Konferencia: 1956 az európai tankönyvekben

Kultpol

A konferencia céljai:

- áttekintést nyújtani a jelenkortörténettel kapcsolatos történelemtankönyv-kutatás jelenlegi helyzetéről

- részletes elemzést nyújtani 1956 történelmi eseményeinek megjelenítéséről magyar, lengyel, román és olyan más kelet-közép európai országok történelemtankönyveiben

- elhelyezni az eredményeket a nyugat-európai (francia, német, osztrák, olasz, brit) történelemtanítási anyagok összehasonlító kontextusában

- felmérni a tudományos kutatás jelenlegi hiányosságait és azon szükségleteket, melyek elkerülhetetlenek a történelemoktatás és -tankönyvkutatás színvonalának emeléséhez. E cél elérésének alapvető előfeltétel az eseményeket kutató történészek és a történelemtanárok párbeszéde.

A kezdeményezés eredményeinek széles körű ismertetése céljából a közeli általános iskolában tankönyvkiállítást szerveznek. Ezzel egyidejűleg, a Fejtő Ferenc Archívum anyagából származó korabeli magyar és külföldi sajtókivágások alapján készített kiállítás lesz látható a rendezvény helyszínén. Az eseménynek a Károlyi József Alapitvány biztosít helyet, a fehérvárcsurgói Európai Találkozások Kulturális Központjában, a Károlyi-kastélyban, Budapesttől 80 km-re.

Program:

Április 7. péntek

10:00 a konferencia megnyitója, beszédet mond Károlyi György

I. Történelemtanítás és iskolai kutatás

Sorin Antohi (CEU): Történelemtanítás-elmélet mint elméleti és társadalmi kihívás

Gyarmati György (Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára főigazgatója: Elmélkedések 1848-ról 1956-ban - Tavasz az őszben

Thomas Schreiber (történész, újságíró, Párizs): L'image des événements de 56 dans la recherche historique française vue par un chercheur et témoin (Az 56-os események képe a francia történelemkutatásban egy kutató és tanú szemszögéből)

11:30 Kávészünet, és "1956 a sajtóban" - a Fejtő Ferenc archívum külföldi  (és magyar) újságrészleteket bemutató kiállításának megnyitója.

II. Az 1956-os történelmi események bemutatásának taglalása

Baracs Nóra: Újraírás és/vagy korrekció 1956 megjelenítésében a magyar nyelvű középiskolai tankönyvekben

Szakolczay Attila (56-os Intézet): Problémák a mai Magyarországon 1956 vonatkozásában

Maczej Górny: Hungarian 56' and Prague Spring in Polish history textbooks after 1989 (A magyar 56 és a prágai tavasz a lengyel történelemtankönyvekben 1989 után)

Beszélgetés

13:30 - 14:30 Ebéd

Razvan Parianeu PhD (ifjúsági társkutató,  Pasts Inc, Történettudományi Intézet CEU, Budapest): The moment when hopes vanish. Memory, trauma and desolation (A pillanat, amikor a remények elvesznek. Emlékezés, megrázkódtatás és elhagyatottság)

Katarina Kovacevic (Belgrádi Egyetem Bölcsészettudományi Kar, Történelem tanszék): The Yugoslav perspective of the 1956 Hungarian event as seen in history textbook,. research and testimonies (Az 1956-os magyar események a történelemtankönyvekben jugoszláv szemszögből, kutatás és bizonyságok)

Juraj Marusiak (Szlovákia): Hungarian revolution 1956 and Polish "October" 1956 in Slovak history textbooks and social memory (Az 1956-os magyar forradalom és a lengyel 1956-os "október" a szlovák történelemtankönyvekben és a társadalom emlékezetében)

Beszélgetés

16:00 - 16:15 Kávészünet

Hubert Tison (Történelem-Földrajz Tanárok Egylete, Párizs): 56 dans les manuels scolaires en France (1956 a tankönyvekben Franciaországban)

Hans Almgren, (az Euroclio svédországi képviselője): 1956 in Swedish History teaching and History text books (1956 a svéd történelemtanításban és történelemkönyvekben)

Diana Laffin (Történelem Egyesület, Egyesült Királyság): Hungary in 1956: How do English textbooks handle cause and effect? What is included and what is omitted (Magyarország 1956-ban: hogy kezelik ennek okait és következményeit az angol történelemtankönyvek?)

Richard Dargie (UKHTEN): Cold War studies in the cold, far North - what do Scottish pupils actually understand about the events of 1956? (Hidegháborús tanulmányok a hidegben, távol északon - mit értenek a skót diákok napjainkban az 1956-os események alatt?)

18:30 az első napi előadások vége, a történelemtankönyvek kiállításának bemutatója (a szemináriumhoz közeli általános iskolában)

Április 8. szombat

9:30 Előadások

Guido Franzinetti (Kelet-Piemonti Egyetem Kelet-Európai Történelem- és Politikatudományi Tanszékének lektora és társkutatója): The Hungarian 1956 Revolution in Italian Textbooks: too little, too late? (Az 1956-os forradalom az olasz tankönyvekben: túl kevés, túl későn?)

