Különvonatok a halálba

Kultpol

Az eseményen a várakozásokat messze felülmúló számban jelentek meg érdeklődők. A tárlat a Berlin centrumában fekvő forgalmas pályaudvar 200 négyzetméterén mutatja be, mennyire fontos volt a német vasút logisztikai szolgáltatása az ipari méretű népirtás lebonyolításában.

Az állami vasúttársaságot sokáig kritizálták, hogy nem néz szembe jogelődje, a Reichsbahn náci múltjával. A DB vezetése aztán évekig hadakozott az ellen, hogy a tárlatot pályaudvarokon mutassák be. "A téma túl komoly ahhoz, hogy a vonat után rohanó vagy szendvicset majszoló utasok foglalkozzanak vele" - hangoztatta még 2006-ban is Hartmut Mehdorn, az állami vasúttársaság elnöke. A kormány azonban végig támogatta az ötletet, amely Franciaországból származik. Ott a háború alatt deportált gyermekek történetét mutatta be egy vándorkiállítás vasútállomásokon. 

"Egy éve nem gondoltam volna, hogy mégis lesz ilyen kiállítás" - mondta Hermann Simon, az újjáépített kelet-berlini zsinagóga igazgatója. Az anyagot - eredeti dokumentumokat, fotókat és áldozatokkal, szemtanúkkal  készült interjúkat - a DB történészei, Beate Klarsfeld francia holokausztkutató, illetve a német technikai múzeum és a berlini Centrum Judaicum munkatársai állították össze.

A tárlat tanúsága szerint 1942 és 1944 között a vasútnak központi fontosságú szerepe volt a több mint 3 millió európai zsidó és a többi megsemmisítésre kijelölt embercsoport legyilkolásában. Az aprólékos pontossággal vezetett forgalmi naplókból például pontosan látszik, hogy a Reichsbahn nélkül véghez sem lehetett volna vinni a gigantikus népirtást. "Remélem, hogy a kiállítás révén a fiataloknak lesz valami fogalma arról, mit is jelent a holokauszt" - mondta Romani Rose, a németországi roma és szinti kisebbség képviselője.

A Bahnhof Potsdamer Platzon három hétig állomásozik a tárlat. Idén még 12 német nagyváros pályaudvarán mutatják be. A kiállítás a francia államvasút szerepét is bemutatja. Az SNCF halálvonatai 80 ezer zsidót vittek koncentrációs táborba.

(Múlt-kor/MTI)