Lear árnya
Csetlenek-botlanak a játszók a gyulai vár udvarán álló apró színpadon. Szöllősi Géza díszlettervező kavicsokkal, nagyobb kövekkel és kisebb sziklákkal árasztotta el a teret, szemmel láthatóan megnehezítve a színészek dolgát. Kiszáradt, lombjától és ágaitól kegyetlenül megfosztott, viharvert, sokértelmű fatorzó uralja jobbról a színpadot, gyökérzete behálózza a terepet. A természetes díszletként ügyesen működtetett árkádok és beugrók előtt barna csomagolópapír feszül nyolc fémkeretre. A papírokon - melyekből persze járások lesznek, miután szétszaggattatnak - vörös festékpacák. Tetszés szerint nézhetjük őket vérpatakoknak vagy kalligráfiának. Láttunk már ilyet.
A szöveg lerövidítése a legnehezebb feladatot a címszereplőre rója. Lear - a szóróanyagokon ez az előadás címe, amiből arra következtethetünk, hogy a főszereplő a birodalma felosztása előtt sem volt már igazi király. Viselkedése sem mondható épp fejedelminek: csupán egy egyre kétségbeesettebb öregembert látunk, aki saját vaksága folytán veszíti el mindazt, amit valaha magáénak gondolt. Derzsi János - aki eredetileg a Bolondot játszotta volna Gyulán, de Andorai Péter betegsége miatt végül a címszerepet vállalta el - külsőségeiben igen (idővel a rendezett vonások eltűnnek: haja megbomlik, ingét eltépi), játékával ritkábban, inkább csak az előadás második felében érzékelteti a folyamat fájdalmas stációit. Találó a nyitókép szimbolikája: Lear nagy nehézségek árán vergődik át a göröngyös talajon, kezében három jókora kő - lányainak vagy birodalmának, hatalmának jelképei. Ettől a tehertől kíván megszabadulni, mikor utódait kijelöli. Rövidlátása folytán nem veheti észre már azt sem, hogy Goneril és Regan vérszomjas, ugrásra kész ragadozókként lesik szavait, miközben a legkisebb Cordelia álmélkodva, csodálkozó arccal hallgatja nővérei mézes-mázos bájolgását (Ladányi Andrea markáns, szűkszavú koreográfiája már ekkor sejteti, hogy a megtervezett mozgás a produkció egyik leglényegesebb, és utólag hozzáteszem, legemlékezetesebb eleme lesz).