Legyen még egy jó napunk!

Zene

Teltházas koncertet adott a Nagyszínpadon a Placebo ? 50 ezer néző volt kíváncsi az együttes fellépésére. Megközelíteni sem lehetett a HammerWorld sátrát az Exploited koncert idején. Legalább háromszor annyian maradtak kint, mint ahányan beférnek. ?Púposra? töltötte a Roma Sátrat a Parno Graszt,. Paszab büszkesége sokkal több látogatót vonzott, mint a 1286 fős lakosságú szabolcsi község.

Az utolsó nap még számos programot ígér: Nagyszínpadon Iggy and The Stooges, Prodigy, a WAN2-n Gogol Bordello, s a Bahián ? hagyományosan ? a Sziámi zárja majd a Szigetet.

Bárányok megfigyelésére nyílik lehetőség a kanadai Corpus utcaművészeinek jóvoltából a Vándor Vurstli területén, ahol a valóság a fantázia világával találkozik egy egyedi élő installációban, és bukolikus vidéki jelenetek épülnek fel egy tipikus városi környezetben.

Aki már járt az angol Architects of Air valamelyik lumináriumában, az tudja, hogy az élmény megéri a sorban állást. Idén a Szigeten a Levity II. névre keresztelt légvár várja a látogatókat: 800 nm-en elterülő lufi labirintus, színes buborékok, alagutak, termek hálózata. Aki nem járt itt, az utolsó napon még kipróbálhatja.

Az utolsó nap: Prodigy

A Sziget fesztivál talán egyik legjobban várt koncertje a Prodigy kedd esti fellépése, ami egyben a rendezvény utolsó napjának utolsó nagyszínpados koncertje is.
A Prodigy kétségtelenül az elmúlt 10-15 év egyik legfontosabb könnyűzenei produkciója, mely a 90-es évek második felében megforgatta és megtáncoltatta az egész világot, közben pedig átírta az elektronikus tánczene szabálykönyvét.
A Prodigy arcot, hangot és klasszikus kreditet adott az elektronikus tánczenének és a könnyűzene főáramába meg a nagy pop-rockszínpadokra vitte a korábban a klubokban burjánzó műfajt.
A formáció a 90-es évek legelején indult a nagy angol acid house pörgés lendületével, első nagylemezét 1992-ben jelentette meg. Áttörését a második album, az 1995-ös Music For The Jilted Generation hozta el, amely már hordozza a Prodigy világsikerének minden komponensét: a zene nem "csak" izgalmas, színes elektronikus tánczene, hanem megjegyezhető, verzékkel és refrénekkel tagolt kvázi-klasszikus könnyűzene, számos slágerrel (Voodoo People, Poison, No Good), a zenéhez pedig igazi arccal rendelkező előadók járultak, az ördögi táncos Keith Flint, a félelmetesre fazonírozott Maxim és a szigorú gépkezelő, Liam Howlett személyében.
Az igazi robbanást aztán a zenekar csúcsműve, az 1997-es The Fat Of The Land indukálta. A Prodigy e lemez megjelenésekor a világ egyik legsikeresebb popzenei produkciója, a Firestarter és a Smack My Bitch Up pedig a korszak könnyűzenei himnuszai.
Ki hitte volna ekkor, hogy Howlették legutóbbi új dalokat tartalmazó stúdióalbumára hat évet kell várnia a közönségnek? A válasz természetesen az, hogy senki, ám a tény ettől még tény: a csúcson elbizonytalanodó formáció a 90-es évek végén kreatív krízisbe került. A többször bejelentett, majd lefújt új Prodigy-album végül 2004-ben került a boltokba Always Outnumbered, Never Outgunned címmel - rajta ismét izgalmasan kevert, korszellembarát tánczene, elektro, funk, hiphop, breakbeat. A lemez - melyet Liam Howlett egyedül, korábbi "tettestársai" közreműködése nélkül, neves vendégekkel (Princess Superstar, Kool Keith, Liam Gallagher, Juliette Lewis) készített el - ugyan nem ismételte meg a The Fat Of The Land gigantikus sikerét, ám visszahelyezte a Prodigyt a könnyűzenei élvonalba.

