A műsoron szerepel Martin Christoph Redel kortárs német szerző Les Adieux op. 61 Hommage á György Ligeti című művének magyarországi bemutatója, ezt követi Eötvös Péter Dodici per sei című, hat csellóra írt saját darabja, végül az 1950-es években készült, zenekarra és mágnesszalagra íródott Edgar Varése-mű, a Déserts filmvetítéssel kísért előadása zárja a programot.
Martin Christoph Redel Ligeti halálakor, 2006-ban komponálta a darabot, a mostani lesz a mű magyarországi bemutatója.
A szerző személyes ajánlót küldött a premierre, amelyben kiemelte, hogy a mű utal Ligeti kompozíciós technikájára, de konkrét kompozíciókra is, a mikropolifonikusan szétterülő hangteret Ligeti 6. zongoraetűdjére (Automne á Varsovie) emlékeztető részlet követi, majd egy táncszerű rész, amelyet Ligeti kürttriójának 2. tétele, valamint a 4. zongoraetűd (fanfárok) ihletett. A műben szerepel még egy rész, amely szimbolikusan Ligeti Poeme symphonique művét idézi meg.
Eötvös Péter saját, hat csellóra komponált, Dodici per sei című darabját vezényli a hangverseny folytatásában,
hat kiváló hazai csellóművész, Aranyos János, Balog Nella, Devich Gergely, Karasszon Eszter, Migróczi Tamás, Molnár Piroska közreműködésével. A mű az eredetileg 12 csellóra megrendelésre íródott, Dodici című szerzeményének átirata. A szerző a darabhoz írt ismertetőjében kiemeli, hogy a Perényi Miklós számára írt Cello Concerto Grosso című mű a Berlini Filharmonikusok megrendelésére készült, és óriási sikert aratott nemcsak a közönség, de a zenekar csellistáinak körében is.
Eötvös Péter hangsúlyozza, hogy a mű kifejezetten az együttes számára íródott,
és a magyar férfi néptáncosok egyenes tartásának fegyelmezettségét, ritmikusságát idézi. A szerző az átiratban a zenei anyagot teljes egészében megtartva hat csellóra redukálta, pusztán praktikus okokból, hiszen, mint fogalmazott, hat virtuóz csellistát jóval könnyebb találni, mint tizenkettőt, így a mű könnyebben előadhatóvá vált.
A koncertprogram utolsó száma egy igazi kuriózum: Edgar Varése eredetileg egy modernista film zenéjének készült Déserts című szerzeményét ezúttal is mozgóképvetítés kíséri,
a kortárs amerikai videóművész, Bill Viola 1994-ben bemutatott alkotása – emelik ki a szervezők közleményükben. A Déserts a zeneszerző első mágnesszalagra és zenekarra íródott műve, az elektronikus zenét interpolálja egy fúvósokból, zongorából és ütőhangszerekből álló zenekari kompozícióba. A párizsi ősbemutatót a francia rádió 1954-ben élőben, sztereóban közvetítette.
Nyitókép: Eötvös Péter és a Concerto Budapest zenészei. Fotó: Mudra László