Idén második alkalommal írta ki a Ludwig Múzeum a díjpályázatot. Erre olyan, a vizuális művészetek területén tevékenykedő szervezetek vagy magánszemélyek pályázhattak, amelyek online eszközök használatával vagy más kreatív módon hatékonyan tudták folytatni a munkát a közösségekkel.

A díjjal a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum olyan szervezetek és egyének – kurátorok, muzeológusok, múzeumpedagógusok, pedagógusok, művészek, művészettörténészek – tevékenységét ismeri el, akik a saját területükön az elmúlt időszakban sokat tettek a kortárs művészet közvetítésért és népszerűsítéséért.

Olyan, a vizuális művészetek területén tevékenykedő szervezetek vagy magánszemélyek pályázatát várták, akik aktívan használják a kortárs művészet eszközrendszerét a közérzet és az életminőség javítására, és akik a járványhelyzetre releváns, közösségépítő módszereket fejlesztettek ki.

A pályázat második fordulójába tíz pályázat jutott tovább.

A 2020 évi ARTtransfer díjat – tekintettel a magas színvonalra – a zsűri megosztotta.

A két nyertes Don Tamás kísérleti művészetpedagógiai programja, illetve Éliás István Kuns_t című online művészetpedagógiai kiadványa.

A díj összege bruttó 300.000 Ft, amelyet 200.000 – 100.000 Ft arányban osztottak meg az elismertek között. A díj összegét az EMMI Kultúráért Felelős Államtitkársága támogatása biztosítja.

2019-ben a MODEM hároméves oktatási projektet indított, elsősorban középiskolások számára. Ebben az 1989–2019 közti időszak minden évéből kiválasztottak egy-egy magyar alkotást, amelyekről a korszakkal foglalkozó művészettörténészek, elméleti szakemberek átfogó elemzést írtak. A művekből rendezett kiállítás a koronavírus-járvány első hulláma miatt csupán egy hétig volt látható. Az oktatási program az online térbe kényszerült, ahol a résztvevők közösen értelmezték az adott művet, illetve reagáltak egymás gondolataira.

Éliás István két évtizede dolgozik a művészetpedagógia területen. Az általa életre hívott Kuns_t online platform aktualitását a járványhelyzet miatt nem látogatható kiállítások és a távoktatás bevezetése, valamint az otthonmaradás kényszerűsége adta. Célja, hogy kidolgozott és kipróbált művészetpedagógiai anyagokkal segítse a pedagógusok munkáját a digitális oktatásra való átállásban, valamint hogy a diákok számára új és motiváló elfoglaltságot kínáljon. A Kuns_t komplex módon mutat példákat, feldolgozási ötleteket a közelmúlt és napjaink képzőművészeti jelenségeinek megismerésére, befogadására.

Csoda Csaj Csoport
Forrás: a Csodaműhely Egyesület Facebook oldala

A Ludwig Múzeum 100.000 forintos különdíjában részesült a Csoda Csaj Csoport Csobánkán. A 2015-ben megalakult Csodaműhely Egyesület a csobánkai roma és/ vagy hátrányos helyzetű közösséggel dolgozik. Az ennek részeként megvalósult projekt egy olyan rendszeresen látogatható – eleinte online, majd fizikai – tér, ahol a helyi közösség lány tagjai biztonságos közegben oszthatják meg gondolataikat és kérdéseiket, erősíthetik női közösségüket.

Nyitókép: online eredményhirdetés, forrás: a Ludwig Múzeum Facebook oldala