Lugossy Mária ötvösnek készült, de formakészsége és nagyszabású víziói hamar rátaláltak az üvegre. Az átlátszóság, a rétegek viszonya, idő és tér összefüggései izgatták, amint túllépett az első alkotói korszak konstruktivista lendületén és a hetvenes évekre jellemző szociális fogékonyságon. A mostani tárlaton ebből az időszakból csak egyetlen krómozott fém konstrukció szerepel, egy 1977-es mű, de már itt is megjelenik az átlátszó, gyorsan megszilárduló matéria, az üveg. És ahogyan Lugossy fokozatosan visszahúzódott a ?legvidámabb barakk? művészeti szférájából, úgy fordult figyelme a legkisebb és a legnagyobb szobrászati témák felé, melyeket őserővel, a formák és rétegek robusztus ütköztetésével jelenített meg. A megtalált anyag, a ragasztott üveg drámai pillanatokat fogad magába Lugossy keze nyomán: a megmunkált felület és a tárgy sűrű, átlátható, fénnyel teli belsejének konfliktusában teremtés és teremtmény kapcsolata testesül meg.
Hasonló gesztusokkal él a 301-es parcella emlékművének szánt oszlop, amelybe bronztest ékelődik, alapja megrepedve foszlik szét, de felül tökéletes mértani idom, íratlan mózesi kőtábla, amit nem érint az alsó traktus bomlása. Ehhez képest kiegyensúlyozottabb, nyugodtabb kompozíció a millenniumi emlékmű terve: négy fekete oszlop szilárdan fog közre egy formátlan kis kődarabot, a föl-földobott kő a levegőben áll, alatta az idő krátere, a gravitáció parancsa, de a kis kődarab még mindig nem hull le, még mindig dacol az eltűnéssel. Ezek a művek már az üveg néhány tulajdonságát hordozó fekete gránitból készültek, így a fényt teljesen kizárják a belsejükből. Gránitból faragta Lugossy a szoborkönyveit is, melyek vizuális krónikák a történelem nagy mítoszairól.