A hallgatókkal Dér Csaba Dezső szakvezető, a képzés kiötlője és alapítója utazott el Szegedre, hogy a résztvevők a képzésen már megszokott módon a gyakorlatból szerezhessék be az aktuális szakmai tudást, így elsőként a Thealter Alternatív Színházi Fesztiválba nyertek bepillantást a MASZK Egyesület igazgatója és a fesztivál művészeti vezetője, Balog József segítségével. A már több kulturális területen bizonyított újságíró (aki például egyik alkotója volt a legszerethetőbb szemléletű, kultúrával foglalkozó televíziós magazinnak, a heti rendszerességgel jelentkező, sajnos évekkel ezelőtt megszűnt Gong című, késő esti műsornak), színházi ember egy visszafogottan ön/ironizáló monodrámai produkcióba sűrítette mondanivalóját.
Érdekes volt látni a szemléletbeli különbséget - s ez már az előadás jellegében érzékletesen kifejezésre jutott -, ami a másik, hallgatók által látogatott fesztivált bemutató Herczeg Tamás, a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatóhelyettesének előadását illeti. Balog a Paál István által 1963-ban alapított Egyetemi Színpaddal kezdte a történetet, majd olyan alkotókat sorolt, akiknek a többsége ma már legfeljebb égi takarásból tekint egy alternatív színházi szemlére. Aztán a tizenkilenc éves fesztivál szándékait, lehetőségeit ecsetelte - számokkal is - és néhány megállapítással képet festett a hallgatóságnak arról, hogy az utóbbi tíz év a fiataloknak nem a színházi megbizonyosodás korszaka volt.
A hallgatóság ezután megnézte Pavel Szemcsenko, az orosz Ache színházi műhely tagjának előadását, amely alighanem kizökkentette őket az addigi időből. Az esti előadás, Ágens pokoljáró színháza már ebben a másik időben zajlott. A kurzus számára keresve sem találhatni alkalmasabb időt, helyet és modellt annak bemutatására, milyen egy sok szerencsével, lelkes segítőkkel és személyes eltökéltséggel életben tartott fesztivál, illetve egy gazdaságilag biztosan felépített, életképes nagy rendezvénysorozat. Ez utóbbit mutatta be Herczeg Tamás (aki egyben a REÖK, a Regionális Összművészeti Központ igazgatója is) előadása. A Szegedi Szabadtéri Játékok működését jól követhető ábrákkal, táblázatokkal működőképes modellként ábrázolta a hallgatóságnak, a társadalmi szerepvállalást hangsúlyozva, de a keresletből való kiindulást elengedhetetlennek nevezve.
Pihentető volt ezután a REÖK Palota egyik kiállítását, a Levendel-gyűjteményt nézegetve azon merengni, lám a tüdőbajosok, asztmások micsoda színesen látták a világot. Aztán később a képzés vezetője elmesélte, miként derült ki számára, hogy hiány van azokban a szakemberekben, akik a kulturális szférát összekötik az üzleti világgal. A képzési modelljük szerint gazdasági szemléletből kiindulva, a hallgatók művészetek iránti érdeklődését felkeltve és erősítve (ti. a szakvezető elmondása szerint kivétel nélkül mindegyiküknek van személyes kötődése valamilyen művészeti ághoz) olyan fajta együttműködéseket kell szakértelemmel szorgalmazni, amelyek megteremtik lehetőségét annak, hogy az állam befolyása csökkenjen a szférában. A képzés vezetői már a gyakorlatban is bizonyítottak e téren a télen, amikor bált rendeztek február végén a Szépművészeti Múzeumban, ahol jelen volt a hazai művészeti és gazdasági elit majd' 300 képviselője. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által is támogatott eseményen a megjelent művészeti egyetemek rektorai a nyilvánosság előtt hangsúlyozták, hogy a gazdasági elittel való együttműködés nélkül az intézményeik nem lesznek képesek előrelépni, a kor igényei szerint fejlődni.
Dér Csaba Dezső hangsúlyozta a kommunikáció fontosságát, ami pillanatnyilag elsősorban a forprofit és a nonprofit szféra egymással való párbeszédének megindulását jelenti. Rengeteg képzett szakemberre van szükség, hogy kialakuljanak azok a működőképes rendszerek, amelyben az alkotók megtalálják a partneri együttműködésben aktív résztvevőket, szponzorokat és mecénásokat úgy, hogy a függetlenségüket is megőrizhessék, a szabadság ugyanis a művészet alapja.