Több ezer bliccelő szórakozhatott a Hajógyári-szigeten

(MTI) - Akár több ezer is lehetett a bliccelők száma a 14. Sziget fesztiválon, ami milliós károkat okozhatott a szervezőknek - értesült az MTI kedden annak a cégnek a vezetőjétől, amelynek munkatársai a belépőjegyeket ellenőrizték az óbudai megarendezvényen.
A Hajógyári-sziget nyári rendezvényén több mint 10 éve szolgálatot teljesítő Te-Sec Security vezetője, Gódor László elmondta: véleménye szerint "a fesztiválozók mintegy 2-5 százaléka valamilyen trükkel bejutva illegálisan mulatott a helyszínen. Ez egy erős napon, 50-60 ezer fizetővendég esetén akár két-háromezer embert is jelenthetett."
Az MTI számításai szerint a napi 6000 forintos vagy a heti 25-30 ezer forintos jegyek, és az átlagosan 50-55 ezer napi fesztiválozó figyelembevételével az egyhetes rendezvényen összesen akár több mint 10 ezer ember is bliccelhetett több tíz milliós veszteséget okozva.
A szakember, akinek jegyellenőrei a nap nagy részében folyamatosan és feltűnően szemlézték a szigetlakók érvényes belépését jelentő karszalagokat, az MTI-nek elmondta: a hetijegyekkel rendelkezők között is sok volt a "illegálisan haszonleső": minden ötödik "trükkel próbált meg ügyeskedni". A cégvezető ezzel arra utalt, hogy a 25 ezer forintos "nem ottalvós" jegytulajdonosok közül sokan a drágább, 30 ezres "ottalvós" fesztiválozók jogait gyakorolták.
A Te-Sec Security 60 fős ellenőrcsapata ötös brigádokkal dolgozott, a csapatokban nyelveket beszélő, kommunikatív fiatalok mellett erősebb fizikumúak is voltak, hiszen napijegyek és pénz is volt náluk. Az ő munkájukat - több száz emberrel - nagyban segítette a Sziget biztonságáért elsődlegesen felelős hivatalos biztonsági cég is, főleg a beléptetéseknél. Gódor László szerint a bliccelők a két ellenőrző csapat közötti "hézagot" használhatták ki, amikor különböző trükkökkel jutottak be a fesztiválra. Az MTI munkatársa ezt maga is tapasztalhatta a Hajógyári-sziget H-hídi bejáratánál, ahol kerékpárral jutott át több rendkívül szolid ellenőrző ponton is.
A szakember szerint sokan úgy "lógtak be", hogy a fellépőkkel közös buszon érkeztek, ezzel kihasználva az enyhébb ellenőrzést, de akadtak olyanok is, akik a fesztivál "mínusz első napján" még dolgozókként vertek sátrat a bázison. Mivel a jegyellenőrök sötétben nem képesek annyira hatékony kontrollra, így este, a koncertek csúcspontjakor nagyon sok illegális szigetelő vegyülhetett el a tömegben - vélte Gódor László.
Bár az egyre hatékonyabb ellenőrzési szisztéma miatt évről évre csökken ezeknek a száma, a rendezvényen hivatalosan dolgozóként megjelentek 20 százaléka így is "végigpotyázta" a fesztiválhetet - tette hozzá.
A jegyellenőrök főnöke számos praktikát is megosztott az MTI-munkatársával arra vonatkozóan, hogy a leleményes bliccelők milyen technikákat alkalmazva jutottak be a Szigetre. Ezek közül talán a legmeglepőbb egy "visszatérő renitens", aki idén ismét egy kék színű tejeszacskó-karszalaggal próbálkozott, de volt sörös dobozból kivágott heti karszalagos is a palettán. Őket, akárcsak sok más jogtalan szigetlakókat, a jegyellenőrök csapata vagy új jegy vásárlására vette rá, vagy kikísérte a Hajógyári-szigetről - mondta Gódor László.

