Hammerstein Judit előadásában felidézte: az ezredforduló után először a hazai, majd az uniós pályázati lehetőségek hatalmas lendületet adtak a múzeumok fejlődésének: múzeumépületek újultak meg, korszerű állandó kiállítások születtek, az ismeretátadás területén pedig robbanásszerű változás történt. 2013-ig a muzeális intézmények 5,5 milliárd Ft uniós pályázati forrást használtak fel arra, hogy az iskolai oktatás magas színvonalú támogatói legyenek. Az infrastrukturális fejlesztések mellett olyan, a tananyagra épülő és a diákok életkori sajátosságait figyelembe vevő programcsomagokat dolgoztak ki, amelyek más dimenzióba helyezik a kompetencia alapú oktatást.
A változáshoz azonban szemléletváltásra is szükség volt: a múzeumi szakembereknek el kellett szakadniuk attól a paradigmától, hogy a múzeum feladata kizárólag a tudományos tevékenység és a műtárgyak bemutatása, és el kellett fogadniuk, hogy a múzeum küldetései között egyre nagyobb szerepet kap a múzeumi tudás hasznosítása, átadása. A múzeumoknak figyelemmel kell lenniük a társadalmi elvárásokra, feladatuk van a helyi identitás erősítésében, a társadalmi felzárkóztatás támogatásában, reagálniuk kell a mindennapokat érintő kérdésfeltevésekre is, és nyitniuk kell a köznevelési intézmények felé.
A szemléletváltás elősegítésére a 2006-ban alapított Múzeumi Oktatási és Képzési Központ (MOKK) tevékenységeit 2008 és 2013 között a Múzeumok mindenkinek program keretében kiemelt projektként, 438 millió forintos uniós támogatással valósította meg. Ebben kiemelt szerepet kaptak a múzeumi szakemberek és pedagógusok számára szervezett továbbképzések.
A kultúráért felelős helyettes államtitkár kiemelte: 2013 újabb továbblépést hozott a múzeumok és köznevelési intézmények együttműködésében. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) tankerületi igazgatói az ország több pontján a múzeumi koordinátorokkal közösen szerveztek olyan szakmai, információs napokat a tankerülethez tartozó iskolák számára, ahol bemutatták a múzeumokban rejlő, oktatással kapcsolatos lehetőségeket.
A projektnek kiemelkedő eredménye az egész ágazatban érvényesülő szemléletváltást elindítása. Az erőfeszítések hatására egyre több pedagógus ismeri meg a múzeumok kínálatát, egyre több oktatási intézmény ismeri fel, hogy a múzeum nem csupán osztálykirándulási célpont, de lehetőség az iskolai tananyag élményszerű feldolgozásához. A múzeum és az általa képviselt tudásbázis elkezdett beépülni az oktatás folyamatába.
A Múzeumok mindenkinek program sikeresen segíti a múzeumok társadalmi beágyazottságát, és szorosan illeszkedik a kormányzat azon demokratikus elköteleződéséhez, hogy mindenki számára biztosítani kell a kulturális javakhoz való hozzáférést, a színvonalas, élményszerű, oktatást, amelyhez a kulturális intézmények, így a múzeumok társadalmi szerepvállalása, oktatást segítő programjai hatékony segítséget nyújtanak ? hangsúlyozta végezetül Hammerstein Judit.