Indul a kezdheted.hu

Kultpol

 

(MTI) Ez a különleges finanszírozási rendszer, amelyet az Egyesült Államokban a kilencvenes évek közepén találtak ki, de csak néhány éve robbant be a nemzetközi köztudatba, bárkinek lehetőséget ad arra, hogy kreatív ötlete megvalósításához támogatókat találjon, legyen szó például könyvkiadásról, lemezmegjelentetésről, zenekari turnéról vagy új termék kifejlesztéséről. A portálra felkerülő projektek finanszírozásához bárki bármekkora összeggel hozzájárulhat, ha fantáziát lát az ötletben.

 
A közösségi finanszírozási rendszerben nem a termelők mondják meg a fogyasztóknak, hogy mire van szükségük, hanem a fogyasztók fogalmazzák meg saját szükségleteiket, befolyásolva így a termékek és márkák innovációját ? mutatott rá Kozák Ákos, a GFK Hungária ügyvezető igazgatója, a téma szakértője.
 
Ahhoz, hogy a kezdheted.hu-ra felkerüljön egy kezdeményezés, részletes projektleírás, megvalósítási ütemterv és költségvetés kell, valamint meg kell jelölni azt is, hogy az ötletgazdák 30, 60 vagy 90 nap alatt szeretnék összegyűjteni a szükséges pénzt. A projektek háromlépcsős szűrőn mennek keresztül, amelynek keretében a portál működtetői megvizsgálják például a kivitelezhetőséget, valamint a projekthez kért összeg és az adománygyűjtés idejének arányát.
 
A portálra felkerült elképzelések közül ezután minden érdeklődő azt az ötletet támogathatja, amelyben fantáziát lát. Az adományozás semmilyen kockázattal nem jár, ha összegyűlik a szükséges összeg, akkor a kezdheted.hu átutalja a pénzt a nyertes pályázónak, sikertelen gyűjtés esetén pedig visszafizetik a pénzt az adományozónak ? hangsúlyozta Kovács Tímea, a kezdheted.hu stratégiai és kommunikációs munkatársa.
   
Mint a keddi bemutatón rendezett beszélgetésen is felmerült, kérdés, hogy ma Magyarországon megvan-e a kellő bizalom ahhoz, hogy működni tudjon egy ilyen finanszírozási modell. A szervezők azonban hisznek abban, hogy a modell alkalmazásával elindítható egy szemléletváltás az emberek közötti bizalom és nyitottság irányába.
 
"Ez a finanszírozási modell inkább a fiatalabb közönséget szólítja meg, akik az internetes világban valamint a digitális írástudás területén otthonosan mozognak. A kérdés az, hogy mikor jön el az a pont, amikor hirtelen társadalmi tömegjelenséggé válik a közösségi adománygyűjtés" ? jegyezte meg Kozák Ákos, aki szerint az új finanszírozási modell tömeges elterjedése csak hosszú távon fog megvalósulni.
 
A weboldalt először egy beta verzióval indítják el, ahol mintaprojekteken keresztül ismerkedhetnek meg az érdeklődők a rendszerrel, két-három hét múlva azonban már élesben is használhatják a kezdheted.hu-t a látogatók.