(MTI) – Trisztánt a Müpában már visszatérő vendégnek számító Wagner-specialista, Christian Franz, Izoldát Anna-Katharina Behnke alakítja. A produkciót rendezőként Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra jegyzi.

   
A fiatal rendezőpáros bizonyította be a Parsifal 2006-os színrevitelével, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem alkalmas nagyszabású operaelőadásokra is – idézte föl Kiss Imre, a Müpa vezérigazgatója. Az alkalmasság persze függ a koncepciótól is, a kivitelezés ugyanakkor rendkívüli anyagi és szervezési erőfeszítést igényel – mutatott rá Kiss Imre, aki megemlítette azt is, hogy anyagi forrásokkal rosszul állnak. “Kénytelenek vagyunk megérteni a válság diktatúráját, de több kormányzati támogatást várnánk” – hangoztatta.
   
Csonka András vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a Trisztán és Izolda bemutatója hatalmas csapatmunkát igényel, április közepe óta – miközben a házban nagyüzem van – folyamatosan 50-60 munkatárs dolgozik rajta. Mint Csonka András elárulta, ez a produkció feszegeti a koncertpódium lehetőségeit.
 
 Fischer Ádám

Fischer Ádám karmester, a budapesti Wagner-napok alapító művészeti vezetője szerint nem félig szcenírozott, hanem “teljesen megrendezett” előadásról van szó.

   
Szemerédy Alexandra hangsúlyozta: bár a Müpában a tér hatalmas, mégis igen bensőségessé alakítható, mert minden csekély hang és gesztus jól érzékelhető, a közönséggel létrejövő kapcsolat egészen valóságos.
   
“A mű nem pusztán szerelmi történet, a szerelem ?mögötti lét? a témája. A Trisztánra sokkal inkább az ellentétek egysége jellemző: a nappalban megjelenik az éjszaka, az éjszakában pedig a nappal. Trisztán csak éjjel van ébren, az Izoldával töltött éjszakát tekinti igazi ébrenlétnek, nappalnak” – mutatott rá Parditka Magdolna.
   
A koncepció – Fischer Ádám kívánságának megfelelően – Gottfried von Strassburg költői alkotásából, az egyik ősforrásból indul ki. Így a más interpretációkban mellékszereplőként kezelt Brangäne-Kurwenal páros (Németh Judit és a lengyel bariton Tomasz Konieczny) nagyobb súlyt kap, ellenpontozza Izolda és Trisztán karakterét.
   
Vass Lajos, a Magyar Állami Operaház Budapest főigazgatója úgy fogalmazott, hogy a két intézmény együttműködése, amely a 2009-es Májusünneppel kezdődött és a Trisztánnal folytatódik, mindkét fél, de különösen a közönség, a Wagner-rajongók számára előnyös.
   
A budapesti Wagner-napokon (június 16-ig) háromszor látható a Trisztán és Izolda, négy estén pedig egy sorozatban a teljes Ring, változatlanul nemzetközi operasztárok szereplésével.
   
Már a jövő évi műsorterv is elkészült: 2011. június 9-én a Lohengrin premierjére kerül sor – ez az opera háromszor hallható, két előadásra visszatér a repertoárra a Parsifal és ugyancsak kétszer játsszák majd a Trisztán és Izoldát.