Elindult az előadó-művészeti iroda

Az irodát az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény, vagyis az előadó-művészeti törvény hívta életre az előadó-művészeti szervezetek működésével összefüggő közigazgatási hatósági és szolgáltatási feladatok ellátására. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal keretében működik, azon belül a Filmirodával közös szervezeti egységet alkot Film- és Előadó-művészeti Iroda néven.
 
Az törvény rendelkezése alapján az állami támogatást igénylő előadó-művészeti szervezetekről hatósági nyilvántartást vezet, és a nyilvántartásba vett szervezeteket besorolja a törvény szerinti kategóriákba. Feladata a törvény szerinti adókedvezmény igénybe vételére jogosító igazolások kiállítása. Ezen túl adatszolgáltatási tevékenységet végez, és ellátja az Előadó-művészeti Tanács működtetésével kapcsolatos adminisztratív feladatokat.
 
A nyilvántartásba vétel kezdeményezése nem kötelező, de 2010-től csak azok az előadó-művészeti szervezetek (színházak, balett- és táncegyüttesek, zenekarok és énekkarok) részesülhetnek központi költségvetési támogatásban, melyeket az iroda nyilvántartásba vett.
 
A közvetlen állami fenntartású vagy tulajdonú, valamint az oktatási és kulturális miniszterrel közszolgáltatási szerződést kötött szervezetek kivételével a központi költségvetési támogatásra jogosultság további feltétele, hogy a szervezetet az iroda ugyancsak közigazgatási hatósági eljárás keretében kategóriába sorolja. A besorolási eljárás első alkalommal a nyilvántartásba vétellel együtt kezdeményezhető.  A nyilvántartásba vételi és besorolási eljárás részletes szabályairól a törvény felhatalmazása alapján az oktatási és kulturális miniszter rendeletet ad ki. Ez a rendelet a zenekarok és énekkarok tevékenységéhez szükséges tárgyi feltételekről, valamint a fizető nézőszám alsó határáról is rendelkezik.
 
A törvény arra is felhatalmazza az oktatási és kulturális minisztert, hogy a pénzügyminiszterrel egyetértésben rendeletben állapítsa meg a nyilvántartásba vétellel, besorolással kapcsolatos hatósági eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjakat. A fenti két jogszabály a Magyar Közlönyben való kihirdetésének napján lép hatályba.
 
A nyilvántartásba vételt és a besorolást kérelmezni kell. Kivételt képeznek a közvetlen állami fenntartású vagy tulajdonú szervezetek, az ő nyilvántartásba vételi eljárásukat az iroda hivatalból indítja. A nyilvántartásba vétel és a besorolás kezdeményezése a fenntartóval rendelkező szervezetek esetében a fenntartó feladata, ezért az eljárás közte és a szervezet között szoros együttműködést, illetve közösen végzett munkát igényel.
 
Az eljárás megindítását a www.nemzetifilmiroda.hu honlapról a rendelet kihirdetését követően letölthető adatlapok segítik. Az adatlapok azokra a szakmai mutatókra (társulat létszáma, tárgyi feltételek, előadásszám, fizetőnézők száma, ezek műfaji megoszlása, stb.) kérdeznek rá, melyek a besoroláshoz és a törvény szerinti állami támogatás megállapításához szükségesek.
 
A nyilvántartásba vételi és besorolási eljárás megindítása, az adatlapok kitöltése során felmerült kérdésekkel, problémákkal a Film- és Előadó-művészeti Iroda munkatársai rövid úton elektronikus levélben, ügyfélszolgálati nyitvatartási időben pedig személyesen és telefonon is megkereshetők.
 
Az Iroda elérhetőségei:
 
Film- és Előadó-művészeti Iroda
Cím: 1075 Budapest, Wesselényi u. 16.
Postacím: Budapest 1410   Pf.: 127
E-mail cím: info@filmoffice.hu
szakmai ügyekben: istvan.magi@filmoffice.hu
hatósági ügyekben: erzsebet.papp@filmoffice.hu
Telefon:   327-7070,   327-0223, 327 7076
Fax: 321 92 24
 
Ügyfélszolgálati nyitva tartás:  
Hétfő: 9 -12 és 13 - 16-ig.
Kedd: 9 -12-ig.
Szerda: 9 -12 és 13 - 16-ig.
Csütörtök: 9 -12-ig.
 
A kérelmeket papíron, a rendeletben előírt mellékletekkel együtt, aláírva és lebélyegezve, postai úton, vagy személyesen, valamint elektronikus formában (e-mailben) is kérik majd benyújtani Film- és Előadó-művészeti Iroda ügyfélszolgálatán.
 
A törvényben előírt feltételek igazolására az eljárás megindítására irányuló kérelemhez mellékelni kell néhány alapdokumentumot. Ilyen többek között valamennyi előadó-művészeti szervezet esetében a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt, hatályos létesítő okirat (alapító okirat, társasági szerződés, alapszabály).
 
Költségvetési szervek esetén a költségvetési szervekről vezetett nyilvántartásból származó, a törzskönyvi nyilvántartási szám igazolására vonatkozó hiteles kivonat. Alapítványok esetén 30 napnál nem régebbi kivonat a szervezet bírósági nyilvántartásba bejegyzett, hatályos adatairól. Társadalmi szervezetek esetén 30 napnál nem régebbi kivonat a szervezet bírósági nyilvántartásba bejegyzett, hatályos adatairól. Közhasznú társaságok, közhasznú szervezetté minősített nonprofit gazdasági társaságok esetén 30 napnál nem régebbi cégkivonat.
 
A nyilvántartásba vételi és besorolási eljárás megindítására vonatkozó kérelmek első alkalommal a 2009. március 1-jétől számított kilencven napon belül, tehát 2009. május 29-ig nyújthatók be. Eddig az időpontig a kérelmeknek papíron is meg kell érkezniük a Film-és Előadó-művészeti Irodához.
 
A fentiek csak tájékoztató jelleggel bírnak, az eljárás megindításához sokkal részletesebb, a jogszabályi hivatkozásokat és a kérelmek konkrét adattartalmát is tartalmazó hivatalos tájékoztatás áll az ügyfelek rendelkezésére.