A Smithsonian Amerikai Történeti Múzeum új kiállítása a hatvan százalékban spanyolajkú texasi San Antonio történelmi piacterén álló, rózsaszín falú és fémszerkezetes Alameda múzeumban látható. A tárlaton a Smithsonian Intézet hatalmas latin gyűjteményének töredékét állították ki, köztük maja mészkőfaragásokat, Luis Jimenez egyik szobrát, Paloma Picasso Tiffany nyakékét, és Laura Bush táskáját, amelyet az elnöki beiktatási ünnepségen viselt. A kiállításon megtekinthető még egy "Somos" (Mi vagyunk) című, családi fényképekből készült fotómontázs is.
A latin múzeum alapító elnöke, Henry Munoz elmondta, "a gyűjtemény az ország legjelentősebb spanyolajkú vidékének bejáratánál jöhetett létre a jövő generációk számára. Ha valaki a 90-es évek elején belépett az egyik Smithsonian múzeumba, és Munoznak, Sancheznek vagy Mendeznek hívták, sehol sem láthatta saját múltját, az amerikai történelem egy fontos része rejtve maradt."
Az Alameda ötlete a Smithsonian kutatóinak 1994-es beszámolójára vezethető vissza, amelyben elmarasztalták az intézményt azért, mert "szándékosan elhanyagolja" a spanyolajkúak kultúráját. Az 1949 óta működő Alameda színház és filmpalota, amelyben spanyol nyelvű filmeket vetítenek, és a határ déli oldaláról érkező előadóművészeknek biztosít fellépési lehetőséget, már régóta a San Antonióban élő latin közösség legfontosabb kulturális központja. A színház falain festmények láthatók: az egyik oldalon Mexikó és Amerika történelme, a másik oldalon pedig San Antonio, Texas és az Egyesült Államok történelme. Az Alameda színházat még a faji elkülönítés idején építették, ez volt az első színház, amelyben a mexikóiak és a mexikói amerikaiak nem ültek a színes bőrűeknek fenntartott erkélyeken. A színház aztán 1991-ben bezárt, mert a víz megrongálta. Munoz csapata most azt tervezi, hogy a washingtoni Kennedy Center támogatásával 2009-re felújítja, és újra megnyitja az épületet. Szerinte "az Alameda olyan az Egyesült Államokban élő spanyolajkúak számára, mint az Apollo Színház az afroamerikaiak számára. Szimbolikus jelentéssel bír. Igen, több mint egy filmszínház. Egy vegyes kultúra jelképe."
A múzeumot éppen jókor nyitják meg, amikor az országban elkeseredett vita folyik a bevándorlásról és a határokról. Henry Munoz számára a projekt a "kulturális egység" megteremtésének lehetőségét jelenti. "A múzeum és az ötlet szempontjából központi kérdés a bevándorlás témája, és az az eszme, hogy a kultúra nem ismer határokat, az emberek kreativitása vagy gondolatai köré nem építhetünk kerítéseket. Ez az, amiről a történet szól. És pont az ilyen helyek, mint az Alameda és ez a múzeum, mesélik el ezeket a történeteket, és biztosítják, hogy az ilyen eszmék fennmaradnak" - nyilatkozta Munoz.