Közös produkciókat tervez a Müpa és a pekingi NCPA

Kultpol

 

(MTI) Káel Csaba, a Művészetek Palotája vezérigazgatója a megállapodás aláírását követően hangsúlyozta: kultúra nélkül nincs diplomácia. "Az NCPA eddig csak a Szöuli Művészeti Központtal és a washingtoni Kennedy Centerrel állapodott meg, a Müpa harmadik e téren" - emelte ki Káel Csaba.
    

Felidézte, hogy két hete egy nemzetközi tanácskozáson járt Pekingben és Sanghajban. A sanghaji partnerrel a közelgő, 2013-as Verdi-évfordulóval kapcsolatban bontakozik ki egy rangos közös produkció tető alá hozása, Pekingben pedig - egyelőre Hungary in Focus munkacímmel - egy olyan eseménysorozatot terveznek, amelynek központi helyszíne az NCPA lenne - tette hozzá a Müpa vezérigazgatója.
    
A Pekingi Nemzeti Nagyszínház budapesti vendégjátéka kapcsán Csen-Ping, az NCPA elnöke elmondta, hogy százötven főnyi csapat érkezett az európai turnéra, a bécsi Burgtheaterben négy alkalommal léptek fel telt ház előtt, a Magyar Állami Operaházban két estén töltötték meg a nézőteret. Budapestről pedig Prágába indulnak.
    
Mint kifejtette, a szerdai és a csütörtöki budapesti fellépés sikere felülmúlta várakozásaikat, és számukra szokatlan volt, hogy ötször tapsolta vissza a művészeket a közönség. "Ez is bizonyítja, hogy a kínai kultúra első számú névjegyének számító pekingi opera műforma nem idegen a magyar publikumtól" - mutatott rá Csen-Ping.
    
Beszámolt arról, hogy a Vörös Szikla-turné előkészítésére egy évet szántak, mert a legmagasabb színvonalú kínai művészet "exportjára" különös gondot fordítanak. "Először is olyan városokat és játszóhelyeket választottunk a darab előadására, amelyek kulturális szempontból nagyon erősek. A bécsi Burgtheater a német nyelvterületen igen rangos, bár azon csodálkoztunk, hogy nem volt légkondicionálás az épületben, így 39 fokos kánikulában kellett dolgoznunk. Budapesten a Magyar Állami Operaház jöhetett csak szóba, Prágában pedig a Nemzeti Színházban fogunk játszani" - sorolta az elnök.
 
Figyeltek arra, hogy a három országban más-más nyelvet beszélnek, külön kellett a feliratokat elkészíttetniük, a magyar szöveg nem tolmácsok, hanem komoly sinológusok munkája. A szereposztásokat úgy alakították, hogy a Kínában nagy elismertségnek örvendő művészek lépjenek fel a turnén. Céljuk ugyanis az volt, hogy a kifejezés által még közelebb kerüljön a mű a közönséghez és világos legyen számára, mikor lehet tapsolni, sőt kiabálni, ha tetszik valami. "Ügyeltünk arra, hogy hatékonyak legyünk. Érkezésünk előtt két hónappal hozzáláttunk a produkció marketingjéhez, mert azt akartuk, hogy ne csupa tiszteletjegyes néző, hanem igazi jegyvásárló üljön a nézőtéren, mégpedig helyi közönség és ne a kínai kolóniák tagjai. Ez 98 százalékban sikerült is eddig" - jegyezte meg Csen-Ping. 
    
A mostani turné - amelynek költségeit csak 40 százalékban vállalta az állam - Csen-Ping szerint életképes cserekapcsolatot teremtett a kínai és az európai kultúra között. A négy éve átadott hatalmas, 2,1 négyzetkilométer alapterületű pekingi kulturális komplexum, a Nemzeti Előadóművészeti Központ (NCPA) célja, hogy minél jobban bekapcsolódjon a nemzetközi vérkeringésbe.
    
Az NCPA nemcsak méreteit és építészei megoldásaiban a "legek" háza, hanem tartalmában is: évente ezer előadást tartanak, száz-száz balett-, illetve operaelőadást, négyszáz koncertet és háromszáz színházi előadást. A központ 2007-es megnyitása óta 125 ezer művész lépett fel a komplexum három termében, többségük külföldi világsztár volt.