Brit kritikák Márai Sándor a Gyertyák csonkig égnek című darabjáról

Kultpol

?Hampton új darabjának csillaga fehéren izzik? (Sunday Times)
?Életem meghatározó színházi élményeként értékelem? (Evening Standard, március 2)
?Irons egyenes tartású, kiváló fellépésű alakítása?igazi művészi élvezettel artikulál?
(Daily Telegraph, március 2)
?Irons az acélosság és a sebezhetőség lenyűgöző elegye?
(The Guardian, március 2)
?Jeremy Irons jelenlététől életre támad a szín?
(Daily Express, március 2)
?Lenyűgöző?csendesen megvilágítja a férfiak közti barátság sötét misztériumát?
(Mail on Sunday, március 5)
?rejtélyes és mágikus légköre évekre szóló élményt kínál.?
(The Spectator, március 9)

A londoni Magyar Kulturális Központ február 27-én irodalmi beszélgetést rendezett Márai Sándor A Gyertyák csonkig égnek (Embers) című művéről, melyen részt vett a közelmúltban Londonban bemutatott színpadi változat producere Eric Abraham, Christopher Hampton író, Michael Blakemore a darab rendezője valamint Szegedy-Maszák Mihály irodalomtörténész. Március 9-én az Embers alkotóinak egy része - Jeremy Irons, Eric Abraham és Nini szerepében látható Jean Both ? újra a központ vendége volt, hogy a magyar sajtó képviselőivel is megosszák a darabhoz és Máraihoz fűződő kapcsolatukat. Mindkét beszélgetés házigazdája Bogyay Katalin, az intézet igazgatója volt.
Nagy sikerrel játssyák be Márai Sándor A gyertyák csonkig égnek (Embers) című művének színpadi változatát a londoni West Enden, a Duke of York`s színházban. A színdarab Jeremy Irons főszereplésevel, Michael Blakemore rendezésében március 1-je óta fut hivatalosan, ám a közönség már február 15-étől láthatja az Oscar- és Tony Award díjas filmsztárt Henrik szerepében. A brit sajtó - természeténél fogva - megosztottan nyilatkozik a darabról, bár attól eletkintve, hogy néhány kritikus túlságosan statikusnak sőt olykor unalmasnak minősíti az előadást, a szigetország legnagyobb lapjai elismerően nyilatkoznak a rendezésről, a színészi alakításról és elsősorban Márai kultikus regényéről. Christopher Hampton színpadi adaptációja ?egészében véve rendkívül civilizált és intelligens estét nyújt? ? írja például Michael Billington a The Guardian kritikusa.

Már az előzetes ?preview? előadások előtt a brit lapok kiváncsi várakozással írtak Jeremy Irons színházi visszatéréséről. Még azok az angol újsagírok is, akik Ironst amolyan hűtlen mostohagyermeknek tartják - leginkább a színész hollywoodi és európai filmes sikerei miatt -, felkapták a tollat, hogy néhány gondolatot hozzáfűzzenek a visszatéréshez ?Jeremy Irons mindig a nagy kihívást keresi, olyan szerepek vonzzák, melyek első pillanatban ijesztőnek tűnnek? ? olvasható példaul a The Financial Times február 11-én megjelent cikkében. ?Irons 1988-ban tűnt fel utoljára a színpadon mint II. Richárd, és azóta szűntelenül keresi az újabb szerepet ? írja a The Independent néhány héttel a bemutató előtt ? majd Irons szavaival folytatja: ?ez volt az első olyan darab az elmúlt néhány év alatt, mely valóban valami újat és izgalmasat mutatott a számomra?
?Amikor először olvastam a könyvet azonnal beleszerettem ? vallja a színész - de úgy éreztem, 57 évesen még túl fiatal vagyok ahhoz, hogy egy 74 éves tábornokot alakítsak a színpadon. Talán éppen ez tette olyan izgalmassá, olyan igazán nagy kihívássá a dolgot ? ? olvasható az Evening Standard január 23-án megjelent több oldalas interjújában.

A The Times-ban, két nappal a hivatalos bemutató előtt Benedict Nightingale tollából egy egy kolumnás írás jelent meg az Embers kapcsán az ugyancsak Oscar díjas Christopher Hampton szövegkönyvíró eddigi sikereiről. Hampton ?egyetlen szobába zárva mutatja meg a múltat és jelent; a 90 perces darab engedelmeskedik az ősi íratlan szabálynak: a hely és idő tökéletes egységének.? ? írja Nightingale.

A premier utáni naponkban csaknem az összes brit napilap vezető helyen hozta le a darab kritikáját. A vélemények megoszlottak, ám a legelismertebb színikritikusok tollából született írások kiálltak a darab sikere mellett. ?Az előadások után a közönség állva tapsol ? reagált a néhány rossz kritikára Eric Abraham producer a Magyar Kulturális Központban rendezett sajtótájékoztatón ? és azt hiszem, ez minden nyomtatásban megjelent véleménynél fontosabb.?
A május végéig futó darabra már csaknem minden jegy elkelt, mely köszönhető egyrészt Jeremy Irons húzóerejének, és annak, hogy Márai Sándor regénye még a színpadi adaptáció előtt a tíz legjobb irodalmi mű közé került a szigetország vezető lapjainak sikerlistáján.

