Középkori polihisztortól a rocksztár hegedűművészig

Zene

Hét különleges kamarakoncert, amelyet nem érdemes kihagyni a 40. Budapesti Tavaszi Fesztiválon.

Liszt-maraton: fókuszban a zongoraművek és az új generáció

A 2020-as jubileumi eseménysorozat talán még a megszokottnál is nagyobb hangsúlyt fektet Liszt Ferenc munkásságára. Április 3-án és 4-én, a kétnapos Liszt-maratonon, a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében és kupolájában ezúttal elsősorban a szólózongorára írt alkotásai hangzanak el a legfiatalabb zongoristanemzedék számos ígéretes tehetségének – köztük Balogh Ádám, Demény Balázs és Ránki Fülöp – közreműködésével.

A maraton második napján többek közt híres Zarándokévek-ciklusa is elhangzik, amelyről Bartók Béla is elismerően nyilatkozott.

Akinek a játéka közben sistereg a levegő

A Liszt-maratonon a kiváló fiatal tehetség, Magyar Valentin játékát is hallhatjuk. Egy önálló koncert keretében is találkozhatunk vele április 8-án, amikor a 150 éve, mindössze 55 évesen elhunyt Mosonyi Mihályt idézi meg az Anima Musicae Kamarazenekar  társaságában.

Az ifjú zongorista nevét a Virtuózok komolyzenei tehetségkutató 2014-es szériájában ismerhette meg az ország. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem elsőéves hallgatója, február elején fölényes győzelmet aratott a Zeneakadémia nagytermében megrendezett Yamaha Zongoraversenyen. „Hihetetlen módon sistereg a levegő a játéka közben, mindig nagyon nagy hőfokon ég” – mesélte tanítványáról Eckhardt Gábor a 2017-es Virtuózok elődöntőjében.

A középkor egyik legizgalmasabb polihisztorának nyomában

A 12. században élt Bingeni Szent Hildegárd egyszerre volt látnok, füvesasszony, természettudós, zeneszerző, teológus, nyelvész és politikus, sőt képzőművészettel is foglalkozott. Egyik leghíresebb műve, az Ordo virtutum című egyházi színjáték az első fennmaradt oratóriumnak tekinthető. Hildegárd elsősorban a gregorián zene elemeire támaszkodó művei többek közt azért is különlegesek, mert hangterjedelmük gyakran két és fél oktávot is felölel, és sokszor használ nagy ugrásokat, akár egymás után is.

Az ő alakját és életművét idézi meg április 4-én a Zeneakadémián az Ensemble Mandel, autentikus középkori zene és improvizáció kreatív elegyítésével. A Mandel Róbert  által alapított együttes Bingeni Szent Hildegárd eredeti zenéje és a mai elektronikus hangzás fúziójával valósággal új zenei világot teremt: a korhű előadásmód időnként az elektronikus zeneszerző, Kaltenecker Zsolt közreműködésével csap át izgalmas improvizációba.

Világklasszis hegedűművész és rocksztár egyszerre

Hasonlóan izgalmas kísérletnek lehetünk tanúi az új hegedűművész-generáció egyik legkreatívabb egyénisége, Iskandar Widjaja és Bernhard Rasinger zenész és vizuális művész különleges, Baroque Modification című estjén.

Az arab–holland és kínai–indonéziai szülőktől származó, berlini születésű Widjaját nevezték már világklasszis hegedűsnek és rocksztárnak is, ami jól érzékelteti, milyen sokszínű egyéniség. Indonéziában a popsztárokéhoz fogható népszerűségnek örvend, miközben a klasszikus zenei élet olyan csillagaival dolgozott már együtt, mint Zubin Mehta, Christoph Eschenbach, Cameron Carpenter, Itamar Golan, Rolando Villazón vagy Fazıl Say. Az alábbi videóban például a Sanghaji Filharmonikus Zenekarral játszik Beethovent:

Zeneszerzőként is előszeretettel kalandozik a legkülönbözőbb műfajok között a barokktól a hiphopig. Két hangszeren játszik, az egyik egy 1875-ös Jean Baptiste Vuillaume, a másik pedig egy 1690-es Stradivari.

