Orosz lap dicséri a Budapesti Fesztiválzenekar moszkvai hangversenyét

Kultpol

(MTI) Az orosz lap kritikusa, Pjotr Poszpelov kiemelte, hogy mindkét nagy komponista idegenben, Amerikában fejezte be életét, nyugtalan zenét hagyva hátra, amelyben megszólalnak elvesztett szülőföldjük gyönyörű dallamai. Mindamellett Fischer Iván karmester talán a legderűsebb partitúrákat választotta ki szomorú hagyatékukból - mutatott rá.

Rahmanyinov jellegzetesen orosz II. szimfóniája a magyar zenekar érzelemgazdag előadásában európai vonásokat (feszes átfogó kontúr, pontosan megrajzolt groteszk részletek) is öltött - vélte Poszpelov, aki szerint a szólisták lehettek volna kissé karakteresebbek, de a csapatfegyelem felsőfokú volt.

- Ha Rahmanyinovhoz a magyarok Európán (például Mahleren) át közelítettek, Bartókot első kézből adták át az orosz közönségnek. A Bartók által szvitté formált Magyar parasztdalok előadásán érződött a nemzeti jelleg. A természet halk hangjaival átszőtt III. zongoraversenyben a zenekar lenyűgözően övezte a pianista kristálytiszta szólóját - írta az orosz kritikus, megjegyezve: egy egész zenekedvelő nemzedék nőtt fel azóta, hogy a híres Ránki Dezső az 1980-as évek elején fenomenális ifjú zongoraművészként egész Moszkvát elragadtatta Mozart-előadásával.

- Akkoriban Magyarország felől a fiatalság és az avantgárd szele fújt a filmművészetben éppúgy, mint zenében. És ma? A koncert előtt Mihail Svidkoj, az orosz kulturális és filmhatóság vezetője kijelentette: helyreállítjuk a kapcsolatot Magyarországgal. Hogy mi jön onnan, az évad megmutatja - tette hozzá a Vedomosztyi kritikusa.