A Lukrécia meggyalázása a Mezzo-operaversenyen

Zene


lukracia_meggyalazasad__rg20081112108.jpg
Janja Vuletic

(MTI) - Benjamin Britten a XX. század egyik legnagyobb operaszerzője, műveit mégis viszonylag ritkán játsszák Magyarországon - fogalmazott a rendező a szegedi premier előtt tartott közönségtalálkozón. Lukrécia meggyalázása című operáját a zeneszerző 1946-ban csupán három hét alatt írta meg. Ebben a rövid idő alatt elvégzett hatalmas munkában nyilván közrejátszott a második világháború borzalmai okozta fájdalom és megrázkódtatás - mondta Telihay Péter, hozzátéve, hogy ezért rendezésével igyekezett azt is megjeleníteni, milyen hatással van az emberekre a háború.

 
A darab cselekménye az ókori Rómában, az etruszk háború idején játszódik. Az etruszk harcosok az egyik éjszaka magukévá teszik az összes római nőt, s csupán egy asszony tud ellenállni, Lukrécia. Tarquinius herceg elhatározza, próbára teszi a fiatal nő hűségét, Rómába lovagol, álmában meglepi az asszonyt és megerőszakolja. A nő hazatérő férjének elmondja a történteket, majd önkezével véget vet életének.
 
A rendező szerint Benjamin Britten "szertelen" muzsikája hatalmas erőfeszítést igényel a csupán tizenkét fős zenekar tagjaitól, akik szinte a dráma szereplőivé válnak.
 
A produkcióban, melyet először október 20-án játszottak a gdanski Balti Operában, négy versenyzőt értékel a zsűri: Tarquinius herceget a lengyel bariton, Bartek Misiuda alakítja, Junius római tábornokot a szintén bariton Wiard Witholt játssza Hollandiából, Lukréciaként a horvát mezzoszoprán, Janja Vuletic lép föl, a női kórust pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ének szakán tanult kínai szoprán, Yang Li személyesíti meg.
 
Telihay Péter elmondta, bár a kétfelvonásos műben összesen csupán nyolc énekes lép színpadra - így szinte mindenki főszereplő - apróbb trükkökkel, például a világítás segítségével igyekezett jó helyzetbe hozni a versenyszerepeket alakító művészeket.
 
Kritikánk az Adriana Lecouvreur-ről:  
 
Korábban: