Opera az Avatar szomszédságában

Zene

Az Avatar szomszédságában megszólal az opera és visszatalál az otthonába - vázolta fel hatásosan a Cinema City mozihálózat kezdeményezésének jelentőségét Szinetár Miklós rendező, a februárban induló CineMaestro operafilm-sorozat védnöke. Az opera ugyanis egykor nem csak a királyok és az arisztokrácia privilégiuma volt, hanem tömegműfaj, amelyet nem véletlen, hogy most is hajdani arénákban játszanak - mondta. (A budapesti Cinema City Aréna tehát stílusos választás ebből a szempontból.)

 
A kezdeményezés nem új keletű: Lengyelországban és Izraelben közel egy éve fut sikerrel a program, Budapesten pedig a Művészetek Palotája is indított hasonló sorozatot - ám ezúttal egy alapvetően a populárisra, a sikerfilmekre specializálódott közeg nyit a komolyzene felé. Az ötletgazdák nem titkolt célja, hogy a mozi falai közé csábítsák az operakedvelőket, illetve hogy a mozilátogatók kedvet kapjanak - az általuk megszokott módon és keretek között - egy számukra eddig esetleg ismeretlen zenei és színházi műfaj megismeréséhez. Buda Andrea, a Cinema City marketing-igazgatója hangsúlyozta: ezáltal természetesen nem az Operaházzal szeretnék felvenni a versenyt, szándékuk sokkal inkább a műfaj és az intézmény iránti érdeklődés fokozása.
 
A szervezők emellett a pedagógiai indíttatást is kiemelték: az iskolai osztályokat kedvezményes jegyárral, igény szerinti különvetítéssel, pedagógiai segédanyaggal és ismeretterjesztő bevezetővel várják. Buda Andrea szerint csupán egy jó pedagógusra van szükség ahhoz, hogy a gyerekek a megfelelő útra lépjenek: egy ilyen operafilm megtekintése után pedig az élő operaelőadás lehet a következő állomás. A sorozat első ciklusának előadásai a londoni - Covent Garden-i székhelyű - Royal Opera House repertoárjából kerülnek ki, a válogatásban Szinetár Miklós közreműködött. Elsőként, február 9-én Budapesten csendül fel a David McVicar rendezte Figaro házassága, amelyet 12-én a pécsi, győri és miskolci premier követ. Ezután Bizet Carmenje, Verdi Traviata című operája és a Don Giovanni serkenti zeneszeretetre a mozilátogatókat, illetve egy balettelőadás, a Rómeó és Júlia is látható lesz.
 
Havonta négy előadáson nyílik majd alkalma a közönségnek az  egyébként a legtöbb ember számára élőben elérhetetlen produkciók megtekintésére: a jegyárak nem sokkal haladják meg egy mozijegyét. A premierre szóló belépők egy kicsivel drágábbak lesznek, ennek oka, hogy a budapesti bemutatóvetítés előtt Szinetár Miklós személyesen tart rövid bevezetőt - vidéken egy helyi zenei szakértő -, a jegy mellé pedig egy műsorfüzet és egy kis üdítő, pezsgő is jár. Az első operafilm-szezont a tervek szerint még kettő követi, ennek során többek közt az Aida, a Hattyúk tava, A diótörő, a Bohémélet és a Don Carlos is látható-hallható lesz.
 
Bár kétségtelen, hogy a patinás operaházak atmoszférája, a csillárok fénye a moziban nem jelenhet meg, Szinetár Miklós szerint ennek a helyszínnek egyik előnye a kiszámíthatatlan, kockázatokkal teli élő előadással és a színházzal szemben, hogy itt kevésbé kényelmetlenek a székek, nem kell folyamatosan nyújtogatnunk a nyakunkat, hogy lássunk is valamit. Az sem utolsó szempont, hogy ilyen körülmények között nem fogy el a levegőnk tíz perc alatt, és egészen közelről láthatjuk a művészek arcát, mozdulatait. "Nem kevesebb, nem több: más" - összegezte a kezdeményezés kvalitásait a rendező.