?Nem olvastam Márai Sándor közelmúltban újra felfedezett, 1942-ben írt regényét, így teljesen friss és új élményt nyújtott Christopher Hampton elegáns, elégiaszerű, és pszichológiailag átható színpadi verziója.?- kezdi kritikáját Michael Billington a The Guardian írója. ?A darab valódi erénye, hogy azon kívül, hogy azt feszegeti ki mit és miért tett, sokkal mélyebbről fakadó problémákat hoz felszínre. Hampton adaptációja világosan és tisztán megmutatja egyrészt a férfiak közötti barátságban rejlő erotikát. Ám ugyanakkor a két férfi hanyatló életútján keresztül képet ad az Osztrák-Magyar Monarchia szétbomlásáról.?

A bemutatót követő napon a legnagyobb elismeréssel az Evening Standard neves kritkusa, Nicolas De Jongh nyilatkozott a darabról. ?Le voltam nyűgözve az Emberstől. ? írja. Színházi életem egyik meghatározó élményeként értékelem...Malahide némasága titkokkal terhes. Az ő arca az este fénypontja. Még alig láttam bárkit is ilyen expresszív módon játszani. Kötetekre rúgna, amit az arca elárul??

?Jeremy Irons sűrű szakállal fedett, gondterhelt arca azokra emlékeztet engem, akik a közép-európai arisztokratákat ábrázoló régi portrékról tekintenek ránk. ? olvasható az egyik legmeghatározóbb kritikus John Peter írásában, mely a The Sunday Times-ban jelent meg a múlt hétvégén. ? ?Irons pályájának legjobb és legkifinomultabb színpadi teljesítményét nyújtja: méltóságteljesen zord, végtelenül szívélyes, tekintélyt parancsolóan fenséges, és telve van vad, de kontrollált érzelmekkel.... De ez mégsem monológ. Még sosem láttam Malahide-től ennyire megindító, eleven némajátékot. Konrád bűnös a lélek ellen elkövetett bűntettben; és Malahide arca ezt úgy tükrözi, hogy ez rejtett is, de láthatóan gyötrelmes is??

?A nemesember Henrik kastélya nagyszerű kompozíció: bársonyos, de tekervényes falak, melyeket belep a hosszú idő alatt keletkezett számtalan repedés és pókháló, s a középpontban áll a hatalmas boltozatos tetőszerkezetet alátámasztó karcsú oszlop. A fény és a szilárdság harmonizál a megkapó szépséggel és eleganciával. Tulajdonképpen a legnagyobb hatást az váltja ki, hogy Jeremy Irons mint Henrik hosszú perceken át nem csinál semmit, csak tesz-vesz a színpadon, míg a nézők irigy érdeklődéssel nézhetik őt a nappalijában? ? írja a The Spectator kritikusa Lloyd Evans.

?A szöveget nem igazán tettem magamévá addig, amíg közönség nélkül próbáltunk és úgy érzem, még mindig folyamatosan dolgoznom kell a szerepen. ? mondta Jeremy Irons a Magyar Kulturális Központban rendezett sajtótájékoztatón. ? Henrik karaktere teljesen más, mint én vagyok, és a legnehezebb talán az, hogy megtanuljam kiadni magamból azokat az érzéseket, melyeket Henrik negyven év alatt magába folytott. Ennek ellenére úgy érzem Patricknak (Konrád) sokkal nehezebb szerep jutott, mert attól függetlenül, hogy szinte csak én beszélek, a darab egy dialógus. Konrád ott van, hallgat, szavak nélkül reagál, és roppant nagylelkűsége folyamatos támaszt ad?Nagy öröm számomra, hogy ebben a szerepben léphettem újra színpadra, és erre mindig büszke leszek??

Amikor Christopher Hampton három évvel ezelőtt elolvasta a könyvet, azonnal arra gondolt, hogy a történetet filmre kell vinni. 2004 végén Eric Abraham producer ? akivel Hampton már korábban dolgozott egy Ibsen darabban ? felkérte a szövegkönyv megírására. ?Miközben a könyvet olvastam, folyamatosan Jeremy (Irons) hangját hallottam a fülemben. Ekkor már biztosan tudtam, hogy kit fogok felkérni Henrik szerepére.? ? mondta Abraham a sajtótájékoztatón.

Az Emberst 2005. őszén kezdték próbálni, és 2006 március 1-jén mutatták be hivatalosan a közönségnek. A darabot ? mely az alkotók szerint előadásról előadásra érik ? a hét hat napján, szerdán és szombaton kétszer, teltházzal játsszák a lond oni Duke of York?s Theatre-ben 2006 május végéig.

EMBERS (2006 március 1 - 2006 május 27, Duke of York?s Theatre, London)
Márai Sándor azonos című regénye alapján

Henrik Jeremy Irons
Konrád Patrick Malahide
Nini Jean Boht
Rendező Michael Blakemore
Író Christopher Hampton
Producer Eric Abraham
Robert Haggiag