Nincs járvány a Szigeten

(MTI) - "Járvány nincs, csak néhány hasmenéssel, hányással járó esettel keresték fel a Sziget elsősegélynyújtó-helyeit az elmúlt néhány napban" - mondta el az MTI-nek Szeles Géza, a fesztivál főorvosa kedden.
A fesztivál első napjaiban általában még nem jellemző, de utána egyre többen panaszkodnak torokfájásra, köhögésre. "Ez teljesen természetes, hiszen poros a levegő, és az éjszakák is egyre hűvösebbek" - magyarázza a főorvos, aki 14 kollégájával ügyel a szigetlakók egészségére. Elég néhány órát a fűben feküdni, és máris piros az illető torka - mondta a doktor.
A torokfájásra fertőtlenítő, szopogató tablettát és C-vitamint jóhelyes szedni - mondta, és arra figyelmeztetett: vigyázni kell, hogy a beteg felül ne fertőződjön. Ha mégis megtörténik, feltétlenül újabb kivizsgálás, és indokolt esetben antibiotikumos kezelés szükséges.
A gyomorrontás elkerülésére az orvos azt ajánlotta, hogy a jól megfőtt, átsütött, frissen készült ételek közül válogassanak a szigetelők.
A vízi mentők elmondták, hogy vízbefulladásos eset szerencsére idén nem fordult elő. Úgy vélekedtek, hogy ez a Duna magas vízállásával és a Hajógyári-sziget nehezen megközelíthető partjával magyarázható.
A szigetlakók idén is adtak vért. Gallai Katalin, a Magyar Vöröskereszt szervezője az MTI-nek elmondta, hogy a jelentkezőknek először egy űrlapot kell kitölteni, s alapfeltétel a józan állapot, továbbá a TAJ-kártya és a személyi igazolvány megléte. A véradók limonádét, ajándékokat és 500 forintos étkezési utalványt kapnak. A levett vért pedig az egészségügyi vizsgálatok után kórházakba szállítják.

Natasha Atlas forgataga

Nem volt túl szerencsés Natasha Atlas számára, hogy az idén a Sziget utolsó előtti napján került műsorra. Különösen nem úgy, hogy előtte az orosz Leningrad fergeteges bulit csapott a világzenei színpadon, és azt a hangulatot még neki is nehéz volt felülmúlni, pedig ha valaki, akkor ő, tehetségével, egész lényének misztikumával, és rokonszenves egyéniségével, bármikor képes lebilincselni a közönséget.
Így azonban jó esetben is legfeljebb "harmadház" volt a Sziget "sugárútjának" északi végpontja körüli mezőn, igaz, hogy a koncert hangjaira nagyon sokan megálltak, megszakítva a rendezvény egyik védjegyének számító permanens vonulást, komoly útakadályokat képezve. És akkor még nem is esett szó arról, a Sziget immár régóta egészségtelenné vált gigantizmusából fakadó "kellemetlenségről", hogy amikor a halkabb dalok hangzottak el, a közönségnek - és vélhetően a zenészeknek is - meg kellett küzdeniük a közelben lévő többi színpad átdübörgő muzsikájával. De a "világzenészek" még így is jobban jártak, mint például a blues-színpad fellépői, akiknek a mellettük berregő dodzsemeket és egy televíziós sátor karaoke-visításait kellett túlharsogniuk.
Natasha Atlas ilyen körülmények között is kellemes estét szerzett a publikumnak, még ha nem is hatott a reveláció erejével. Az elején úgy tűnt, hogy a "féktelen arab boszorkányból" egy kissé lecsillapult, kigömbölyödött, bár még mindig érzéki, érett nő lett, aki mellett a vadságot ezúttal két méter körüli szudáni énekesnő vendége, az éjfekete Aya képviselte. Aztán hamarosan kiderült, hogy Natasha még mindig tudna kölcsönadni energiájából másoknak, amikor nem csupán a nézőket buzdította táncra, hanem ő maga is előadta az utánozhatatlan has- és kebeltáncot, miközben játszi könnyedséggel és merészséggel elénekelt egy több száz éves egyiptomi szerelmes népdal után egy James Brown-klasszikust, az It,s Man,s Man,s Man,s Worldöt. De az igazi szenzáció az volt, amikor egy másik híres rhythm-and-blues-ból, az I Put A Spell On Youból kibontott előbb egy fátyoltáncot, majd ez ment át egy elképesztő dervis-forgásba, amelynek látványába is kis híján beleszédült mindenki, aki tekintetével követni próbálta az egyre erősebb révületbe eső énekesnőt. Erre a jelenetre még azok sem fanyaloghattak, akik esetleg számon kérték volna rajta az "autentikusabb" arab zenét. Szó, ami szó, a billentyűs egészen hitelesen keverte ki hangszerén a sivatagi sípok, lantok hangjait, de lehet, hogy az igaziak még jobb hatást keltettek volna, olyant, mint amilyent Ali, az egyiptomi dobos, aki bevitte hangszerével az egybegyűlteket a fehér észak-afrikai szukok legmélyére. Natasha Atlas pedig különben is mindig szerette a zenei tájak összemosását, és ebbe például most az európaias líra és az afro-amerikai rap is belefért.
Az idei világzenei program kapcsán óhatatlanul felmerül a kérdés: mi lett volna, ha esetleg a Maghreb és a Piramisok világa felé kacsingató Robert Plant és Natasha egy napon lép fel, és esetleg valami közös ajándékkal lepik meg Budapestet?

