Hubay Jenő brácsaversenyéből felvétel készült

Zene


hubayjeno.jpg
Hubay Jenő

(MTI) - A háromtételes brácsakoncert létezése még muzsikus körökben sem volt mindenki számára ismert. Gombos László, Hubay életművének kutatója és a Hungaroton igazgatója, Hollós Máté szorgalmazta a felvételt, hogy az alkotás végre nagyobb nyilvánosságot kapjon - mondta Bársony Péter.

 
A fiatal művész kiemelte: ő maga is érdeklődik a ritkaságok iránt, CD-re játszotta például Pártos Ödön versenyét, Haydn és Stamitz hegedű-brácsa duóit. "Hubay Jenő lassan visszanyeri helyét a magyar zenetörténetben. Tévednek, akik a konzervativizmusát emlegetik, Bartókhoz és Kodályhoz képest persze konzervatív volt. Csakhogy ő egy korábbi nemzedék fia, a XIX. század gyermeke, noha 1937-ig élt. A nemzeti romantika határozta meg szellemét, az ő darabja mindössze hat évvel később keletkezett, mint Brahms, illetve Csajkovszkij hegedűversenye " - véli Bársony Péter.
 
Nem tudni, hogy a teljes mű elhangzott-e valaha zenekari kísérettel, élőben. Hubay többször változtatott az 1884-85-ben készült kompozíción, az első tételt kiemelte és önálló hangversenydarabbá formálta Morceau de Concert címmel, új, virtuóz kadenciával. Ez többször is megszólalhatott, mert nemcsak brácsa, hanem cselló szólóval is játszható volt - jegyezte meg Bársony Péter.
   
Mielőtt Hubay Liszt Ferenc hívására hazatért volna a Zeneakadémiára (1886), a brüsszeli Conservatoire (amelynek megbecsült professzora volt) igazgatója, Francois Gevaert kérte fel Hubayt a brácsaverseny komponálására.
   
A brácsa-zongora kézirat alapján készítette el a két utolsó tétel hangszerelését Huszár Lajos - mint Bársony Péter rámutatott - értő módon, Hubay stílusában. A CD-felvétellel kapcsolatban a jó csapatmunkára emlékszik vissza, Vajda Gergely vezényletével az Erkel Ferenc Kamarazenekar közreműködött, sok segítséget kapott Áldor Lilitől, az együttes vezetőjétől és Lesták Bedő Eszter koncertmestertől.
   
A brácsaversenyen kívül még tíz kisebb, hegedűn és brácsán egyaránt játszható darab került a korongra, köztük a Hat magyar költemény című ciklus első és hatodik száma. A Balladát ugyancsak Huszár Lajos hangszerelte. A zongorakíséretes kompozíciókban Gulyás Márta játszik.