Konstantinápoly Budapesten
Somossy egy "szegény füttyös házaló" fiaként látta meg a napvilágot 1828-ban (más források szerint 1837 vagy 1838-ban) Győr külvárosában. A Singer vezetéknéven anyakönyvezett ifjú a 94. honvédzászlóalj toborzótisztjeként került Klapka komáromi erődjébe, a szabadságharc bukása után pedig a bujkálás helyett inkább a nyilvánosságot választotta. Pestre költözött, hogy alkalmi pincéri munkát vállaljon a Swoboda Ignácz üzemeltette Széna (ma Kálvin) téri hírhedt Két pisztolyhoz címzett zsiványtanyájában. A helyszín a vendéglátás alapos előiskolája volt. A Singer fiú minden fortélyt, trükköt kitanult, majd csúfsága ellenére sikerült Swoboda molett nővérét is rávennie a gazdagsággal kecsegtető hőn áhított házasságra.
A frigy azonban nem tartott sokáig. A család haragja elől a "kis csapláros" egészen Hollandiáig volt kénytelen menekülni a frissen szerzett néhány ezer forintos vagyonával. Ott szerepkört váltva, 1866-ban titkárságot vállalt el Wilhelm Carré cirkuszánál. A bohócmutatvány jól sikerült. Pár év elteltével Singer már a prágai Dersin cirkusz vezérigazgató-helyettese, az 1870-es keltezésű magyar hetilapok pedig már csak úgy emlegetik az "ügyes kezű pénztárost", mint az István (ma Klauzál) téren vendégszereplő Renz cirkusz művezetője.
Singer ekkortájt kanyarodott újra vissza a vendéglátáshoz. Szórakoztatóipari tapasztalatait felhasználva rögtön titkári állást kapott a Rostély (ma Gerlóczy) utcai Károly-kaszárnyában működő Carlé Varietében, hogy innen teli zsebbel távozva, 1872-ben átvehesse a Nemzeti Múzeum mögötti Beleznay-kert üzemeltetését, újdonsült tulajdonosként pedig a közeli Korona Kávéházat. Artistaszámok, bohózatok, érzelgős valcerek mellett balett-betétekkel szórakozatja a nagyérdeműt, de Bihari János cigányprímás foglalkozatásán kívül számtalan egykori artistáját, állat- és hangszerutánzóját is beveti az első tervszerűen kitalált magyar nyelvű szórakoztató-fellegvárban.
A könnyen szerzett vagyonán és a sikeren felbuzdulva, az országban elsőként ő indítja be a csak kuplékat, polkákat és valcereket repertoárján tartó Vígszínházat, a minden este 11-kor nyitó Anker Saal mulatót. A Sugár (ma Andrássy) úti műintézmény hamar a pesti éjszaka hírhedt lokálja lesz. Ám klubját nem ezért, hanem a telek helyére megálmodott Operaház 1875-ös alapozása miatt kellett bezárnia. Persze anyagi gondokkal ekkor már nem küszködik a Somossyra magyarosított győri aranyember, aki 1891-ben megveszi Bródy Zsigmond újságírótól a Nagymező és a Mozsár utcák sarkán álló földszintes puritán küllemű épületet.
Szex, erotika, pompa és gyilkosság
Ezen a telken építteti fel 1894-ben Fellner és Helmer bécsi építészmérnökök tervei alapján az Első Fővárosi Orfeum néven futó újabb mulatóját, amelynek belső berendezéséről a kortársak csak szuperlatívuszokban beszéltek: a jobb láthatóság miatt a nézőtér a színpad felé lejtett, a bútorok barokk stílusban készültek, szokatlan húzásként a széksorok között még vacsorázni is lehetett. A karzaton büféasztalok terpeszkedtek, a kiszolgálószemélyzet pedig válogatott, csinos lányokból állt.
Az Orfeum kínálata túlhaladta a világhíres bécsi Romacher varieté színvonalát is. Az egyik legnagyobb szenzációt a kitűnően táncoló és éneklő, vörösesszőke hajával, dús kebleivel operáló Carola Cecília jelentette, akinek csalfa kegyeiért Lazarovits Zdenkó bácskai nábob hajlandó volt közel egymilliós örökségét is feláldozni, mindezt akkor, amikor a MÁV elnöke sem keresett többet évi tizenötezer koronánál.
A teljes cikk a Múlt-kor magazin tavaszi számában olvasható