Ifjúsági korszakváltás

Befejeződött az ifjúsági korszakváltás, a fiatalok felismerték, hogy a munkát és az életformát maguknak kell kialakítaniuk - többek között ez derült ki a Felsőoktatási Kutatóintézet által a Sziget fesztiválon kilenc éve folyamatosan végzett felmérésének idei adataiból.
"A Sziget az egyik legkellemesebb terep a kutatásra. A kérdezőbiztosok által egyébként gyakran tapasztalt elutasítás itt minimális, a megkérdezettek - magyarok és külföldiek egyaránt - rendkívül közlékenyek" - mondta az MTI-nek Gábor Kálmán szociológus, a Felsőoktatási Kutatóintézet Ifjúságkutatási Csoportjának a vezetője.
Kifejtette: a felmérésekből kiderül, hogy a Szigeten járók több mint fele egyetemi, vagy főiskolai hallgató, szinte mindegyiknek van mobiltelefonja, nyolcvan százalék rendelkezik számítógéppel, DVD-lejátszóval, és csaknem mind használja az internetet.
"Érdekes, hogy míg a Szigetre érkezők egyharmada rendelkezik saját autóval, egynegyede pedig saját lakással, addig mindössze harmaduk végez állandó munkát. Egyik legfontosabb problémának a munkanélküliséget tartják, de a rangsorban +előkelő+ helyet foglal el a bűnözés, az alkohol- és a kábítószer-fogyasztás is" - mondta Gábor Kálmán.
"Az előző évekhez képest a legfontosabb változás, hogy az ifjúsági korszakváltás befejeződött, egy olyan fiatal középosztály alakult ki, amelyik bárhol megállná a helyét Európában. Ez a generáció már tisztában van vele, hogy a munka világát, a saját életformáját magának kell megteremtenie. A Sziget beilleszkedett a globalizált világba, ami a külföldi résztvevőkkel való kommunikációban is megnyilvánul: míg a korábbi években jobban elkülönült a külföldről érkező és a magyar látogatósereg, mára feloldódtak a nemzeti és nyelvi korlátok. Nem okoz problémát a nemzeti identitás kifejezése sem, nem fütyülnek, ha egy finn vagy francia zenekar rajongói a nemzeti lobogót lengetik" - számolt be a tapasztalatokról a szakember.
Gábor Kálmán elmondta, hogy a magyarok nyitottsága kétirányú: a fiatalok 25 százaléka tanulni, 37 százaléka pedig dolgozni szeretne külföldön (a legfőbb célországok Nagy-Britannia és az Egyesült Államok, de egyre népszerűbb Franciaország és jó néhány dél-európai ország is). Ma már egyre többen vállalnak munkát a tanulás mellett, sőt, a szigetre érkezők egytizede - felszolgálóként, tudósítóként, szociális munkásként - a helyszínen dolgozik.
A Felsőoktatási Kutatóintézet tanulmányaiból kiderült, hogy a fiatalok számára az állam megszűnt az első számú "problémamegoldó" lenni, egyre fontosabbnak tartják az állampolgár szerepét, az idén már több mint 40 százalékuk kapcsolatban van valamilyen civil szervezettel.
A Szigetre továbbra is a generációk békés együttélése jellemző, a 30- 40 évesek is kijönnek, de jelentősen nőtt a 17 év alatti látogatók száma is" - mondta Gábor Kálmán.
A Felsőoktatási Kutatóintézet munkatársai 1997 óta kutatják a Sziget Fesztivált, idén több mint negyven munkatársuk - köztük szegedi, budapesti, kolozsvári egyetemisták - kérdezi a látogatókat. A Sziget-kutatást ez évtől az Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ kordinálja.