A zene vizualizálásának mesterével, Bernhard Rasingerrel való találkozása különleges élményt ígér: a hegedűjáték és a szintetizátor közvetlen kapcsolatban áll majd egy lézerberendezéssel, amely a zenei impulzusokat látható alakzatokká transzformálja. Így a megszólaló Telemann-, Pisendel-, Bach- és Biber-kompozíciók szerkezetét absztrakt és organikus formák, különleges színhatások tárják elénk, amit a Kiscelli Múzeum templomtere csak még felejthetetlenebbé tesz.

Fiatal zenészek a barokk bűvöletében

Ugyancsak a Kiscelli Múzeumban, a Zsabó Fesztivál keretében lép színpadra április 15-én a neves angliai egyetemek hallgatóiból alakult London Baroque Band. Bach, Purcell, Telemann és Leclair mellett egy-egy Geminiani- és Fontana-darabbal érkeznek.

Előadásuk egyik közreműködője Magdalena Loth-Hill hegedűművész, generációja egyik legkiválóbb szólistája és kamarazenésze.

Ugyancsak meghívott előadóként hallhatjuk a szintén hegedűművész Fehér Dominika játékát, aki a Zeneakadémia elvégzése után elnyerte a Weingarten-ösztöndíjat, a Birminghami Királyi Konzervatóriumban képezte tovább magát, és Loth-Hillhez hasonlóan a legnevesebb historikus együttesekkel dolgozhatott együtt.

Három kiváló muzsikus + három zeneszerzőzseni

Valóságos érzelmi hullámvasútra számíthat, aki április 8-án az Auer Trió koncertje mellett dönt. Három kiváló zenész és három zeneszerző – Rachmaninov, Dvořák és Csajkovszkij – találkozik ezen a nem mindennapi estén, amelyet a népszerű színész, Blaskó Péter jelenléte tesz teljessé.

Az együttes Rómától Sanghajig számos helyen varázsolta már el a közönséget, ezúttal pedig az Óbudai Társaskörben várja majd a zenerajongókat. A triót a Zeneakadémia három tanára, Kováts Péter hegedűművész, Varga István csellóművész és Fülei Balázs zongoraművész alapította 2016-ban.

Az Auer Trió Rachmaninov fiatalkori Elégikus triójával indít, és Csajkovszkij monumentális a-moll triójával zárja előadását, s a kettő között Dvořák egyik legnépszerűbb darabja, az e-moll trió is felcsendül

A kamarazene-virtuózok Beethovenre emlékeznek

Ha egy igazán sokoldalú vonósnégyest szeretnénk látni, a jövőre 20 éves Accord Quartet a tökéletes választás. A  kamarazene virtuózaiként emlegetett együttes rendkívül széles repertoárja a kísérleti operától egészen a jazzig terjed. Tagjaival emellett a zenei és színházi élet legkülönbözőbb helyein találkozhatunk. 

Ölveti Mátyás csellóművész például amellett, hogy Debrecenben tanít cselló szakon és kamarazene-órákat ad, a Szabó Balázs Bandájának tagja. Kondor Péter brácsaművész a Magyar Állami Operaház zenekarát erősíti, Veér Csongor hegedűművész a Pintér Béla Társulattal is dolgozik, a szintén hegedűs Mező Péter pedig az Óbudai Danubia Zenekar koncertmestere és a Zeneakadémia tanára.

Április 14-én a Beethoven-jubileumra reflektálva a zeneszerző két, komoly kihívást jelentő művével érkeznek a Vigadó dísztermébe.

Nyitókép: Baroque Modificiaton – Iskandar Widjaja

A teljes cikk a Budapesti Tavasz Fesztivál hivatalos blogján, a BTF.blog.hu-n olvasható.