Magyar operaénekes a Saint Denis fesztivál legjelentősebb koncertjén

Zene

 Fried Péter

(MTI) - A negyvenedik alkalommal, június 7. és július 7. között megrendezett Saint Denis fesztivál - amelyet a "karmesterek fesztiváljának" is tartanak - leginkább várt koncertje volt a csütörtöki, ugyanis a 84 éves karmester először vezényelt a francia királysírok helyéül szolgáló hatalmas gótikus katedrális egyházzenei sorozatában. Az 1800 férőhelyes székesegyház koncertjére már hetekkel ezelőtt mindegy jegy elkelt.

 
A France Musique közszolgálati zenei rádióban élőben közvetített hangverseny azért is volt különleges esemény a francia zenei életben, mert a XX. századi zeneszerzők, köztük Bartók Béla művei egyik legjelentősebb előadójának és értelmezőjének tartott Pierre Boulez  nagyon ritkán vezényel egyházi zenét, és szinte soha nem lép fel templomban. A mester nem is kizárólag liturgikus céllal írt XX. századi műveket választott a "kiránduláshoz": a Le Figaro című napilap szerint a cseh Janácek nem sokkal halála előtt komponált nagyszabású miséje (1926) valójában a "szláv néplélek ünnepe". A műben a nehéz technikai részeket virtuóz kórusok és érzelmes harmóniafolyamok váltják. A Glagolita mise előtt Igor Sztravinszkij Szimfonikus darabok fúvós hangszerekre című műve, majd a Zsoltárszimfónia csendült fel.
 
A Janácek-műben a szólókat nemzetközi négyes interpretálta: a szopránt a német Melanie Diener, a mezzoszopránt az angol Anna Stéphany, a tenort az új-zélandi Simon O'Neill, a basszust pedig Fried Péter énekelte.
 
A magyar énekes három évvel ezelőtt dolgozott először Pierre Boulezzel A kékszakállú herceg vára című opera koncertelőadásában a párizsi Théatre du Chatelet-ban. Azóta a francia mester többször is meghívta a magyar énekest: a Glagolita misét először tavaly augusztusban a BBC Szimfonikus Zenekarának közreműködésével a londoni Royal Albert Hallban szólaltatták meg együtt.
 
A templom bejáratánál, az oltárral szemben felállított színpadról Fried Péter úgy érezte, hogy ezúttal a mise szakrális jellege és meghittsége kapott hangsúlyt, míg a londoni koncerten az "aréna jelleg" miatt a mű grandiózussága volt a mérvadó. A Saint Denis bazilika orgonajátékát és visszhangját azonban egyetlen koncertterem sem tudja visszaadni, és a fogadtatás is nagyszerű volt itt Párizsban - mondta az operaénekes a koncert után.
 
Fried Péter szerint azért különleges Boulezzel dolgozni, mert a XX. századi zenék közül mindig a legjobbakat választja ki. Zeneszerzőként nagyon fontosak számára a nagy elődök, s egyfajta médiumként meg is fogalmazza, hogyan lehet a XX. századi klasszikusokhoz közel kerülni, és hogyan érdemes őket előadni.
 
Az énekes elmondta: Boulez számára mindig a ritmus az elsődleges, s csak az utolsó próbákon foglalkozik a dinamikával és az apró finomságokkal. Könnyű és egyszerű vele dolgozni, nem komplikálja túl az ütéseket a vezénylés során, elnézést kér, ha hibázik, megbocsátó és türelmes, ha az énekesek és a zenészek hibáznak. Röviden: végtelenül humánus, de közben óriási tekintélye van - fogalmazott Fried Péter.
 
A muzsikusok Párizsból továbbutaznak Olaszországba: a párizsi koncert programját június 29-én a Ravennai Fesztiválon adják elő.