Az utas - Weinberg operája Bregenzben

Zene


bregenz_azutas_opera.jpg
Az utas díszletterve

(MTI) - Idén Mieczyslaw Weinberg életművére irányul Bregenzben a figyelem. A Moszkvában elhunyt lengyel zeneszerző gazdag életművéből még a zenészek is keveset ismernek, főleg a zenekari alkotásokat. A szombattól hétfőig tartó három nyelvű (német, angol, orosz) szimpózium várhatóan megváltoztatja ezt a helyzetet.

   
Az utas (Die Passagierin) Zofia Posmysz novelláján alapul, a műben az írónő személyes emlékeit dolgozta fel: Krakkóban élt, mély katolikus hite és a zsidók iránti szolidaritása miatt hurcolták el 18 éves korában, 1942-ben először Auschwitzba, majd Birkenauba, 1945 májusában Ravensbrückben szabadult föl.
    
Mint Bátor Tamásnak, a "Bartók+" Miskolci Nemzetközi Operafesztivál igazgatójának az írónő elmondta a minapi bemutatón, a lágerben egy Júlia nevű magyar lánnyal volt együtt, a tőle tanult éneket is fel tudta idézni. A zenei anyag nagyon igényes, kitűnőek a kórusszámok, a zenekari apparátus nagy, hiszen Weinberget Sosztakovics-követőként tartják számon. Az előadók kiválóak, David Poutney rendezése nagyon hatásos. A Fesztiválszínházban Johan Engels színpadképe a teret vízszintesen osztja ketté - számolt be a látottakról az igazgató. A felső rész egy óceánjáró fedélzetét ábrázolja - itt kezdődik a cselekmény a második világháború után. Az egykori SS felügyelőnő, Lisa itt találkozik Marthával, akiről úgy tudta, hogy az utolsó transzporttal a halálba küldte. Lisa a férjével diplomáciai szolgálatra utazik Brazíliába, Martha úticélja ugyanez. A pincér szerint Martha brit állampolgár, de Lisa felfedezi, hogy lengyel könyvet olvas. Kettőjük drámai történetét a haláltáborban flashback-technikával a színpad alsó részén idézik fel.
   
Roberto Saccá alakítja a vasárnapig hátra lévő előadásokon a diplomatát. Teodor Currentzis karmester energikusan vezeti a zenekart Bátor Tamás véleménye szerint, hozzátéve: a mű érdemes arra, hogy Magyarországon is előadják.