Most ingyen megnézhetjük a különleges Zsolnay óriásvázát

Különleges értékű és szépségű Zsolnay óriásvázát hoztak haza Magyarországra; a százhúsz éves kerámiát szeptember 19-től öt napig bárki ingyenesen megtekintheti Budapesten, a Városligeti fasorban lévő Kőrössy-villa kertjében.

D_MTI20250916401.jpg
A hazakerült, 120 éves Zsolnay óriásváza a budapesti Kőrössy-villában a sajtóbemutató napján, 2025. szeptember 16-án. Fotó: Hatházi Tamás / MTI

A különleges magyar műkincs hazatérésének és leleplezésének szeptember 16-i sajtóeseményén az értékes kerámiát közös erővel hazahozó két műgyűjtő, Szabó András, a ResoArt Alapítvány alapítója és Törő István, a Virág Judit Galéria társtulajdonosa beszélt a Zsolnay műkincs múltjáról és előkerülésének történetéről.

Szabó András elmondta: Apáti Abt Sándor táncoló nőalakokat ábrázoló, Pécsen készült óriás Zsolnay kerámiája kiemelkedő alkotás, amely az 1906-os milánói világkiállításon szerepelt, a tűzvész után újjáépített magyar pavilon egyik fontos dísze lehetett.

Mint mondta, a gránátalmafát és a körülötte táncoló öt nőt ábrázoló szimbolikus, a szépséget, termékenységet, boldogságot, gazdagságot megjelenítő váza 1905-ben készült. A jó állapotban lévő, pirogránitból készült, 110 cm magas, százkilós alkotást szeretnék minél szélesebb körben bemutatni.

Elmondta: a tárgy nemrégiben egy francia aukciósház kínálatában tűnt fel, és miután korábban a magyar piacon már létezett egy ilyen darab, először kétkedéssel fogadta a párdarab megjelenését.

Törő István, akivel összefogva hazahozták a 46 cm átmérőjű vázát, elmondta: a milánói világkiállításon a fotók alapján központi helyen volt a tárgy. A magyar pavilon azonban augusztusban leégett, számos érték megsemmisült, a Zsolnay kerámia is megsérült.

Szólt arról, hogy ez a váza később Romániából került elő, a Virág Judit Galéria aukcióján 2013-ban árverezték el, a pécsi Janus Pannonius Múzeumba került. Akkor tudomásukra jutott Csenkey Éva művészettörténésztől, hogy Franciaországban létezik még egy ilyen váza – mondta, hozzátéve: feltételezésük szerint a tűz után újraépíthették a kiállítást, ekkor állíthatták ki a most előkerült párdarabot.

Kiemelte: a kiállítás után a bemutatott tárgyakat eladták, így a mintadarabként készült, legjobb Zsolnay tárgyak külföldre kerültek, így akárhol felbukkanhatnak a piacon, folyamatosan kerülnek elő eddig szinte ismeretlen tárgyak. Mint mondta, a Zsolnay-gyűjtésnek ma reneszánsza van, a nemzetközi érdeklődés középpontjában áll, a világpiacon a legdrágább kerámiák a Zsolnay vázák. A kiemelkedő darabok piaci értéke csaknem eléri a 100 ezer dollárt (mintegy 33 millió forint) – tette hozzá.

Szabó András elmondta: a most összefogásukkal hazahozott váza értéke is mintegy 100 ezer dollár. Kiemelte: a mai gyár nem képes legyártani egy ilyen alkotást, nincs meg már az a tudás, ami 120 évvel ezelőtt megvolt.

Mint elhangzott, a tárgyat a nagyközönség számára is elérhetővé teszik, ezért péntektől öt napon át 11 és 14 óra között bárki ingyenesen megtekintheti a műkincset a Kőrössy-villa kertjében. Október 1-jétől szerdánként 18 órától indulnak a milánói világkiállítás tematikájú tárlatvezetések és estek a Kőrössy-villában – hangzott el az eseményen.

Ez is érdekelheti

A hiányból születő jelenlét, amit úgysem fogsz megérteni

A Hiány és jelenlét című kiállítás abból a megállásból indul, amikor elnémul a világ, és a vászon lüktető színei, elszabadult gesztusai teljesen magukba szippantanak.

Poszter helyett: Lovász Luca – kortárs művészet a falakon

Száraz levegő, forró szél, üresség és hervadt virágok (a fájdalom a talpunk alatt megrepedő jég): egy gondolatébresztő festmény, amely beszélgetéseket indíthat – akár közös étkezés közben is.

A kínai agyagkatonák a Szépművészeti Múzeumba mennek

A Szépművészeti Múzeumban mások mellett kínai agyagkatonákat, William Blake munkásságát, a Magyar Nemzeti Galériában pedig Fényes Adolf és Tihanyi Lajos műveit láthatja a közönség a következő fél évben.

A női létezés színes tárgyözöne azonnal beburkol

Gesztelyi Nagy Zsuzsa festészete gyermekkori emlékekből és városi terekből táplálkozik. Álomszerű világokat nyit meg, ahol a személyes és az egyetemes, a rend és az érzelem találkozik.