(MTI) – “A Budapesti Wagner-napok előadásait nem nevezem félig szcenírozottnak, én mindig speciális vagy inkább minimalista rendezést szeretek a pódiumon látni” – mondta el Fischer Ádám, hozzátéve, hogy a minimalizmus ebben az esetben nem öncél, hanem nagyon is illik a Müpába, a hangversenyterem belső képéhez és a Budapesti Wagner-napok stílusához.
    

Könnyebb egy ilyen előadást technikailag létrehozni, a szükségből erényt csinálni. Művészileg ez persze sokkal-sokkal nehezebb, mert nagyon koncentráltan kell dolgozniuk az előadóknak, minél kevesebb az akció, annál jobbnak kell lenni – mutatott rá a karmester.
    
A Tannhäusert 1845. október 19-én mutatták be Drezdában. Párizs számára 1861-ben Wagner átdolgozta művét. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a drezdai változatot fogják játszani, mert az stilárisan sokkal egységesebb, mint a párizsi – árulta el Fischer Ádám.
    
A produkciót, amely az idei Wagner-napok újdonsága lesz, és amelyet a bemutatót követően június 19-én is láthat a közönség, két német művész, Matthias Oldag rendező és Thomas Gruber díszlettervező jegyzi. Ők, bár a miskolci operafesztivál jóvoltából nem ismeretlenek a magyar közönség előtt, először dolgoznak a Müpában.  “Nincs könnyű feladata a rendezőnek, mert színházi munkához szokott, ilyen módon gondolkodik. Itt meg kell küzdenie azzal az ideával, hogy szinte sértetlenül hagyjuk a koncertterem hangulatát, és a köznapi ruhát viselő szereplők egyfajta elidegenítő effektusként jelennek meg az operaelőadásban” – részletezte a karmester.
    
A premieren az eredetileg felkért Christiane Iven helyett Szabóki Tünde énekli Erzsébetet. A német szoprán a közelmúltban állandó szerződést kötött a stuttgarti együttessel, bár a színház elengedte volna, a próbafolyamatot bizonytalanná tette volna stuttgarti elkötelezettsége.
    
Vénuszt mindkét esten a szentpétervári Jelena Zsidkova alakítja, aki Amszterdamban sikerrel mutatkozott be Bartók operájában, A kékszakállú herceg várában – ugyancsak Fischer Ádám vezényletével – Juditként, magyarul énekelve a szerepet Bretz Gábor oldalán. A címszereplő Robert Dean Smith 1997 óta rendszeres vendége a Bayreuthi Ünnepi Játékoknak, világszerte az egyik legkeresettebb Wagner-tenor.
    
Fischer Ádám már tavaly jelezte, hogy a Hartmut Schörghofer rendezte Ring 2012-ben látható utoljára: jövőre nem tervezi A Nibelung gyűrűje-tetralógiát, mert úgy véli, hogy Wagner születésének 200., illetve halálának 130. évfordulóján sokan “startolnak” rá az opus magnumra. A jövő évi bemutató A nürnbergi mesterdalnokok lesz.
    
A 2013-as Wagner-napok előzetes programjában a Lohengrin-felújítás mellett nem szerepel Fischer Ádám neve. “A Budapesti Wagner-napokat nem tekintem a privát fesztiválomnak, ezért szeretnék egy fiatal karmestert meghívni ehhez a produkcióhoz” – mondta a karmester, aki egyébként szombaton este is bemutatót vezényel. A Zürichi Operában már a harmadik rendezést, most Adrian Marthaler munkáját dirigálja. Mint mondta, beugrásos premier lesz, a megbetegedett Malin Hartelius helyett Eva Mei alakítja Konstanzét.