Hódolat Lajtha Lászlónak a Régi Zenekadémián

Zene

 Lajtha László

(MTI) - "Akár francia estnek is nevezhetnénk a programot, hiszen Lajtha Lászlót francia szellemű zeneszerzőnek tartották sokan, tanult és élt is ott" - mondta Ittzés Gergely fuvolaművész, a műsor szerkesztője, kiemelve, hogy az utoljára felcsendülő darab, Lajtha Négy hommages-a, erősíti a gall karaktert.

    
A kompozíciót négy fúvós hangszerre (fuvola, klarinét, oboa, fagott) írta a magyar zeneszerző, mindegyik egy-egy francia művészettörténeti alakot jelképez. Ravellel és Ibert-rel egyébként Lajtha kitűnő személyes kapcsolatban volt, Ittzés úgy tudja, hogy Ibert járt is nála Budapesten.
   
"Ilyen francia környezetbe helyezve Lajtha zenéjét, nagyon jól látszik, hogy mennyiben franciás a stílusa, és érzékelhetők a különbségek: az ő alkotásaiban erősek a magyar, a népzenéből eredő karakterek" - fűzte hozzá.
   
Ittzés Gergely úgy véli: itthon nem igazán értékelik Lajtha zeneszerzői munkásságát, azt a megragadó és színes fantáziát, amellyel komponált, pedig előkelő helyet kellene betöltenie a koncertrepertoárban.
   
Nemcsak a közönség érdeklődése elégtelen, hanem a muzsikusok is keveset játsszák, aminek az lehet a magyarázata, hogy végtelenül munkaigényes megszólaltatni a műveit. Olyan zenei nyelvet használt, amely nem köthető nagyobb korabeli stílusáramlatokhoz - mutatott rá Ittzés Gergely.
   
A koncerten Lajtha Marionnettes-je után Ibert Két tétel című darabja hangzik el. Majd megint Lajtha-mű, a Három noktürn következik, végül Ravel Bevezetés és Allegrója csendül fel az estet záró Quatre hommages előtt.
   
Az esten közreműködik Halmai Katalin (ének) és az UMZE Kamaraegyüttes: Ittzés Gergely (fuvola), Horváth Béla (oboa), Klenyán Csaba (klarinét), Jankó Attila (fagott), Polónyi Ágnes (hárfa), Mérey Anna és Winkler Orsolya (hegedű), Bársony Péter (brácsa), Oláh Villő (gordonka).