A weimari vándoridő nyomában

Zene


nikewagner.jpg
Nike Wagner

Weimar nem Bayreuth, itt nem a Richard-előd dominál, hanem a másik ükapa, Liszt Ferenc. Ha valaki nem tudná: a nagy Wagner Liszt lányát, Cosimát szerette el első férjétől, Bülowtól. Közös fiuknak, Siegfriednek egyenes ági leszármazottja Nike Wagner, az irodalomtudományok doktora, aki - mint e sorok írójának magyarázta - épp Liszt "renoméját" szeretné a Wagner-rajongó Némethonban visszaállítani, hisz a magyar zeneszerzőt a családban és a germán zenevilágban is háttérbe szorította a Nibelung-gyűrűjének zseniális alkotója. Minden erejével azon van, hogy ezen változtasson; ezért is örült annak, hogy négy éve meghívták a weimari fesztivál művészeti irányítására. Hisz Liszt 1842-ben itt telepedett le, s udvari karmesterként itt írta meg műveinek nagy részét, míg 1861-ben el nem hagyta Weimart.

 
Nike Wagner a "Kunstfestet" Liszt szellemében a műfaji sokszínűség, a nyitottság és a modernség jegyében irányítja. Így adódik, hogy a klasszikus repertoáron kívül kortárs zenét, kortárs táncot, irodalmi felolvasásokat is műsorra tűznek, mi több, ősbemutatókat is tartanak. Mert való igaz, hogy Weimarban elevenen él a német klasszikus művészet szelleme, de itt bontakozott ki a Bauhaus is (mellesleg: múzeumában jövőben az Ungarischer Akzent rendezőirodával közösen kiállítást rendeznek a stílusirányzat magyar nagyjainak prezentálásával); és itt talált táptalajra a modernizmus több más műfaja.
 

musikgymnasium_1.jpg
A zeneiskola

A középpontban természetesen a helyi "lokálkozmopolita" nagyság, Liszt áll, amint Nike asszony aposztrofálja, a világpolgár művész, akinek oly sokat köszönhet a város. Ezért is nevezte el a zongora-sorozatot Pélérinages-nak (Vándorévek), Liszt híres kompozíció-sorozatának címét kölcsönözvén neki. A mottó pedig "Souvenir", hiszen a romantikus zeneszerző megannyi "Reminiszcenciát", "Souvenirt" komponált ezen a címen. "És Weimar nem-é a világszellem kővé vált emléke már önmagában véve is?" - teszi föl a költői kérdést Wagner asszony. Ez adta az ötletét annak az Emlékezni című kiállításnak is, ahol tárgyi relikviák őrzik ezt a hagyományos szellemet.

 
Közeledik a Liszt-centenárium, 2011, a zseni halálának évfordulója, s evégett már most tárgyalást folytatott a kulturális tárca képviseletében a weimari kulturális korifeusokkal Schneider Márta szakállamtitkár, s a németországi Liszt-központtal máris megegyeztek az együttműködésben, mert hogy idejében kell a műsorban megegyezni, a fellépő művészeket lekötni.
 
A Pélérinages idei vendégművésze Schiff András volt, aki a koncertsorozat programját összeállította. Itt mutatta be Beethoven-szonátasorozatának utolsó darabjait, és ezzel búcsút int Weimarnak. Vendégművésznek Várjon Dénest hívták, aki a weimari zenegimnázium növendékeinek is kurzust tartott. A Schloss Belvedere szomszédságában '96-ban felhúzott hipermodern épület arénás koncertterme nyers faburkolatával puritanizmust sugall. Itt semmi sem vonhatja el a figyelmet a terem közepére ültetett művészek munkájáról.