?A magyar felsőoktatás átfogó, koncepcionális modernizálását szükségesnek tartom és végig is kívánom vinni? ? írta Ekler Gergelynek, a HÖOK elnökének címzett levelében Hiller István. A levélhez csatolt menetrendben a miniszter tételesen, határidőket is megjelölve sorolta fel a felsőoktatási reformtervbe vett konkrét lépéseket. Eszerint a hallgatói térítések, juttatások, illetve a hallgatói hitel egységes rendszerét legkésőbb szeptember 30-áig dolgozzák ki a minisztériumi és érdekvédelmi szakértők. Október végéig befejeződik a kétszintű érettségi tapasztalatainak összegzése, idén év végéig pedig lezárul az alap- és mesterképzések tartalmi, piacképességi elemzése. Ennek lényeges eleme, hogy az egyes diplomák szakmai tartalmáról, illetve piaci keresettségéről időben tájékoztatást kapjanak mind a munkaadók, mind a leendő hallgatók.
2006 végéig a minisztérium felállít egy Felsőoktatási Minőségirányító Testületet, melynek feladata az oktatás minőségét ösztönző jogi, finanszírozási és gazdálkodási feltételek kidolgozása lesz. Szintén december végéig készül el a PPP rendszerű fejlesztések, valamint a 2000. évi integráció tapasztalatainak összegzése.
2007 nyaráig felmérés készül a hallgatók élet- és munkakörülményeiről, szociális helyzetéről. Ugyancsak ez a határideje annak a vizsgálatnak, amely a hazai munkaerőpiac diplomások iránti igényeit összegzi, jövő év végéig pedig az a javaslat is megszületik, hogy miként lehet bővíteni az intézmények szerepét a felsőfokú szakképzésben és a külföldi diákok oktatásában.
2007 október végére a felméréseket összegezve elkészül a képzés szerkezetének felülvizsgálata, az államilag finanszírozott hallgatói létszámkeretek átalakítása ? ezt a HÖOK is javasolta néhány nappal ezelőtt. 2007 végéig elemzés készül a felsőoktatási intézmények innovációs tevékenységéről, és arról, hogyan csatlakozhatnának a Nemzeti Fejlesztési Tervhez és egyéb EU projektekhez.
Hiller István szerint a reformterv egy olyan felsőoktatást céloz meg, amely összhangban áll a munkaerőpiaccal, európai színvonalú, minőségi képzést nyújt, mindemellett ésszerű, jól gazdálkodó intézményrendszerre épít.