Zenével bontanak falakat

(MTI) - Az immár negyedik éve megrendezett Sounding Jerusalem (Zengő Jeruzsálem) fesztivál látogatói Brahms és Bach műveit hallgathatták az Óvárosban, Mozart- és Mendelssohn-kompozíciókat a keresztes lovagok templomában egy izraeli arab faluban, valamint Beethoven fuvolaműveit egy ciszjordániai ősi erőd falai között.
 
A vasárnap este látványos naplementei programmal záruló koncertsorozat több előadásán részt vettek helyi előadóművészek is. "Megpróbáljuk lebontani a falakat" - mondta a fesztivál művészeti igazgatója, a 35 éves osztrák csellista, Oskar Huetter, amikor szerdán az al-Aksza mecset középkori udvarán egy hagyományos arab pengetős hangszert, az údot is megszólaltató szextett koncertjére készült.
 
 Jeruzsálem óvárosa
 
"Szeretnénk az embereket kissé zavarba ejteni. Tegyék csak fel maguknak a kérdést, ez valóban az ellenségem zenéje?" - tette hozzá Huetter, aki 2006-ban az ingyenes koncertsorozatot elindította, és aki jövőre osztrák, német és más európai állami kulturális alapítványok támogatására is számít.
  
A fellépők között olyan neves együttesek és művészek vannak, mint a spanyolországi Casals Vonósnégyes, a Bécsi Artis Kvartett, Michel Lethiec francia klarinétművész és Paul Gulda osztrák zongoraművész.
 
A szerdai hangversenyen a jeruzsálemi óváros négy negyedének zenéjét szólaltatták meg: Bachot a keresztényeknek, arab klasszikus áriákat a muzulmánoknak, európai és izraeli, valamint örmény dallamokat. Az előadás elbűvölte a mintegy százfős, Jeruzsálem modern részéből érkezett zsidó és arab hallgatóságot, akik az Óvárosban uralkodó feszültség ellenére eljöttek a zenei élvezeteknek áldozni.
 
A tizenkilenc koncert után a látványos vasárnap esti óvárosi záróhangversenyen mintegy 40 európai és közel-keleti rézfúvós ad elő egy külön erre az alkalomra komponált zeneművet. "Olyat akarunk teremteni, amely egyik oldalnak sem kizárólagosan a sajátja" - így Huetter.
 
A fesztivál eszméjét nem volt mindig könnyű megvalósítani: egyszer Jeruzsálem zsidó felében, egyszer pedig a palesztin Ciszjordániában kellett megszakítani az előadást. Bár a hallgatók főként vagy arabok vagy zsidók, attól függően, hogy Jeruzsálem melyik részében koncerteznek éppen, Huetter meg van győződve arról, hogy a koncertlátogatók tudatában vannak: olyan fesztiválon vesznek részt, amely túllépni kíván a megosztottságon.
   
Taizir Eliasz lantművész, az arab zene egyik kiemelkedő izraeli előadója fellépése előtt hangsúlyozta: "Nagyszerű, hogy különböző kultúrájú zenészek játszanak együtt... Ez jelképes értékű országunk számára".