Új operán dolgozik Selmeczi György

Zene

(MTI) - Az opera a Blok-dráma alaphelyzetéből indul ki - mondta a zeneszerző-karmester-rendező az MTI-nek, hozzátéve: a darab orosz miliőben játszódik, fordított Don Juan-történetként is lehetne jellemezni.
    A XIX. és XX. század fordulóján, a spiritisztákkal körülvett herceg egy olasz commedia dell'arte társulatot hív meg farsangi mulatságára. "Ezek a mediterrán színészek mások, a nyugat fölényével kapcsolódnak bele az udvar életébe. Colombina alaposan megkavarja a férfi fejeket, megpezsdíti a szláv dekadenciát, egyfajta ellen-Don Giovanni szituáció alakul ki" - részletezte a zeneszerző. 
    Selmeczi György vállalja, hogy posztpucciánus művet írt, jó énekelnivalókkal és hét, csaknem egyforma jelentőségű szereppel. "Opera-boom van, minden évre jut két kortárs operabemutató" - jegyezte meg a művész, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy ez más zene, mint amit az újat kereső pályatársak írnak, inkább létező zenei nyelvi idiómákat használ.
    Selmeczi számára a kihívás a határok elmosása a színjáték, az álom és a valóság között, a hősök nem tudják, mikor játszanak velük színházasdit, mikor álmodnak és mi a valóság. A társulat a mű keretében előadja a Bajazzókat, amely Nedda halálával végződne, ha a herceg nem rendelne boldog véget. Végül mégis lövés dördül.
    "Az opera csírája már a 90-es évek elején megvolt, a Merlinben nagy sikert aratott. Két évvel ezelőtt vettem elő, egy olasz ösztöndíj alkalmával Rómában megírtam az 55 perces első felvonást. Vágyam volt, hogy olasz nyelvű operát írjak" - árulta el Selmeczi György. A drámából Péntek Csilla Németországban élő rendező írta a librettót. Az opera második felvonása 50 perces lesz.
    Selmeczi György beszámolt arról is, hogy a Duna Televízióban folytatódik Kortársaim című sorozata, amelyben szerdán Bátori Éva énekesnő lesz a vendége, aki kortárs szerzők dalait mutatja be.     
    A zeneszerző felidézte: sorozata korábban komponistákat vonultatott fel, a fordulatot a Korody Istvánnal készült műsor hozta. A németországi Rosenheimben élő klarinétművész tudományos munkát és zeneműkiadást is végez, "neki köszönhető, hogy a 70-es, 80-as és 90-es évek erdélyi zenéje egyáltalán fennmarad, ott ugyanis nincs fórumuk az új alkotásoknak" - fogalmazott Selmeczi.
    Hozzátette: a kortárs magyar zenéért sokat tevő, megismerésre érdemes előadóművészek közül kiemelkedik Bátori Éva, a szerdai est vendége.
    Mint rámutatott, a komponista számára nagyon nagy dolog, ha életében etalon értékű előadás jön létre, úgy játsszák el a művét, ahogy megálmodta. "Bátori Éva többünk darabjait énekelte. A titka szerintem abban áll, hogy elképesztő tisztelettel, mély empátiával közelíti meg e műveket. Ne tagadjuk, az előadók között és a kortárs kompozíciók között mindig van egy kis tartózkodás, de ő életét és vérét adja értük" - hangsúlyozta Selmeczi György, hozzáfűzve, hogy az énekesnő a műsorban Petrovics Emil egy dalát és Orbán György erdélyi madrigáljait adja elő románul és németül, szász dialektusban.