(MTI) - Az 51. velencei képzőművészeti biennále keretében péntek délben Bozóki András, a nemzeti kulturális örökség minisztere nyitotta meg Kicsiny Balázs Navigációs kísérlet című kiállítását a magyar pavilonban.
A magyar miniszter beszédében azt emelte ki, hogy a négy részből álló műegyüttes, a Navigációs kísérlet tulajdonképpen a helykeresésről szól, arról, hogyan látjuk magunkat, hogyan látnak mások bennünket. Semmiképpen sem arról, hogy valamifajta provinciában vagyunk, hanem a tenger közepén egy városban, Velencében, ahol a város önmagában is egy műtárgy és múzeum egyaránt. Kicsiny Balázs műegyüttesének üzenete, hogy éppúgy bolyongunk a világban, ahogy e város lakói és a turisták Velence házai között. A műalkotás arra a kérdésre keresi a választ, mit jelent az otthon, a hazatérés, hol vannak a tájékozódási pontok, merre utazunk.
Bozóki András kitért arra, hogy e négy részből álló műalkotás első eleme a Suszterinas, amelyik az idővel kúszik szembe, de nem tudja legyőzni. A második része a Téli utazás, amely Schubertre utal, arra, hogy idegenként érkezik és idegenként távozik az ember. A harmadik az Édes otthon, amelyik az otthon elvesztéséről és megtalálásáról, a bolyongásról, a tékozló fiúról szól. A negyedik installáció pedig az Ivócsarnok, amelyik Velence irreális létére utal, arra, hogy a város vízre épült és mégis fennmaradt, stabilan, évszázadok óta.
E metaforára, a vízre épült város metaforájára utalva a magyar miniszter úgy fogalmazott, hogy mindez tulajdonképpen a szellemi létezés győzelme az anyag felett. Hiszen ami Velencében látható a Szent Márk tértől a biennáléig, egy nemzetközi szellemi alkotás, amelynek identitása esztétikai értékében, a szellemben, a szépségben rejlik.
Bozóki András párhuzamot vont egyrészt Velence, Európa, másrészt pedig Kicsiny Balázs Navigációs kísérlet műegyüttese között. Megfogalmazása szerint magyar pavilon kiállítására olyan művet választottak ki - Fitz Péter kurátor, valamint Fabényi Júlia nemzeti biztos, a Műcsarnok vezetője -, amely jelzi, hogy ez az alkotás nemcsak nemzeti keretek között értelmezhető, hanem - mint a jó művészeti munkák általában - minden embernek is tud valamit mondani, nemzeti hovatartozástól függetlenül.
A nemzeti kulturális örökség minisztere pénteken az MTI-nek nyilatkozva szólt arról is, hogy hivatalos, kétoldalú eszmecseréket nem tervez Velencében, de a biennále - amelyet Rocco Buttiglione olasz kultuszminiszter nyitott meg péntek délelőtt - alkalmat ad a kötetlen találkozókra és eszmecserékre. Utalt arra, hogy a múlt hónapban Brüsszelben az európai kulturális miniszterek találkozója során már találkozott olasz partnerével, s mivel legutóbb magyar kultuszminiszter járt Rómában, most az olasz kulturális miniszteren a sor Budapestre látogatni.
A pénteki hivatalos megnyitót és bejárást követően a velencei biennále vasárnap tárja szélesre kapuit a nagyközönség előtt, amely november 6-ig tekintheti meg a szemlét a velencei Giardini és Arsenale területén.