Lear király Mátrix birodalma tarolt a Tháliában
A Nagymező utca békés kávézói hangulatát fegyveres kommandósok belső zsebéből elő-elő villanó kések, revolverek és a biztonsági beléptető kapuk kicsit sem halk sivítása törte meg a Thália Színház előtt. Milyen meghökkentő és polgárpukkasztó performance fogadta a Lear király nézőit? Mit vár és fogad el a közönség a sok forradalmi újdonságból?
Fekete Péter: A Vidéki Színházak Fesztiválján mi kolbász és pálinkakóstolóval, a Jókai Színház barátainak és énekeseinek rögtönzött utcai koncertjével ? Ferenczi Gyuri és a Rackajam és Gubik Petra közreműködésével - és az esti előadás meghökkentő felvezetéseként a színház elé felállított biztonsági kapukkal, kommandós ruhába öltözve hívtuk fel magunkra a figyelmet. Minden érkezőt megmotozunk és ?véletlenül? találunk nála egy-két veszélyes fegyvert, amelyet elkobozunk az előadás végéig. Próbáltuk a nézők felé azt kommunikálni, hogy ez egy kicsit más Lear király lesz, mint ahogy általában. Mi másként rendeztük és másként adjuk elő. Az ajtótól a színházi székig kell felkészíteni a nézőt arra, hogy itt a Lear korona és palást nélkül zajlik. A viccen túl, az előjátéknak komoly szerepe van mindig.
Önt ?Csodacsináló emberkétn? is emlegetik, hét éve vezeti a békéscsabai színházat: szakmai hozzáértését teltházas előadások, nemzetközileg elismert rendezők közreműködései és számos innovatív színházfejlesztés támasztja alá. Hogyan lehet a vörös szőnyeg és bársonyszék nélkül igazi színházat csinálni?
FP: A közönségünk zöme a nagy klasszikus színházi terekhez szokott, szép ruhában, elegáns és leginkább patináns bútorok közé szeret érkezni, amikor színházba megy. Hozzánk érkezhet a cirkuszi sátorból kialakított Porondszínházunkba, vagy Szarvasra a stégre épített Vizi Színpadunkra, de épp a modern kialakítású Ibsen Stúdiószínházunkba is. Nekünk a produkcióval kell elkápráztatni Őt.
Idén a bérletes előadásaink mindegyikébe beépítettünk egy-egy stúdiószínházas előadást is, annak érdekében, hogy meggyőzzük a közönségünket arról, hogy intim közegben, modern kialakítású és akusztikájú mikrotérben legalább olyan jó és élvezhető tud lenni az előadás, mint a nagyszínpadon. Az Ibsen stúdiószínpadon lezajlott fejlesztések lehetővé teszik, hogy akár teljes arénát tudjunk kialakítani, forgó színpaddal, különleges audio rendszerrel. Itt mutatjuk be többek között az Advent a Hargitán című darabunkat és az Üvegfigurákat is. Ezzel a két premier darabbal kell behoznunk a nézőket, akik eleinte lázadni fognak, hogy ők a vörös bársony székre váltottak jegyet. Azonban, amit kapni fognak az előadás alatt, az reményeim szerint megváltoztatja a véleményüket. A tartalom hangosabb, erősebb, mint a megszokott látvány.
Minden produkciónak előre meghatározott célja van?
FP:Hosszútávon épített, tudatos stratégiával rakjuk össze a programunkat. A korábban nehezebben feldolgozható előadást befogadó néző buksiját szeretnénk megsimogatni, vagy épp az oktatási intézmények tananyagához illeszkedjünk, vagy egy produkció azért jön létre, hogy fesztiválra menjünk vele, mintahogyan a porondszínházunkkal a mi előadásunk nyitotta idén a Volt fesztivált az ExperiDance-el közös Frank Sinatra musical-show-val, a Sziget fesztivál nulladik napján pedig A La Mancha lovagja című musicallel mutatkoztunk be a nagyérdeműnek. Hiszek a társulatomban, egymás tehetségében, amivel az ötletet megtermékenyítő rózsa ki fog bimbózni, teret adok a kezdeményezéseknek.
Antal, 10 éve a Békéscsabai Jókai Színház csapatában játszol és rendezel. Hogyan dolgozik össze a művész és a menedzsment a produkció érdekében?
Tege Antal: Kőszínházi keretek között 20 színész van a társulatban. Az egymásra utaltság, egymás közelsége előny és hátrány is. Könnyebbség, hisz egymás minden rezdülését ismerjük, hátrány, mert lehetőség az ellaposodásra. Az utóbbihoz kell Fekete Péter igazgatónk újító szellemisége, a fejlesztések, amelyek kihívás elé állítanak minket, színészeket is. Az igazgatónk támogatja az ?alulról jövő kezdeményezéseket?, így amikor jómagam , Kara Tündével és Tarsoly Krisztinával összeálltunk és összeraktuk az Edith és Marlene című darabot, és bemutattuk Péternek, rögvest bekerült a Jókai Színház repertoárjába. Később ez a darab nyerte el a Rivalda fesztiválon a Tháliában a közönségdíjat, míg Tarsoly Krisztina a legjobb női alakítás díját.
A békéscsabai Lear király rendezője, Chris Rolls és díszlet és jelmeztervezője, Sean Crowley is neves brit szakember, hogyan formálták át a shakespeari művet egy gengszeter storyvá?
T. A.: Más látásmóddal, de mégis azonos színházi nyelven beszéltünk. Ez a Lear király egy futurisztikus, sokkoló és katartikus előadás. Amikor napszemüvegben, bőrkabátban, zenei és látvány effektekkel hangzanak fel a már ismert párbeszédek és monológok akkor a színészek fantáziája is elindul. Szerettünk Chris-el dolgozni, nyitott volt a színészi ötleteinkre például. Aktívan részt vettünk a produkció kialakításában, Chris meglátása szerint a magyar színeszek mindent szívvel-lélekkel, sokkal intenzívebben csinálnak, mint brit kollégáink.
Tibenszky Móni Lisa
(Fotó: Kultúra.hu)