Egymásra tekintve

Kultpol

A francia fotós Budapestről készített sorozata a magyaroknak tartogathat meglepetéseket, melyeket nem veszünk észre a hétköznapokban. Juhász Balázs felvételei a francia főváros lakosainak nyűjthatnak új élményeket, amelyeket a fotós párizsi bolyongásai alkalmával fedezett fel, s melyeket Paris flâneur című, frissen megjelent és a PMI-ben is bemutatandó könyvében is megörökített.

EGYMÁSRA TEKINTVE I

PÁRIZS MAGYAR SZEMMEL - JUHÁSZ BALÁZS FOTÓI ÉS A ? PARIS FLÂNEUR ? CÍMŰ KÖNYV BEMUTATÓJA

Juhász Balázs a híres magyar Párizs-fotográfusok ? Brassai, Kertész ? nyomába szegődött ? a XXI. század elején: hat éven át tartó párizsi bolyongásait fotósorozattal, illetve a kiállítást kísérő francia-magyar nyelvű könyvvel örökítette meg. A tárlat látogatói az elmúlt években készített több mint 2000 felvétel javából láthatnak 23-at a Párizsi Magyar Intézetben. A fekete-fehér fényképek a várost egy-egy apró részlet, a mindennapokból ellesett jelenet avagy portré segítségével jelenítik meg.

A párizsi kiállításra jelent meg Juhász Balázs francia-magyar nyelvű, mintegy 200 fotót tartalmazó albuma, 21 szerző ? többek között Szepes Mária, Faludy György, Fejtő Ferenc, Katona Klári, Cserhalmi György ? szövegével és Hobó előszavával. A Paris flâneur, vagyis ?Párizs-csavargó? című könyv hét párizsi csavargásra invitálja az olvasót, melyek kiinduló- és végpontja egyaránt a VI. kerület, a Saint-Germain des Prés és a Luxemburg-kert negyede, vagyis a PMI környéke. A kötet a Párizsi Magyar Intézet támogatásával jelent meg.

Juhász Balázs kiállítása decemberben a Budapesti Francia Intézetben is megtekinthető lesz, 2006-ban pedig magyarországi turnéra indul.

EGYMÁSRA TEKINTVE II

BUDAPEST FRANCIA SZEMMEL - SYLVIA GÉRARDIN FOTÓI

Sylvia Gérardin a 2001-2002-es tanévet Budapesten töltötte a BME hallgatójaként, s a Nancy Egyetem Építészeti Karán diplomamunkáját szintén budapesti témáról ? a gázgyárról ? írta. E tervekből látható jelenleg kiállítása a Budapesti Építészkamara épületében, diplomamunkája pedig mintegy két hete elnyerte a legjobb külföldi építészeti tervet benyújtó fiatal francia építészhallgatóknak és végzősöknek meghirdetett Besnard de Quellen Nagydíjat is.

Az elmúlt években építészeti tervei miatt is többször megfordult a magyar fővárosban, ugyanakkor egy egészen más tevékenység is vonzotta: gyalog bejárta a város minden zugát, s az építész-fotós szem izgalmas részleteket talált a budapesti utcákon ? amint erről a Párizsi Magyar Intézetben kiállított mintegy 45 képe is tanúskodik. Felvételein visszaköszönnek a jellegzetes budapesti belső udvarok, a bérházak, falukon még a háború és az 1956-os forradalom idejéből származó golyóütötte lyukakkal, a városban élők mindennapjaiból kiemelt, ismerős, szomorú-szép jelenetek. A francia fotográfus fény-árnyék játékra érzékeny látásmódja és képeinek kompozíciója gyakran Lucien Hervé fotóit idézi fel.

Sylvia Gérardinnek nem állt szándékában a már ismert budapesti fotótémákról - belső udvarok, turisztikai látványosságok - leltárt készíteni: budapesti képeiben a pillanat adta benyomást, érzelmet örökítette meg, hogy megragadja a várost a maga hétköznapi valójában: olyan helyeket és helyzeteket, amelyek aztán az enyészet áldozatai lesznek.