A harmincadik Desdemona előtt

Zene

 

A nagymúltú szegedi operajátszás fontos eseménye lesz az április 9-i és 11-i Otello-előadás, melynek címszerepét a két estén a világhírű tenor, az újra Magyarországon dolgozó José Cura énekli majd a velencei akadémián ezzel a rendezésével diplomázó Anger Ferenc színpadra állításában. A színház kommunikációs igazgatója, Nagy László által moderált sajtóbeszélgetésen kiderült, Cura vasárnap esti érkezése után nagy lendülettel vetette magát a munkába: az előadást azonnal megnézte, hétfő délelőtt pedig a tervezett kettő helyett öt órán át próbált a rendezővel és a többi szereplővel.

Az énekes mindezt saját és Anger szenvedélyességével indokolta, s azt is elárulta, hogy ugyan részben másképp értelmezik Othello alakját, végül kompromisszumos megoldást találtak. Az, hogy határozott elképzelése van a velencei mórról, nem csoda, hiszen 1997 óta egyik legsikeresebb szerepeként tartják számon világszerte. Nagyjából százszor, több mint egy tucat rendezői elképzelésben énekelte már. Élete harmincadik Desdemonája a szerepben debütáló Rálik Szilvia, két napra rá a szegedi Vajda Júlia lesz. A rendezői színház túlkapásaira is reagált a szemmel láthatóan fáradt Cura egy rövid anekdotával: űrhajóban, Kirk kapitányként is kellett már Otellót játszania, s bár megtette, a rendező által a zárlatba helyezett gondolával végképp nem tudott mit kezdeni. "Az idiotizmus nem azonos az eredetiséggel" - summázta a történetet, ám Angert ígéretes tehetségnek tartja, akit tíz év múlva a világ egyik legjobb operarendezőjeként tarthatnak számon.

Otello veszélyes szerep: Cura ahhoz hasonlítja, mint amikor az ember megkóstol egy igazán jó bort, ami után már nem akar mást kipróbálni. Ha Beethovent vezényel, vagy ha Otellót énekel, utána nem érdekli semmilyen más zene. A sajtótájékoztató végén reményét fejezte ki, hogy az Otello után az ő háza is lesz a szegedi színház. A választ megtudjuk szerdán.