Gertrud Liedtke (VDGL, Németország): 1956 in deutschen Geschichtsbüchern und Museen Beispiele und kritische Bewertung

Beszélgetés

12:00 - 13:00 Ebéd

III. Történelem és emlékezet

Lehet a történelem iskolai formában történelmi tudatosság? Európai tudatosság?

Hiány és szükséglet

Jean Pierre Titz (Európa Tanács, Történelemoktatatási osztály vezetője): La dimension européenne dans l'enseignement de l'histoire: multiperspectivité et synthese (Az európai dimenzió a történelemtanításban: több szempont és szintézis)

Dr. Hanna Schissler (Georg Eckert Tankönyvkutató Intézet, Braunschweig): Textbooks as Collective Memory and Social Project (A tankönyvek mint kollektív emlékezés és társadalmi elgondolás)

Bojana Petric (nyelvész, oktató, ELTE, Budapest): Discourse analysis of history textbooks: A pedagogical perspective: the use of collective memory as a learning tool (A történelemtankönyvek előadásmódjának elemzése: pedagógiai nézőpont, a kollektív emlékezet alkalmazása mint oktatási segédeszköz)

Történészek, történelemtanárok és tankönyvszerzők párbeszéde az eseményekről. A tankönyvszerzők álláspontja: Bihari Péter. A kiadók vélekedése: Szalay Sándor Sulinova Tankönyviroda, Vilelhelm József Korona Kiadó, Pálinkás Mihály Nemzeti Tankönyvkiadó.

Beszélgetés

Következtetések

17:30 a konferenciát záró fogadás

További információ: Károlyi Angelica

Résztvevő szervezetek:

Pasts Inc., Történettudományi Intézet CEU

A Magyar Történelemtanárok Egylete (TTE)

Támogatók:

Hans Seidel Alapítvány

Francia Intézet

Robert Schumann Alapítvány

The Joseph Károlyi Foundation, together with Pasts Inc., Center for Historical Studies at CEU and the History Department seeks to organize an international seminar dedicated to the theme of "teaching in Europe the political events of 1956". The organization happens in close co-operation with the Hungarian History Teachers' Association and will focus on history didactics and textbooks.

The goals of the initiative are manyfold, however, in general, it seeks to foster:

the rapprochement and integration of history teaching and scholarly researchsituate the purely professional activity in its public contexts.

Therefore, the aims of the seminar are:

- to provide a survey on the state-of-the-art of history textbook research that concerns the contemporary history of Central and Eastern Europe.

- to provide a detailed analysis on the representation of the historical events of 1956 in Central and Eastern Europe in history textbooks of Hungary, Poland, Romania and other countries of the region where they need to be conducted.situate these results in the comparative context of similar chapters in Western European (French, German, Austrian, British and Italian) teaching materials.identify in priority the currently prevailing lacunae in the scholarship and the needs for raising the level of research in history didactics and textbooks. A vital pre-condition of attaining this goal is to stimulate a dialogue of historians of the event with history teachers or textbook authors.These aims aptly correspond to the focus of the seminar that seeks to engage the professional points of view with an investigation of public memory. It is a highly important imperative to shape historical knowledge as a relevant public matter.Consequently, it is the intention of the organizers to compare the 'scholarly' representation of the events of 1956 with the experiences of witnesses ('grandparents' of the present pupils). It is equally important to learn about the perception of textbook materials in the pupils' minds and to compare it with the manifest aims and actual implications of history teaching. To what extent does it shape historical consciousness? Does it contribute to the ability of making judgements independently? Can it foster the development of a European 'citoyen' spirit? Does it improve critical thinking or comprehensive mind? By this means, the organizers hope to re-generate the interest of Western European history teachers in the history of Central and Eastern Europe.

The date: the seminar is to take place on 6-9 April 2006. The organizers invite specialists in the field of history didactics and textbook research in close co-operation with the Georg Eckert Institut für Schulbuchforschung (Braunschweig), historians from Hungary and abroad as well as history teachers of Hungary, Poland, Romania, Slovakia, France, the United Kingdom, Germany, Austria and Italy through the mediation of the respective associations of history teachers. Textbooks editors are also invited.

In order to increase the potential of disseminating the achievements of the initiative an exposition of history textbooks will be arranged in the public school next to the seminar venue. Simultaneously, an exhibition of contemporary Hungarian and other press clippings from the collections of the Ferenc Fejtő Archives will be installed in the place of the meeting.

The place of the events is provided by the Joseph Károlyi Foundation in its Cultural Center for European Encounters, the Károlyi palace of Fehérvárcsurgó, that is situated 80 km west from Budapest. Participants and invites will occupy the rooms of the palace, whereas other interested persons can find a small hotel nearby. The organizers will arrange a bus leaving from and returning to Budapest before and after the seminar. Simultaneous translation will be taken care of.

Information: Angelica Károlyi angelica@karolyi.org.hu; Peter Apor Aporp@ceu.hu

Organized by the J

oseph Károlyi Foundation,

CEU Department of History and

Pasts Inc., Center for Historical Studies

In cooperation with

The Hungarian Association of History Teachers