A táj ábrázolását vizsgálva a Constructed Landscapes (Konstruált tájak) című projektet több mint tíz éve folyamatosan fejleszti a művész; a három alsorozatból álló munka személyes archívumból származik, amely emlékként készített fényképeket tartalmaz különböző helyszínekről, többek között Venezuelából, Izraelből, az Egyesült Államokból és az Egyesült Királyságból. Az alkotások közepes formátumú színes negatívok kollázsolásával készülnek, a folyamat a színes sötétkamrában való kísérletezésére épül.
Dafna Talmor a Constructed Landscapes sorozatban a negatívok kollázsolásával több időkeretet sűrít egy kép megalkotásához, és a „döntő pillanat” fogalmát a fényképezésből a sötétkamrában történő összeillesztés és levilágítás fogalmába helyezi át. A különböző forrásképek töredékei ütköznek és összeadódnak, így egy illuzórikus tájat hoznak létre; a hézagok és üres helyek, ahol a negatívok nem találkoznak vagy nem fedik egymást, a táj elemeit utánozzák (és újakat képeznek), megbontva a kompozíciót és torzítva a perspektívát.
A Constructed Landscapes a fotográfia történetével párbeszédet folytatva utal a kombinált levilágítás piktorális eljárásaira, valamint a film anyagszerűségével kapcsolatos modernista kísérletekre. Noha a munka egyértelműen történelmi utalásokat tartalmaz, a manipulációról és az analóg–digitális szakadékról szóló kortárs diskurzusra is reflektál.
A projekt különböző komponensei révén a lényegi elemek többféle módon integrálódnak, kínálkoznak és tárulnak fel a fotográfiai keretek között. A reprodukció, a reprezentáció és a lépték különböző formái arra irányulnak, hogy megkérdőjelezzenek mindenféle rögzített nézőpontot a tájképek – és a valós tájak – érzékelésében és kezelésében.
Azáltal, hogy a nézőt arra ösztönzik, hogy lépjen be és lépjen ki a keretből, a cél az aktívabb látásmód elősegítése és a nézői pozíció fokozott tudatosságának fenntartása.
A Tobe Galleryben megrendezett Constructed Landscapes (vol. III) című tárlaton a 2020-ban megjelent monográfiát is bemutatják, mely a 2021-es Kraszna-Krausz Photography Book Awards, illetve a 2022-es Foto Wien Photobook Award jelöltjei között szerepelt. A kiállítás kiegészül egy nagyméretű installációval, amely a Filling the Cracks (A repedések kitöltése) című csoportos kiállításra készült, és amelyet Marcel Feil kurátor az Unseen Unbound számára rendezett.
Dafna Talmor 1974-ben született Tel-Avivban, jelenleg Londonban él és alkot. Sokrétű munkásságába beletartozik az oktatás, a videó, a képző- és fotóművészet, de dolgozott már kurátorként is. Alkotásai többek között a Victoria and Albert Museum, a Deutsche Bank, a Hiscox és a National Trust gyűjteményben szerepelnek, valamint számos magángyűjteményben itthon (Somlói–Spengler, Balázs–Dénes) és külföldön egyaránt. A Tobe Gallery 2017-től képviseli, és számos nemzetközi vásáron (Vienna Contemporary, MIA Fair, Photo London, UNSEEN Amsterdam) mutatta már be munkáit.
Nyitókép: BPF/Tobe Gallery/Pál Dorottya