A Lanner Kvartett 2012 nyarán alakult azzal a céllal, hogy felelevenítsen egy régi, 200 éves tradíciót, a házi-muzsikálást. Tagjai - akik egyben a Budapesti Fesztiválzenekar művészei is - eltökéltek abban, hogy - erre a régi bécsi tradicióra támaszkodva - a hagyományos vonósnégyesektől eltérően különleges formációban, a cselló helyett nagybőgővel keltsék újra életre a koncertezésnek ezt a formáját, amely a XIX. század eleji polgári szalonokban oly népszerű volt.
Előadásaikat éppen ezért nem is koncerteknek, hanem zenés vendégségnek hívják, ahol nincsen belépőjegy és a muzsikálás során valóban vendégül látják a zeneszerető embereket, nemcsak zenével, de valamilyen kulináris finomsággal is. Fellépéseiket szeretnék interaktívvá és egyedivé tenni úgy, hogy gyerekek és felnőttek is önfeledten, a koncerttermi kötöttségektől megszabadulva lehessenek együtt zenehallgatás közben. Egyetlen céljuk, hogy vendégeik - elfeledve a mindennapok gondját, baját - tartalmas, ugyanakkor könnyed kikapcsolódás által kerüljenek közelebb egy már-már feledésbe merülő világhoz. A vonósnégyes kellemes és szórakoztató műsoraiban éppúgy megtalálhatóak a bécsi klasszika remekművei, mint a Strauss család vagy Lanner keringői, polkái. Igényes válogatásukban Magyarországon ritkán játszott darabok és átiratok is szerepelnek.
Az együttes tagjai: Selmeczi Gábor, a Budapesti Fesztiválzenekar és a Bécsi Filharmonikusok vendég hegedűművésze, Kostyál Péter, a Budapesti Fesztiválzenekar hegedűművésze, Fekete Zoltán, a Budapesti Fesztiválzenekar és az Erkel Ferenc Kamarazenekar brácsaművésze, és Martos Attila, a Budapesti Fesztiválzenekar nagybőgőművésze, aki évekig játszott Japánban mint az Orchestra Ensemble Kanazawa vendég nagybőgő-szólamvezetője.
Az együttes névadója Joseph Lanner, akinek már 18 éves korától fogva saját együttese volt, népszerűsége pedig koncertről koncertre nőttön-nőtt. Ő volt a kor zseniális könnyűzenésze, akinek újfajta hangzású szerzeményeivel nem tudott betelni a napóleoni háborúkban elcsigázott, mindenekelőtt szórakozni vágyó bécsi közönség. Darabjai teli voltak lendülettel, mindegyikben megvolt a magával ragadóan őszinte hangvétel és érzelemgazdagság, és a megfelelő pillanatban elhelyezett, már-már pimasz fricskák sem hiányoztak. Ez volt a zenetörténetben az a pillanat, amikor a népies eredetű ?Laendler? - könnyedségét megőrizve - a felsőbb rétegek szalonjaiban magas zenei színvonalra emelkedett, kiforrott, és egységes stílusú ?Walzer"-ré változott át.
Az 1819-ben még maga is fiatal muzsikus, (a későbbi id.) Johann Strauss is ámulattal állt a színpad előtt és hallgatta annak az együttesnek a játékát, amely abban az időszakban a legdivatosabb és legújabb zenéket hozta. A színpadon Joseph Lanner triója játszott, és Strauss akkor még csak remélte, hogy egykor majd ő is vezetője lehet egy ilyen ?csapatnak". Az ehhez vezető első lépést az jelentette, hogy Lanner brácsásként szerződtette saját zenekarában. Joseph Lanner tehát a ?Keringő Atyja?, és ebben minden zeneszerző és zenész csak a követője lehet. A budapesti alapítású Lanner Kvartett névadójának méltó közvetítője kíván lenni: a jó társaság és beszélgetés, kávé?tea, a közönség és zenészek közötti közvetlenebb kapcsolat a jó zenének és jó zenélésnek mind-mind természetes közege.
További információk: