Gilbert Varga és a Nemzeti Filharmonikusok

Zene

Az Atmosphčres-t Ligeti a Südwestfunk felkérésére, az 1961-es Donau-Eschingeni Zenei Napokra komponálta, és pályatársa, a Londonban élt Seiber Mátyás emlékének ajánlotta. Az ősbemutató hatalmas sikert hozott; a mű a későbbiekben sok követőre talált a fiatalabb zeneszerző-generációk körében, s olyan mély benyomást tett Stanley Kubrick amerikai filmrendezőre, hogy az Atmosphčres illetve még néhány más Ligeti-mű zenéjét is felhasználta 2001 - Űrodüsszeia című Oscar-díjas filmjéhez.  

Hummelt a maga korában az egyik legjelentősebb zeneszerzőnek, s talán a legkiválóbb zongoravirtuóznak tartották, nevét a legnagyobb mesterekével emlegették együtt. Ma viszont csak egyetlen műve, a trombitaverseny szerepel rendszeresen a hangversenyek műsorán. A trombitaverseny fiatalkori kompozíció. Eredeti hangneme E-dúr, ám 1957-es első kiadása, a ma elterjedt B-trombitához igazítva, már Esz-dúrban közli. Az est szólistája Boldoczki Gábor, aki egy év alatt az öt legjelentősebb nemzetközi verseny közül hármat megnyert, kettőn díjat szerzett. Hat esztendő alatt öt lemeze jelent meg, és exkluzív szerződés köti az egyik nagy lemezcéghez. A fiatal művész pályáján az áttörést az jelentette, amikor 2004-ben Maurice André helyett, beugrással lépett fel a bécsi Musikvereinban - azóta is a francia művész szellemi utódának nevezik világszerte. A 2010-es nyári Mecklenburg-Vorpommern-i Ünnepi Játékoknak ő a rezidens szólistája; ebből az alkalomból a világhírű zongoraművész-zeneszerző, Fazil Say komponál számára trombitaversenyt. Koncertjei zömét külföldön adja, ezért ma már ünnep, ha Boldoczki Gábor a magyar közönségnek muzsikál. 

Samuel Barber a 20. század egyik legnépszerűbb és a század közepén legtöbbet játszott amerikai zeneszerzője volt. Nemzetközi hírnevét a vonószenekari Adagióval szilárdította meg, melynek 1938-as ősbemutatóját Arturo Toscanini vezényelte az NBC Szimfonikus Zenekar élén. Ettől kezdve szinte valamennyi kompozícióját prominens előadók és együttesek felkérésére írta. A mű hihetetlen karriert futott be a koncerttermeken kívül is: felhasználták számos filmhez, többek között David Lynch Az elefántember (1981), illetve Oliver Stone Oscar-díjas A szakasz (Platoon, 1986) című alkotásához. Az Adagiót sugározta a rádió például Roosevelt elnök halálhírének bejelentésekor, s a BBC egyik 2004-es adásában a hallgatók "minden idők legszomorúbb klasszikus darabjának" válaszották...  

Richard Strauss ugyanúgy Liszt Ferenc szimfonikus költeményeiből indult ki, mint Saint-Saëns. A Halál és megdicsőülés is egy rejtett, de nem pontosan megfejthető program megzenésítése, és mint ilyen, rendkívül izgalmas, enigmatikus remekmű. A zeneszerző néhány évvel később megvallotta: ebben az alkotásban egy olyan ember - talán egy művész - halálát kívánta hangokkal ábrázolni, aki a legmagasabb csúcsok felé igyekezett. "A halál órája közeleg; a lélek elhagyja a testet, hogy abban a dicsőséges formában, amit itt a Földön nem tudott elérni, tökéletessé váljék az örök kozmoszban." Ahogyan többi szimfonikus költeménye, úgy ez a nagyszabású alkotás is a virtuóz zenekari játék próbaköve.

 

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

2011. május 19. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

 

Km.: Boldoczki Gábor (trombita)
Vez.: Gilbert Varga

Ligeti: Atmosphéres
Hummel: Esz-dúr trombitaverseny
Barber: Adagio
R. Strauss: Halál és megdicsőülés, op. 24