Franciául franciáktól franciákról

Kultpol

Párizs

Így kezdődött minden: "Már évek óta tanulod a franciát és szeretnél végre sajtot kérni egy párizsi üzletben? Folytasd egy hónapon át Párizsban! A Párizsi Magyar Intézet - Collegium Hungaricum 100 órás (5óra/nap) szuperintenzív francia nyelvi és civilizációs tanfolyamot indít július 1-31. között középhaladóknak, 17 és 24 éves fiatalok részére. A szállás, a reggeli, az ebéd, a tankönyvek, sőt, a szervezett programok is biztosítva - kis létszámú csoportban!"

Nyáron, amíg a francia célközönség többsége nyaral, a Párizsi Magyar Intézet lehetővé teszi, hogy a magyarok is kihasználhassák az épületben rejlő lehetőségeket. Derdák András igazgató újításának oka: a kétoldalú kapcsolatokhoz a nyelvet jól beszélő fiatal utánpótlásra is szükség van. A fenti szöveget jutatta el a Párizsi Magyar Intézet Magyarország összes francia-magyar két-tannyelvű gimnáziumába és azokhoz az egyetemekhez, amelyeken indult francia szak.

A tapasztalatokról meséljenek maguk a diákok:

A tanfolyamról: "Ahhoz képest, hogy most rendezik meg először ezt a tanfolyamot, elsőre nem szokott ilyen gördülékenyen menni." "Jók a tanárok és érdekesek. Kettő francia, egy magyar, de mivel még órán kívül is franciául szól hozzánk, eleinte nem is tudtuk, hogy magyar. Ő tanítja a nyelvtant, a francia férfi a földrajzot és a történelmet, a francia lány pedig a sajátosságaikról, a szokásaikról, a szlengekről beszél. Tök jó fejek." "De néztünk már filmet is, a Lakótársat keresünket, ami itt nemrég ment a mozikban, igaz, csak részletet, hogy aztán beszéljünk az itteni lakáshelyzetről." "Együtt láttuk már a Vincennes-i kastélyt, a Cinématique-ot, vagyis a párizsi filmmúzeumot, a híres Bazilikát St. Denis-ben és elvisznek még a bohém negyedbe, a Marais-ba."

A Párizsi Magyar Intézet

A távlati célokról: "Én az emelt színtű érettségire készülök, azzal meglesz a felsőfokú automatikusan." "Én nyelvvizsgázni akarok, még nem tudom, hogy közép, vagy inkább gyenge felsőfokon vagyok-e."

A franciás ételekről: "Hú, minden nap étteremben ebédelünk. Itt nagyon rendben vannak a kaják! A menüben mindig van 4 féle előétel, ugyanennyi főétel és desszert, mi két fogást választhatunk itallal." "Ma például tengeri halat, chili con carnét, bárányt és csirkét kínálnak." "Ez is, meg a reggeli is benne van a tanfolyam árában. Reggelire az intézetben kapunk croissont-t, bagettet dzsemmel, felvágottal, gyümölcslevet, kávét, teát, kakaót, jóformán, amit kérünk."

A várossal kapcsolatos benyomásaikról: "Ez a Párizs-feeling... Ez Párizs, itt az emberek jókedvűek, kedvesek." "De mondjuk tény, hogy csak akkor, ha franciául beszélsz. Ha angolul, akkor sok esetben nem is szólnak hozzád, hidegek és nem felelnek. Úgyhogy tényleg muszáj franciául beszélnünk." "Én elképzeltem azt, amit a filmekben látok és ugyanígy élek most benne. Például Az Amélie csodálatos élete című filmet. Nekem olyan itt. Főleg a Montmartre, az a régi Párizs, valahogy... sanzonos..." "Jó érzés bagettet venni, ez szabadság, ez is hozzátartozik. Miközben hazaérek a péktől, bele-beleharapok, olyan finom." "Az emberek csak így odajönnek az utcán, és mosolyogva elkezdenek beszélni." "Persze azért van nagyon sok furcsa ember is, olyan is jött már oda. Ez Párizs. Színes, mint minden nagyváros."

Arról, ami elsőre megérintette őket: "A tetőterasz!" "Igen, az intézet teteje, az óriási, vagy 150 négyzetméter öt emelet magasan! Amikor én igazán megéreztem, hogy - Juj, ez Párizs, itt vagyok Párizsban! -, az akkor volt, amikor felmentem a tetőre. Mert jó, jó, egy csomó ember azt mondja, hogy a Louvre múzeum, az szép. Igen, az, tényleg szép. Elmentem, mert szinte kötelező, de ez a terasz, ez olyan párizsos! Onnan nyugodt minden. Csodáltuk róla az Eiffel-tornyot, a Sacre Coeurt, beláttunk pár ablakon, ahogy élnek az emberek. Ettől érzed." "Július 14-én, a Bastille lerombolására emlékező nemzeti ünnepen sem mentünk sehova. Itt reggeliztünk és itt vacsoráztunk, közben tanultunk és napoztunk, aztán este innen néztük a tűzijátékot is." "Itt találkozhattam a francia barátommal, akivel külföldön ismerkedtünk meg, aztán ő volt egy hónapot Magyarországon nálunk és most én itt lehetek."

A szállásról: "Hát igen, három kategória volt és ez érzékelhető. Tényleg vannak kollégiumi szintű kicsi szobák közösségi étkezővel és fürdővel és van jobban felszerelt apartmanféle is. Előbbiekhez közös TV, internet, hi-fi torony tartozik, az utóbbiban van saját."