
Kiri Te Kanawa számos kitüntetésben részesült pályája során, Új-Zélandon és világszerte, a legtöbbet emlegetett azonban talán az a tény, hogy az angol királynő lovaggá ütötte - azóta illeti meg a Dame Kiri titulus. A hagyományos ária- és dalestek mellett születésnapi koncertjei is hatalmas ünnepségek voltak, karácsonyi koncerteket adott patinás angol székesegyházakban, Új-Zélandon pedig óriási tömegeknek énekelt Verdi- és Puccini-áriákat a már említett "nagy visszatérésen". Budapesti fellépése talán már a búcsúturné része - mindenesetre nagy színpadi kedvencei képezik a műsor gerincét: Mozart és Richard Strauss dalai.
Zöldi Gergely
 
2007. november 17. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Kiri Te Kanawa (ének) koncertje; Mozart: Ridente la calma, K 152; An Chloe, K 524; Abendempfindung, K 523; Un moto di gioia, K 579; R. Strauss: Ständchen, op. 17 No. 2; Die Nacht, op. 10 No. 3; All mein Gedanken, op. 21 No. 1; Morgen!, op. 27 No. 4; Zueignung, op. 10 No. 1; Duparc: La vie antérieure; Chanson triste; Phidyle; Poulenc: Voyage á Paris; Hotel; Les chemins de l'amour (Valse Chantée); Guastavino: La rosa y el Sauce; Que Linda, la madreselva!; El clavel del aire blanco; Alberto Ginastera: Cancion al arbol del Olvido; Wolf-Ferrari: Rispetto I: Quando ti vidi a quel canto apparire, op. 12 No. 1; Rispetto III: E tanto c'? pericol ch'io ti lasci, op. 11 No. 3; Puccini: Sole e amore (Mattinata); Moririre?