Kossuth-díj - Szirtes Tamás rendező

Kultpol

(MTI) - Szirtes Tamás pályafutása prózai darabokkal indult, többek között Shakespeare, Dürrenmatt, Sarkadi vagy Németh László műveit állította színpadra. Az utóbbi évtizedekben azonban a zenés színház felé fordult, számos musicalrendezése aratott hangos sikert a Madáchban. "Rendkívüli módon szeretem a prózai rendezést, de a zenés darabok mindenért kárpótolnak. Az az összművészeti értelemben vett teljes színház, amit a zenés műfaj kínál, tulajdonképpen magába foglalja a prózát is, és az én szívemben már ez van az első helyen" - árulta el.
    "Minden a Macskákkal kezdődött 1983-ban, tulajdonképpen ekkor indult a magyarországi musicaljátszás" - szólt a zenés színházzal való kapcsolatának kezdetéről. A rendező ma is élete egyik legmeghatározóbb produkciójaként emlékszik a musicalre: "nagyon sok szerencsés elem játszott közre abban, hogy a darab közelébe kerülhettem, és mindmáig az egyik legnagyobb színházi élményem és katarzisom a Macskák próbafolyamata és bemutatója. De azt hiszem, nem csak nekem, hanem a nézőknek is: a bemutató óta generációk szerették és szeretik Andrew Lloyd Webber darabját".
    Szirtes Tamás 1973 óta dolgozik rendezőként a Madách Színházban, melyet öt éve igazgat is. "Azt szokták mondani, az igazán kalandvágyó ember egyhelyben marad, és aztán a világ változik körülötte. A Madách Színház hatalmasat változott az elmúlt harmincegynéhány évben, többek között az én tevékenységem következtében is. A mai Madách, ez a sikeres és dinamikus, az európai szintű zenés színjátszást a zászlajára tűző teátrum alapvető színházi elveiben azonos a régi Madáchcsal, de működésében és műfajában teljesen különbözik attól" - fogalmazott.
    Mint a rendező elmondta, egyik legfőbb tevékenységének a fiatalokkal való foglalkozást, az utánpótlás, új és új generációk nevelését tekinti. Az általa vezetett teátrumban külön stúdió működik ifjú musicalszínészek képzésére, de évtizedeken át tanított a Színház- és Filmművészeti Egyetemen is. "Talán a legfontosabbak a fiatalok, különösen egy ilyen friss műfajban, mint amilyen a musical. Az egyetemen most nem tanítok, de eddig öt osztályom végzett már a főiskolán" - jegyezte meg.
    "Nekem a nagy munkám a Madách Színház, annak a mindennapjai. Minden, ami ott történik, az rám tartozik, az az én dolgom" - szólt jelenlegi legfontosabb feladatáról. Mint hozzátette, rendezőként két produkcióra készül: a Contact című táncfantázia magyar változatát május 30-án mutatja be a Madách Színház, eredeti amerikai koreográfiával, de rövidesen megkezdődnek a Monty Python Gyalog galoppjából készült Spamalot című musical előkészületei is; ez a produkció lesz szeptemberben a színház következő nagy bemutatója.
    Szirtes Tamás 1945. január 7-én Budapesten született. A Színház- és Filmművészeti Főiskola elvégzése után a József Attila Színház tagja volt, majd Miskolcon dolgozott. 1973-tól a Madách Színház rendezője, 2004 óta a színház igazgatója. 1977-től a színművészeti egyetem színészhallgatóinak tanára. Több mint 70 színdarab és számos tévéjáték rendezője. Munkásságát 1981-ben Jászai Mari-díjjal ismerték el, 1998-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztjével tüntették ki, 2006-ban megkapta a színikritikusok díját, illetve a Pro Urbe Budapestért elismerést. A Madách Színházban számos nagysikerű rendezés fűződik a nevéhez, amelyek közül az utóbbi időben kiemelkedett Az operaház fantomja, a Volt egyszer egy csapat, a Producerek és az Édeskettes hármasban.